קנצלר גרמניה מודאג מהרפורמה המשפטית; מאות מפגינים בברלין

ראש הממשלה הגיע לביקור מדיני בגרמניה, שקוצר ברגע האחרון משלושה ימים ליממה בלבד • אחרי פגישתו של נתניהו עם אולף שולץ במשרד הקנצלר, נערכה הפגנה של מאות ישראלים המתנגדים לרפורמה המשפטית • נשיא גרמניה, פרנק-ולטר שטיינמאייר: מודאג משינויי החקיקה המתקדמים בישראל

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, בביקור בברלין / צילום: Associated Press, Steffi Loos
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, בביקור בברלין / צילום: Associated Press, Steffi Loos

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע היום (ה') לביקור מדיני בגרמניה, שקוצר ברגע האחרון משלושה ימים ליממה בלבד. ראש הממשלה נפגש עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, ולאחר מכן התקיימה מסיבת עיתונאים משותפת.

לאחר מכן נפגש נתניהו עם נשיא גרמניה, פרנק-ולטר שטיינמאייר. הנשיא הגרמני התבטא באופן החריף ביותר נגד המהפכה המשפטית עד כה, כשאמר כי הוא מודאג משינויי החקיקה המתקדמים בארץ. 

17:00 | מאות מפגינים בברלין

מול שער ברנדבורג בברלין התאספו מאות מפגינים, עם דגלי ישראל, דגלי גאווה ושלטים רבים נגד המהפכה המשפטית. "באנו להביע סולידריות עם ההפגנות המרגשות בארץ", סיפרה אחת מהמפגינות. קריאות "דמוקרטיה" ו"בושה" המוכרות מהרחובות הישראלים נשמעו מהקהל. המשטרה נערכה בכוחות מוגברים מסביב להפגנה.

מאות מפגינים נגד המהפיכה המשפטית בזמן ביקור נתניהו בברלין / צילום: אסף אוני
 מאות מפגינים נגד המהפיכה המשפטית בזמן ביקור נתניהו בברלין / צילום: אסף אוני

15:50 | קנצלר גרמניה קורא לאמץ מתווה הרצוג

סוגיית המהפכה המשפטית השתלטה היום על סדר היום בביקור הממלכתי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בגרמניה. במסיבת עיתונאים אחרי הפגישה, ביקר קנצלר גרמניה אולף שולץ את המהפכה המשפטית שמקדמת ממשלת ישראל, וקרא לממשלה לשקול לאמץ את מתווה הפשרה שהציג אמש הנשיא יצחק הרצוג.

שולץ אמר כי נתניהו "עדכן אותי על הרפורמה המשפטית. כחברים קרובים, אנחנו שותפים לערכים הדמוקרטיים של שתי המדינות. אני לא אסתיר את העובדה שאנחנו מודאגים (מהמצב)", הוסיף שולץ, "עצמאות המערכת המשפטית היא עיקרון מפתח. טוב שהנשיא הרצוג דיבר עם שחקני מפתח כדי למנוע הקצנה. חתירה להסכמה רחבה היא חשובה. הנשיא הרצוג הציג מתווה, ואנחנו מקווים שהוא יישקל בחיוב" .

נתניהו הגיב לאחר מכן ישירות לביקורת שהשמיע שולץ, ואמר בתגובה: "ישראל היא דמוקרטיה ליברלית, והיא תישאר דמוקרטיה ליברלית. אני הובלתי את ישראל במשך 16 שנה ועזרתי לה להפוך לליברלית. כמה מכם יודעים למשל שיושב ראש-הפרלמנט הוא חבר בקהילת הלהט"ב? התדמית כאילו אנחנו מנסים להגביל את כוח מערכת המשפט, אינה נכונה. מערכת משפטית עצמאית אינה צריכה להיות מערכת משפט כל-יכולה. כשנבצע (את הרפורמה), האיזון יחזור".

נתניהו אמר בתשובה לשאלות מהתקשורת הגרמנית כי "אנחנו לא מבטלים עקרונות דמוקרטיים בישראל". הוא הבהיר כי יש בכוונת הממשלה לאסור על זכות וטו של שופטים על מינויים, הקיימת כיום. "אסור לתת לצד אחד לשלוט על הצד השני", אמר נתניהו, והבהיר כי אסור גם שהדברים ייצאו מאיזון גם לכיוון השני. "אנחנו צריכים קונצנזוס רחב ככל האפשר. חבל שהאופוזיציה מתנגדת להידברות", אמר. "אני תומך באיזון מאוזן". 

