גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסלבריטאים הופכים למעצבים הראשיים של בתי האופנה הגדולים בעולם

לידוענים אין ידע בעיצוב, אך הם מביאים איתם קשרים, פרסום ונוכחות ברשתות החברתיות, ובכך מחזקים את כוחם של המותגים ● המצב הזה דוחק הצידה את בעלי המלאכה האמיתיים: האופנאים

הזמר פארל ויליאמס, המעצב החדש של לואי ויטון / צילום: Associated Press, Joel C Ryan/Invision
הזמר פארל ויליאמס, המעצב החדש של לואי ויטון / צילום: Associated Press, Joel C Ryan/Invision

ג'ייקוב גלאגר כותב טור על אופנת גברים ב"וול סטריט ג'ורנל"

הרבה מעצבי אופנה הם סלבריטאים. ראלף לורן התארח בסדרה "חברים". ג'ורג'ו ארמני עמד במרכזו של סרט תיעודי של מרטין סקורסזה. וקארל לגרפלד המנוח הופיע בתפקיד אורח ב"זולנדר", ותרם את קולו המחוספס למשחק המחשב "GTA".

מיהו פארל ויליאמס, המעצב של לואי ויטון

בעוד המעצבים האלה בנו את התדמית שלהם מאחורי מחברות הסקיצות, פארל ויליאמס, 49, שמונה בחודש שעבר למעצב בגדי הגברים של "לואי ויטון", נכנס לסטודיו כשהוא כבר סלבריטאי. המפיק המוזיקלי וכותב השירים הוא אורח קבע בסצינת השטיחים האדומים, שימש כשופט בריאליטי "דה ווייס" ויש לו ארון מלא פסלוני גראמי. מינויו הוא שיאו של שינוי המתרחש במותגי אופנה יוקרתיים, בייחוד בחברת האם של לואי ויטון - LVMH.

מה מביא איתו הסלבריטאי

ניגו, המעצב היפני המפורסם ומפיק המוזיקה שהוציא בשנה שעברה אלבום, בו אירח את טיילר דה קריאייטור, A$AP רוקי וקיד קודי, מונה לא מזמן למעצב הראשי של "קנזו", חברה אחרת של LVMH. ריהאנה מנהלת את Fenty Beauty, עוד חברה החוסה תחת המטרייה התאגידית של LVMH.

בסביבה תקשורתית צפופה ובעולם כלכלי פגיע, הפרופיל האישי של מעצב - כמות הפוסטים באינסטגרם שלו, כמות ההופעות שלו בטקסי פרסים, הפופולריות שלו בקרב צרכנים מסיאול ועד סן דייגו - היא חשובה לא פחות, ואולי אף יותר, מהיכולת לעצב בגד מוצלח.

זה הזמן לנטוש את העקבים לטובת הנעליים השטוחות
פריט הלבוש שכל גבר חייב בארון הבגדים שלו החורף
תיקי המותגים אאוט, התיקים הפשוטים אין: הטרנד החם של חורף 2023

השינויים שעבר תפקיד המעצב הראשי

תפקיד המעצב הראשי "עבר התפתחות. כבר לא מדובר בלהיות רק מעצב", אומרת הייזל קלארק, מרצה ללימודי אופנה ב"פרסונס", בית ספר לעיצוב בניו יורק. לגבי פארל, היא אומרת כי "כאן מדובר יותר על תפקיד שיווקי - הובלה וקידום המותג", וציינה שבלואי ויטון כבר יש צוות מעצבים מיומנים ואומנים העובדים בסדנאות החברה שמוכנים להוציא לפועל את חזונו של ויליאמס, יהיה אשר יהיה. כשרון תפירה הוא לא בין דרישות התפקיד החדש אליו נכנס המפיק המוזיקלי.

פעם, תפקידי עיצוב לא היו פומביים. "כשחשבת על מעצב עד לא מזמן, חשבת על מישהו שעובד בסטודיו, לובש חלוק לבן, חותך יריעות בד ומלביש אותן על בובות", אומר היועץ לתעשיית היוקרה רוברט ברק.

