ג'רום פאוול אומר שהפדרל ריזרב מוכן להאיץ את קצב העלאות הריבית

לדברי יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב, כדי להיאבק באינפלציה הריביות צפויות לעלות בשיעורים גבוהים יותר ממה שנהוג היה לחשוב עד לאחרונה • "שום דבר בנתונים הכלכליים לא רומז לי שהידקנו מדיניות יותר מדי", אמר פאוול בדברים שנשא בפני חברי הקונגרס אתמול

ג'רום פאוול, יו''ר הפד, בעדות בקונגרס אתמול / צילום: Associated Press, Andrew Harnik)
ג'רום פאוול, יו''ר הפד, בעדות בקונגרס אתמול / צילום: Associated Press, Andrew Harnik)

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, אמר שהבנק המרכזי ישקול העלאה של הריבית החודש בשיעור גבוה יחסית, של 0.5%, וכנראה יעלה ריביות יותר ממה שציפו השנה לפני כן, כדי לצנן כלכלה שמפגינה חוזק מפתיע.

בלקרוק: הפדרל ריזרב עשוי להעלות את הריבית לשיא של 6% 
יו"ר הפד פאוול בעדותו בפני הקונגרס: צפויות עליות ריבית נוספות

דבריו של פאוול למחוקקים ביום שלישי הניחו את היסודות לשינוי מורגש בטקטיקה לצמצום לחצי המחירים. הוא אמר שאינפלציה ורמת העסקה לוהטות יותר עלולות להוביל את נגידי הבנק לשנות את האסטרטגיה שאימצו לאחרונה, להעלות ריביות במדרגות נמוכות יותר, של 0.25%.

"הנתונים הכלכליים האחרונים היו חזקים מהצפוי, מה שרומז שהרמה האולטימטיבית של הריבית כנראה תהיה גבוהה יותר ממה שצפינו מקודם", אמר פאוול למועצת הבנקאות של הסנאט. "אם כל הנתונים יצביעו על כך שיש מקום להידוק מדיניות מהיר יותר, נהיה מוכנים להגביר את קצב העלאות הריבית".

מניות צנחו לאחר הדיווח על דברי פאוול, ומדד דאו ג'ונס ירד ב-575 נקודות, כ-1.7%. מדד S&P 500 ירד ב-1.5%. הנאסד"ק נסוג ב-1.25%. התשואה על איגרות חוב של ממשלת ארה"ב לשנתיים טיפסה מעל 5% בפעם הראשונה מאז יולי 2007. התשואה על אג"ח האוצר לעשר שנים ירדה ל-3.974%, לעומת 3.981% ביום שני.

אנליסטים אמרו שדבריו של פאוול שיקפו ירידה בביטחון ביכולת הפד להביא את האינפלציה ליעד של 2% בשנים הקרובות, בלי להגיע גם למיתון. "הפד קרוב להכיר בכך שלא יצליח להוריד את האינפלציה ל-2% בתוך מסגרת זמן סבירה בלי לגרום גם לנחיתה קשה", אמר טים דאי, כלכלן ארה"ב ראשי בחברת המחקר SGH Macro Advisors.

קצב ההעלאות הואט בחודש שעבר

ראשי הפד האטו את קצב העלאות הריבית בפברואר, כשהעלו את ריבית הבנצ'מרק ב-0.25%, לטווח שבין 4.5% ו-4.75%. זה קרה בעקבות העלאות גדולות יותר של 0.5%, או 50 נקודות בסיס, בדצמבר, ו-0.75% בנובמבר ובשלוש פגישות קודמות.

נגידים אמרו בחודש שעבר, שתנועה בצעדים קטנים יותר תאפשר להם להעריך טוב יותר את ההשפעה של העלאות הריבית המהירות של שנה שעברה, ולהקטין את הסיכון שבהעלאת הריבית יותר מדי.

בדצמבר העריכו רובם שיעלו את הריבית השנה לטווח שבין 5% ו-5.5%, ויותירו אותה ברמה זו עד 2024. נגידי הפד יגישו תחזיות חדשות בפגישה שלהם ב-22־21 במרץ.

החלטת הנגידים על גודל העלאת הריבית הבאה תושפע גם מדוחות ממשלתיים שיפורסמו ביום שישי לגבי רמות ההעסקה בפברואר, ובשבוע הבא לגבי אינפלציה, כך אמר פאוול.

אבל באופן כללי נראה שדבריו של פאוול "עשו יותר מרק להותיר את האפשרות על השולחן להעלאה של 50 נקודות בסיס", אמר מתיו לוצטי, כלכלן ארה"ב ראשי בדויטשה בנק.

פאוול לא היה מדבר על האפשרויות של העלאה ב-0.5% "בלי להתכוון לממש תוצאה כזו" בפגישה הקרובה, אמר דאי. "רק נתונים חלשים באופן מפתיע יכולים למנוע זאת כעת".

מאז הפגישה האחרונה של נגידי הפד ב-1 בפברואר, כמה דוחות כלכליים הראו שבינואר, ההעסקה, ההוצאה הצרכנית והאינפלציה היו חזקות יותר מהצפוי. חשוב אף יותר, תיקונים בנתונים הראו שהביקוש לעובדים והאינפלציה לא התרככו כפי שדווח לראשונה בסוף השנה שעברה.

