ג'רום פאוול שב לקונגרס ומדגיש: טרם התקבלה החלטה על האצת העלאות הריבית

עדותו של פאוול ביום שלישי הצביעה על שינוי בטקטיקה של הפד להפחתת לחצים במחירים • עדותו היום תהיה ההזדמנות המתוכננת האחרונה שלו להשפיע על הציפיות לפני ישיבת הריבית ב-21-22 במרץ

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Andrew Harnik
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Andrew Harnik

18:00

יו"ר הפד ג'רום פאוול הדגיש היום כי קובעי המדיניות טרם הכריעו בנוגע לשיעור העלאת הריבית בהמשך החודש. פאוול אמר כי הדבר יהיה תלוי בנתונים שיתקבלו בנוגע למשרות ולאינפלציה. "לא קיבלנו שום החלטה בנוגע לישיבה של מרץ", אמר פאוול.

הוא שב וחזר על המסר מעדותו אתמול ולפיו סביר שהבנק המרכזי יעלה את הריבית לשיעור גבוה מכפי שהיה צפוי קודם לכן וכן כי הוא עשוי לפעול מהר יותר. "אם, ואני מדגיש ששום החלטה לא התקבלה בנושא, סך המידע יצביע על כך שדרוש הידוק מהיר יותר, אנו נהיה מוכנים להגביר את קצב העלאות הריבית", אמר פאוול.

17:00

לאחר עדותו אמש בפני מחוקקים בקונגרס, שגררה תגובות חריפות מצד המשקיעים, יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול חוזר היום (ד') לגבעת הקפיטול ליום עדות שני. לעדותו היום מגיע פאוול עם משימה לא פשוטה: לשכנע את המחוקקים שהוא מחויב להוריד את האינפלציה מבלי להפיל את שאר הכלכלה בו זמנית.

השווקים חיכו בקוצר רוח לראות אם פאוול יעמוד במשימה. אמנם לאחרונה חלה עלייה באופטימיות, אך מצב הרוח יכול להשתנות במהירות אם מנהיג הבנק המרכזי ידשדש במהלך עדותו החצי שנתית הקרובה על המדיניות המוניטרית. ההימור גבוה, והמשקיעים עוקבים מקרוב כדי לראות איך יתפתח המצב.

"הוא צריך לדייק שני מסרים", אמר רוברט טיטר, ראש מדיניות ואסטרטגיית השקעות ב-Silvercrest Asset Management. "אחד מהם הוא לחזור על כמה מההערות שהשמיע על התקדמות באינפלציה. הדבר השני הוא להיות עקבי מבחינת התחזית להשארת שיעורים גבוהים. הוא כנראה יחזור על המסר שהשיעורים נשארים גבוהים במשך זמן מה עד שהאינפלציה תיפתר בבירור", אמר טיטר.

במהלך הופעתו הקודמת, הודיע ​​פאוול לוועדת הסנאט על כוונת הפד לשקול את העלאת הריבית בעוד 0.5% בהמשך החודש. בנוסף, ציין פאוול כי חברי הפד עשויים להעלות את הריבית באופן משמעותי יותר השנה כדי לנהל את האינפלציה.

ג'רום פאוול אומר שהפדרל ריזרב מוכן להאיץ את קצב העלאות הריבית
בלקרוק: הפדרל ריזרב עשוי להעלות את הריבית לשיא של 6%

במהלך עדותו בפני ועדת הבנקאות, הודה פאוול כי "הנתונים הכלכליים האחרונים היו חזקים מהצפוי, מה שמצביע על כך שרמת הריבית הסופית צפויה להיות גבוהה מהצפוי בעבר". הוא הוסיף כי הפד מוכן להגביר את קצב העלאות הריבית ככל שהנתונים מראים שזה נחוץ.

דבריו של פאוול ביום שלישי הניחו את הבסיס לשינוי בולט בטקטיקה להפחתת לחצים במחירים. פאוול אמר שאינפלציה ונתנוי תעסוקה חמים יותר עלולים להוביל את בכירי הבנק המרכזי לשנות את האסטרטגיה שאומצה לאחרונה של העלאת ריבית במרווחים קטנים יותר של 0.25%.

בחודש שעבר האט הפד את קצב העלאות הריבית שלו כאשר העלה את הריבית ב-0.25% לטווח שבין 4.5% ל-4.75%. גורמים רשמיים הסבירו כי העלאה בצעדים קטנים תאפשר להם להעריך טוב יותר את ההשפעות של ההעלאות המהירות בשנה שעברה ולהפחית את הסיכון להעלאת ריבית מעבר לדרוש.

מאז נפגשו בכירי הפד בפעם האחרונה ב-1 בפברואר, מספר דוחות כלכליים חשפו שגיוס העובדים, ההוצאות והאינפלציה בינואר היו חזקים מהצפוי. בנוסף, רביזיות לנתונים הראו כי האינפלציה והביקוש לעבודה לא התמתנו כפי שדווח בתחילה בסוף השנה שעברה.