מה הופך בימינו את המותג למוכר

באמצע שנות ה־90 תחום העיצוב השתנה, כשברנאר ארנו, מנכ"ל LVMH, שהייתה אז בעלייה, החל למנות מעצבים צעירים וחובבי תקשורת דוגמת אלכסנדר מקווין וג'ון גליאנו ב"ג'יבנשי" ו"דיור", בהתאמה. הם פינטזו על נראות המסלול, אבל גם חיבקו את אור הזרקורים: הם ערכו מסיבות למפורסמים וחיו את חיי הלילה שזכו לכיסוי על ידי צהובונים. תקופת המעצב שהוא גם סלבריטאי החלה.

הרעיון הזה גדל פי כמה וכמה בעידן הרשתות החברתיות. מעצבים כמו מארק ג'ייקובס (1.7 מיליון עוקבים) ואוליבייה רוסטאן, המעצב העומד בראש בית "בלמן" (9.1 מיליון עוקבים) הם גם משפיעני רשת, המעלים תוכן מעורר השראה ושופע תלבושות ומשווקים גם את עצמם וגם את המותגים עבורם הם עובדים.

"בעידן רווי תקשורת, רק הייפ יכול ללכוד את המבט ולמכור מוצרים, למרות שעד לאחרונה רוב המותגים מכרו את המוצרים שלהם על בסיס המורשת של המותג, רמת המלאכה ואיכות העיצוב", אומר אנדרו גרובס, מרצה לעיצוב אופנה באוניברסיטת ווסטמינסטר בלונדון.

ההצלחות והכישלונות של סלבריטאי האופנה

אל תהליך הסלבריטאיזציה של מעצב האופנה נכנסו גם מפורסמים מהמיינסטרים שפנו לסדנת התפירה. בסוף שנות האלפיים, ויקטוריה בקהאם מלהקת "הספייס גירלס" הקימה מותג אופנה הנושא את שמה, שקיים עד היום. בעשור האחרון יה, הראפר שהיה מוכר עד לא מזמן כקניה ווסט, עשה כמה ניסיונות בתחום האופנה, לעתים קרובות בתמיכת אדידס. ב־2006, השחקניות מרי־‏קייט ואשלי אולסן הקימו את בית אופנת העילית The Row, שפועל במלוא העוצמה.

על כל מקרה של מותג סלבריטאי מצליח כמו The Row, יש גם מקרה של כישלון מהדהד, כמו למשל הניסיון הכושל של לינדזי לוהן, שמונתה ב־2009 למנהלת האמנותית של המותג הצרפתי "עמנואל אונגרו". הז'קטים הנוצצים וכיסויי הפטמות בצורת לב שעיצבה נקטלו בביקורות, ולוהן פוטרה תוך זמן קצר.

אבל שלא כמו לוהן, פארל ויליאמס, שיציג את הקולקציה הראשונה שלו בלואי ויטון ביוני בפריז, הוא לא טירון בתעשיית האופנה. הוא הקים את מותג בגדי הרחוב Billionaire Boys Club ועבד עם "שאנל", "מונקלר" ולואי ויטון בעבר. ויליאמס הוא אשף בלחולל טרנדים: מחליפות קצרות ועד כובעים רחבי שוליים.

לא היה אף מעצב בן זמננו שבלט יותר מוירג'יל אבלו, חברו הטוב של ויליאמס, ששימש כמעצב של לואי ויטון עד מותו בנובמבר 2021. הוא היה איש האופנה שנמצא בכל מקום: הוא ניגן כדי ג'יי בפסטיבלי מוזיקה, עיצב בקבוקים לחברת המים Evian והצטלם עם מעריצים - כל זה במקביל לעיצוב מספר קולקציות בשנה. אבלו וויליאמס היו שותפים בתחום העיצוב, ומעריציו של אבלו כנראה יכירו ויתמכו במינויו של ויליאמס.