"היפוך של מה שחשבנו שעומד לקרות"

"בפועל אנחנו מסתכלים על היפוך של מה שחשבנו שאנחנו הולכים לראות במידה מסוימת", אמר פאוול. בחודש שעבר, הוא אמר שהתקדמות איטית יותר תבטיח שהפד לא מעלה ריביות יותר מדי. ביום שלישי, אמר, "שום דבר בנתונים לא רמז לי שהידקנו מדיניות יותר מדי".

כמה מהתיקונים כלפי מעלה לאחרונה אולי משקפים את מזג האוויר החם מהצפוי בינואר, שיכול לשבש תיקונים עונתיים בנתונים הכלכליים, אמר פאוול. אבל רוחב היפוך המגמה, לצד תיקון לנתונים שדווחו קודם לכן, "רומז שהלחצים האינפלציוניים היו גבוהים מהצפוי בזמן פגישת קביעת הריבית הקודמת שלנו", אמר.

מעסיקים הוסיפו לשוק עוד 517 אלף משרות בינואר, נתון שזעזע כלכלנים, שציפו לראות האטה בהעסקה, בעוד ששיעור האבטלה ירד ל-3.4%, שפל של 53 שנים. דוח התעסוקה ביום שישי אולי ירמוז אם העלייה הזו הייתה תקלה או סימן לכלכלה שנמצאת בהאצה.

הדגש של פאוול על התיקונים הכיר בכך שהחוזק של הכלכלה לאחרונה כנראה לא היה מוגבל רק לחודש אחד, אמר לוצטי. "זה כמעט כאילו קיבלנו כמה חודשים של נתונים מאז הפגישה בפברואר, שדחפו כולם בכיוון יותר ניצי", אמר.

הפד ניסה לצמצם השקעות, הוצאה והעסקה על ידי העלאת הריביות, מה שמייקר את ההלוואות ועשוי להוריד מחירי נכסים כמו מניות ונכסי מקרקעין. הריבית על קרנות פדרליות משפיעה על עלויות הלוואה אחרות ברחבי הכלכלה.

השימוע ביום שלישי ציין את ההופעה הראשונה של פאוול בפני הקונגרס מאז יוני האחרון, אז הפד העלה את הריבית על קרנות פדרליות לטווח שבין 1.5% ו-1.75%. רוב המחוקקים משתי המפלגות החמיאו לפאוול על האופן שבו נוהלה העלאת הריביות בשנה האחרונה, ואלה שמתחו ביקורת היו עדינים בביקורת שלהם.

"עדיף שניתן לאינפלציה להישאר על 5%-6%?"

אבל הסנאטורית אליזבת וורן (דמוקרטית ממסצ'וסטס) אתגרה אותו לגבי חששות שמאמצי הפד לרסן את האינפלציה יובילו לאבטלה בהרבה ממה שנגידי הבנק אמרו שסביר שיקרה. בחילופי דברים מתוחים, וורן לחצה על פאוול שוב ושוב להתייחס להערכה שכ-2 מיליון עובדים יאבדו את מקומות העבודה שלהם בגלל מאמצי הפד להאט את הכלכלה.

האינפלציה "מאוד גבוהה, וזה פוגע באנשים העובדים במדינה הזו באופן קשה - בכולם", אמר פאוול.

וורן שאלה אם המשמעות היא שהעובדים שיהיו מובטלים "פשוט יצטרכו לשאת את זה?"

פאוול הגיב, "האם לאנשים העובדים יהיה טוב יותר אם פשוט נעזוב את התפקיד שלנו והאינפלציה תישאר ברמה של 5% או 6%?"

פאוול צפוי לחזור לגבעת הקפיטול ביום רביעי ליום נוסף של שימועים בפני ועדת בית הנבחרים. שם יישא דברים על מדיניות העלאת הריבית ותהיה לו הזדמנות לעצב את ציפיות השוק בפעם האחרונה לפני הפגישה הבאה של ראשי הפד. נגידי הבנק נכנסו בשבת לתקופה השקטה שמקדימה פגישות מדיניות של הבנק המרכזי.

כמה מנגידי הפד אמרו בשבועות האחרונים שהם עשויים להעלות ריביות השנה יותר ממה שצפו. שלושה מהם אמרו שהיו תומכים בהעלאה גבוהה יותר של 0.5% בחודש שעבר, או שיעשו כך בפגישה הקרובה.

הנתונים הכלכליים החזקים לאחרונה שינו את ציפיות הריבית של משקיעים. בפגישה האחרונה של הפד, משקיעים בחוזים עתידיים של שיעורי הריבית צפו שהנגידים יעלו את הריבית רק עוד פעם אחת השנה לשיא של 4.9%, ויתחילו להוריד ריביות בסתיו. לפני השימוע של יום שלישי, משקיעים צפו שהריבית תגיע עד כ-5.5% באמצע השנה ותישאר ברמה כזו עד סוף 2023, על פי CME Group.

הציפיות האלה התעוררו שוב בזמן השימוע. עד סוף העדות של פאוול, משקיעים צפו שהריבית על קרנות פדרליות תעלה לרמה שבין 5.5% ו-5.75% השנה, והסבירות לעלייה של 0.5% החודש עלתה לכ-63%, לעומת 32% לפני השימוע.