דריכות בוול סטריט לקראת פרסום דוח התעסוקה בארה"ב לפברואר

לדוח התעסוקה שיתפרסם היום (ו') בצהרים בארה"ב צפויה להיות השפעה מכרעת על החלטת הריבית הקרובה של הפד • הצפי הוא לתוספת של 205 אלף משרות, ולקצב עליית שכר שנתית של 4.7%

לקראת דוח התעסוקה לחודש פברואר בארה''ב / צילום: Shutterstock
לקראת דוח התעסוקה לחודש פברואר בארה''ב / צילום: Shutterstock

דוח התעסוקה של ארה"ב לחודש פברואר שיפורסם היום (ו') לפני פתיחת המסחר (15:30 שעון ישראל) מושך תשומת לב רבה של משקיעים. זאת בעיקר בשל השפעתו על מדיניות הריבית של הפד. ככל שהנתונים חזקים יותר ומעידים על שוק עבודה הדוק, גוברים הלחצים להעלאות ריבית נוספות.

הצפי הוא לתוספת של 205 אלף משרות, ולקצב עליית שכר שנתית של 4.7%. בחודש שעבר נתוני התעסוקה הפתיעו ועקפו את התחזיות בצורה דרמטית.

עוד קודם לכן, ביום חמישי, פרסמה לשכת העבודה של ארה"ב את הנתונים על המשרות הפנויות בארה"ב לחודש ינואר. הדוח מהווה אינדיקטור מקדים לשוק העבודה בארה"ב יחד עם נתוני האבטלה שיפורסמו היום. מהדוח (JOLTS) נראה כי מספר המשרות הפנויות של ארה"ב ירד מעט בחודש שעבר. לפי הנתונים, מספר המשרות עומד על 10.8 מיליון, כאשר מספר המשרות שירד עומד על 410 אלף או ירידה של 3.6%.

ירידה במספר המשרות הפנויות הינה נתון חיובי ומעודד עבור הכלכלה של ארה"ב. שוק העבודה הינו צפוף והדוק ביותר, ומצב זה מעודד לחצי שכר כלפי מעלה ובכך יכול להגדיל את עליית המחירים.

למרות זאת, הירידה הנוכחית אינה מעודדת מספיק כנראה. מכון מחקר FACTSET העריך את מספר המשרות הפנויות על 10.58 מיליון וירידה של כמעט 6%. כך ששוק העבודה אינו מתרווח בצורה מספקת לרמות הריבית הנוכחיות. הבנק לוקח בחשבון את מצב שוק התעסוקה בבואו להחליט על העלאות ריבית ונתוני המשרות הפנויות הנוכחיים אינם מעודדים ומעלים את הסבירות בשוק להמשך עליות הריבית.

מה תהיה התגובה של פאוול

הנתונים הללו מגיעים בזמן שיו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב (פד) ג'רום פאוול עמד בפני הקונגרס האמריקאי ודיבר על העלאות ריבית נוספות. פאוול ציין כגורם חשוב בהחלטות הריבית הוא שוק העבודה ההדוק. בעדותו בפני הקונגרס אמר ש"למרות הירידה שאנו רואים בצמיחה בתוצר, שוק העבודה נשאר הדוק בצורה קיצונית עם שיעורי האבטלה הכי נמוכים מאז 1969".

הריבית בארה"ב עומדת כעת על שיעור של 4.5%-4.75% והציפיות בשוק כרגע מעידות על צפי לעלייה בשיעור של 0.5% לפי אתר CME בפעימה הקרובה ב22 במרץ. נתון זה משמעותי ביותר לאור כך שהצפי היה נמוך יותר רק בשבוע שעבר כאשר רוב הציפיות חזו עלייה של רבע אחוז בלבד. התחזקות הצפי לעלייה דרסטית יותר מגיעה בהתאם לדברים הנציים של יו"ר הפד. בשבוע הבא תפרסם לשכת הסטטיסטיקה של ארה"ב את נתוני האינפלציה במדינה, כך שאנו עתידים להיווכח עד כמה האינפלציה בארה"ב דיבקה ועתידה להמשיך בהשפעתה על הריבית בארה"ב.