"אי אפשר להתחרות בטעם שלו", אומר הראפר פושה טי ביום בו לואי ויטון הכריזו על מינויו של ויליאמס. "הדמיון שלו, היצירתיות שלו. הוא לוקח סיכונים. אני חושב שהעולם הולך לחזות שוב בגדולה שלו".

מי היו המועמדים לתפקיד בלואי ויטון

אולי פושה טי משוחד, הוא חבר של מפיק העל כבר כמה עשרות שנים. אלא שצילומים של פארל, כבר לפני עשור, הולך עם מזוודה של לואי ויטון החלו לצוץ ברשתות חברתיות מייד אחרי הפרסום על מינויו. מניות LVMH עלו ביום ההכרזה, קצת פחות מחודש לאחר שהתחילה כהונתו של המנכ"ל החדש של לואי ויטון פייטרו בקארי. (מעצב בגדי הנשים, ניקולא גסקייר, שפחות אוהב את התקשורת, עובד בחברה מאז 2013).

בכל זאת, היו מספר ספקולציות לגבי מי יקבל את התפקיד. בין המתמודדים היו מעצבים עצמאיים הרבה פחות מוכרים מויליאמס, ביניהם מרטין רוז, סמיואל רוס וגרייס ווילז בונר, "מבחינת מעצבים צעירים וסטודנטים, המינוי הזה שולח מסר ברור", אומר אנדרו גרובס, "חברה כמו LVMH מעריכה את המעמד של הידוען יותר מכל דבר אחר".

מה עושים בחברה המתחרה?

ב"קרינג", היריבה של LVMH בתחום היוקרה, נוקטים בגישה יותר מסורתית. בחודש שעבר הודיעה החברה המונהגת על ידי פרנסואה הנרי פינו שהיא ממנה את סבטו דה סרנו, בוגר ביה"ס לעיצוב שעבד ב"פראדה", "דולצ'ה וגבאנה" ו"ולנטינו", למעצב הבא של "גוצ'י". דה סרנו כל כך ירוק, שנכון להכרזת מינויו עוד לא היה לו עמוד בויקיפדיה.

המינוי מגיע בתקופה סוערת מבחינת התאגיד. בחודש שעבר, דיווחה קרינג על ירידה של 7% סה"כ לעומת הרבעון הקודם, ובאופן ספציפי, על ירידה במכירות של 14% בגוצ'י. בנובמבר, אלסנדרו מיקלה, המעצב הראשי של בית גוצ'י וסלבריטי בתחום החייטות (1.3 מיליון עוקבים) עזב את המותג.

בערך בתקופה זו, מותג בתאגיד קרינג, "בלנסיאגה", היה מעורב בסקנדל בעקבות פרסומות שמבקרים טענו שעושות החפצה מינית של ילדים. דמנה ווסאלייה, המעצב של בלנסיאגה, שמסתובב עם ג'סטין ביבר וקים קרדשיאן, התנצל ואמר בראיון ל"ווג" שהוא מתכוון להתרכז יותר בעיצוב בגדים, ופחות בלעורר הד תקשורתי. "אני חושב שהערך שאני מביא לבית האופנה הוא בעיצוב, ולא בלהיות איש תקשורתי", אמר.

בסופו של דבר, התאגידים האלה כל כך גדולים שיש בהם מקום גם למעצבים סלבריטאים, וגם למעצבים שעיצוב הוא באמת משלח ידם. "זה לא שחור ולבן", אומר רוברט ברק, וציין שב-LVMH מגבים, באופן חלקי, מותג חדש של מעצבת הידועה בהימנעותה מעין המצלמות, פיבי פילו, שעמדה בעבר בראש המותג "סלין". השקת המותג שלה אמורה להתקיים בספטמבר, כמה חודשים לאחר שויליאמס יציג את הקולקציה הראשונה שלו בלואי ויטון.

עוד כתבות

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית