הקריסה שינתה את התמונה: התרחיש של העלאות ריבית חדות מתרחק

הוועדה המוניטרית של הבנק המרכזי בארה"ב תתכנס בשבוע הבא ותכריז על גובה הריבית • עד לפני מספר ימים בשווקים צפו העלאה חדה של חצי אחוז, אך קריסת הבנקים עשויה לגרום לפד לשנות כיוון • מה מעריכים כעת?

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי בארה"ב, עומד בפני דילמה קשה: מצד אחד, האינפלציה עדיין גבוהה וכדי להתמודד איתה, אין מנוס ממדיניות מוניטרית הדוקה. מהצד השני, גלי ההדף וההשלכות כבר כאן. שני בנקים כבר קרסו, השלישי כנראה בדרך ואין לדעת מה יהיה בהמשך.

עוד קריסה בארה"ב: הסוף העגום של הבנק שהקים הפועלים בשנת 2000 
בנק נוסף נסגר: אילו בנקים נוספים נמצאים באזור הסכנה 
תמורת פאונד אחד: HSBC רכש את הסניף הבריטי של בנק סיליקון ואלי 

החשש: העלאת ריבית נוספת תפגע בבנקים

השבוע יחולו מספר אירועי מאקרו חשובים שעשויים לשפוך מעט אור על העתיד הכלכלי בעולם ובישראל. המרכזי מביניהם קרה היום (ג'),  עם פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר בארה"ב. האינפלציה ירדה מקצב שנתי של 6.4% ל-6%, בהתאם להערכות השוק. כעת שאלת המפתח העומדת בפני יו"ר הבנק הפדרלי ג'רום פאוול היא האם לאור נתוני האינפלציה יש מקום להאט ואף לעצור את עליות הריבית? או שמא להמשיך את קצב העלאת הריבית במטרה למנוע מצב של עלייה אינפלציונית מחדש כפי שקרה בעבר.

העלאות הריבית הנוספות עלולות לפגוע קשות במשק הכלכלי, בפרט בבנקים בארה"ב הנאנקים תחת הריבית הגבוהה הנוכחית. ואכן, אנו כבר עדים להשלכות - קריסת שני בנקים בימים האחרונים, כאשר על פי הערכות בשוק, בנקים נוספים צפויים להצטרף לרשימה. עליות הריבית של הפד מדאיגות את השוק, וכרגע חוסר הוודאות לגבי העתיד גבוה. במקביל, יום לאחר פרסום המדד בארה"ב, יפורסמו גם נתוני האינפלציה בישראל לחודש פברואר שישפיעו על החלטת הריבית של בנק ישראל.

גולדמן זאקס: הריבית לא תעלה

החלטת הריבית של הפד בשבוע הבא תושפע כמובן מפרסום נתוני האינפלציה. ההתפתחויות בשווקים הפיננסים מעלות חשש מנתונים שלא יצביעו על הצטננות השוק, מה שעלול לגרום ללא מעט כאב ראש בקרב מקבלי ההחלטות. נזכיר שהאינפלציה בארה"ב ניצבה בחודש ינואר על שיעור של 6.4%, מעל לתחזיות המוקדמות לנתון של 6.2%, כך שהכול עוד פתוח.

אך שאלת המפתח היא האם בכלל הפד יכול להעלות ריבית בזמן זה, בעת שבנקים קורסים כבר בשיעור הריבית הנוכחי, ובמקביל בנקים נוספים מתנדנדים על סף קריסה ומגבילים את מרחב הפעולה של הפד במאבקו באינפלציה.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, מספר לגלובס כי בכל הנוגע לעליות הריבית בארה"ב, "משברי הבנקים מסמנים את המגבלה ליכולתו של הפד להעלות ריבית. הסיכוי שסגירת SVB תוביל למשבר רחב לא גבוה, אך האירוע מסמן גבולות ליכולת הפד להמשיך את עליית ריבית בשיעורים גבוהים".

עוד מסביר זבז'ינסקי כי המשך עליות הריבית בארה"ב עלול "לחשוף עוד חוליות חלשות במערכת הפיננסית, במיוחד גידול בחובות הבעייתיים ויתכן שהבנק המרכזי בארה"ב יפסיק בהעלאות הריבית החדות והתכופות".

בתוך כך, בנק ההשקעות גולדמן זאקס מעלה את אי הוודאות לגבי המשך העלאות הריבית של הבנק הפדרלי עקב קריסת SVB. הבנק למעשה כבר לא צופה שהבנק יעלה את הריבית כלל בהחלטת הריבית ב־22 במרץ. בשוק, לעומת זאת, עדיין מתמחרים עלייה קלה של 25 נקודות בסיס.

 

מה צפוי במדד המחירים בישראל?

כאמור, למחרת פרסום הנתונים על שיעורי האינפלציה בארה"ב, יפרסמו גם בישראל את מדד המחירים לצרכן. האינפלציה בישראל עומדת כעת על קצב שנתי של 5.4%. בבנק הפועלים חוזים כי האינפלציה לחודש מרץ תרד ותעמוד על קצב שנתי של 5.05%, עם עלייה חודשית של 0.35%.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, אומר כי "סקר המגמות מצביע על המשך לחצי אינפלציה בענפי השירותים, אך במקביל על הקלה צפויה באינפלציית ההיצע - אם כי זו תושפע מאוד מהתנהגות שער השקל בחודשים הקרובים".

"שיעור הריבית צפוי להשתנות"

לדברי זבז'ינסקי ממיטב, בשוק מעריכים ששיעור הריבית צפוי להשתנות ממצבו כיום, שכן הצפי לעתיד האינפלציה מושפע מסיבות חיצוניות. עוד הוא מוסיף כי עד לפני מספר ימים השוק חזה המשך עליות חדות בריבית בנק ישראל, והתחזית עמדה על שיעור של 5% בריבית הסופית. אולם, כיום, עומדת הריבית על 4.25%.

"השוק בישראל צפה שהריבית הסופית אליה תגיע ישראל תהיה גבוהה עקב התנודות בשוק המט"ח", אומר זבז'ינסקי. "כפי שאנו רואים כיום, שוק המט"ח לא התנפח בצורה שחשבו שהוא יגיע אליה". בנוסף, זבז'ינסקי מדגיש כי קריסת SVB "מחזקת את ההנחה כי סקטור ההייטק בישראל ייחלש, מצב שיגרום לירידה משמעותית באינפלציה בהמשך".