"ישראל לא הולכת לבטל עקרונות דמוקרטיים", ניסה נתניהו להבהיר. "אם בביטול הזכות של שופטים להטיל וטו אתם רואים ביטול של הדמוקרטיה, אז גם גרמניה לא דמוקרטית. אומרים עלי שאני 'פוטיניסט' שמבטל דמוקרטיה? זה מגוחך. הערכים הדמוקרטיים של ישראל אינם מוטלים בספק. אנחנו לא מנסים לשנות את הדמוקרטיה הישראלית, אלא רק ליישר קו עם דמוקרטיות אחרות. לא להפוך אותה לאי-ליברלית, אלא ליותר ליברלית. לא להוסיף כוחות דיקטטורים לאף מפלגה או אף זרוע של השלטון. המתווה שהציג הנשיא לא מאוזן".

בתשובה לשאלה אמר שולץ כי "הבעתי את הדאגות שלנו גם במפגש עם הצד הישראלי. חשוב לנו שיהיה פתרון שיתקבל על-ידי נציגים רבים מהחברה הישראלית. אבל זה לא התפקיד של ממשלה גרמנית להתערב במדיניות פנימית ישראל". "אנחנו מקווים שישראל תישאר דמוקרטיה ליברלית. דמוקרטיה אינה רק שלטון הרוב, אלא גם הבטחת הזכויות של המיעוטים. אנחנו נראה איך הדברים מתפתחים".

שני הצדדים גם התייחסו לעסקת הענק למכירת מערכת "חץ 3" הישראלית-אמריקאית להגנה מטילים בליסטיים לגרמניה. העסקה קיבלה "אור ירוק" להתקדמות לפני כשבועיים מהאמריקאים, המממנים חלק מהתוכנית. "יש לנו אינטרס למכור את המערכת, לגרמניה יש אינטרס לרכוש אותה", אמר נתניהו, "החלטנו יחד להתקדם בנושא".

גם שולץ אמר: "אנחנו רוצים להתקדם (עם רכישת המערכת) כדי להגן על עצמנו, בזמן קצר למדי". הוא גם הבהיר כי גרמניה תמשיך בשיתוף-הפעולה הביטחוני עם ישראל, כולל מכירת צוללות.

14:10 | "גרמניה השתנתה" 

בצהריים הגיעו נתניהו וקנצלר גרמניה אולף שולץ ל"רציף 17", רציף הרכבת בשכונת גרונוואלד ממנו שולחו רבים מיהודי ברלין למחנות ההשמדה במזרח אירופה, לטקס זיכרון. לפני בואם למקום, פוזרו על הרציף הבוקר - לפי תיעוד ברשתות החברתיות - מסרים כתובים ביד, ציטוטים בעד הדמוקרטיה ונגד המהפכה המשפטית שהשאירו שם פעילים אלמונים. 

ראש הממשלה נתניהו והקנצלר שולץ הדליקו נרות זיכרון לזכר הנספים. בהצהרות קצרות לתקשורת לאחר מכן הבהיר נתניהו כי "העולם השתנה, גרמניה השתנתה, מדינת היהודים נוסדה מחדש, אך האיום בהשמדה עדיין מרחף". הוא אמר כי השואה והשמדת היהודים מלמדים כי למדינת ישראל תמיד צריך להיות הכוח "לעצור את הרשע", אך כי הוא "מברך על הידידות" עם גרמניה ועל שיתוף-הפעולה שלה בנושא המאבק נגד השגת נשק גרעיני על-ידי איראן. 

הקנצלר שולץ הזכיר את אחריותה ההיסטורית של גרמניה להשמדת היהודית "התעשייתית", וחזר שוב על האמירה לפיה הבטחת קיומה של מדינת ישראל היא "אחת מסיבות הקיום (שטאטסרזון) של הרפובליקה הפדרלית הגרמנית".

השניים נפגשו עם כמה מבאי הטקס, ביניהם ניצול שואה שמשפחתו נמלטה מברלין במהלך המלחמה, שגריר ישראל בגרמניה רון פרושאור ובכירים בקהילה היהודית בעיר.

אחרי הטקס נסעו השיירות למשרד הקנצלר, בו קיימו שני המנהיגים פגישה בארבע עיניים, במקביל לפגישות מקיפות יותר בין שני הצדדים. על הפרק עומדים מהצד הישראל רתימת גרמניה למאבק באפשרות איראן להשיג נשק גרעיני וטכנולוגיית טילים מתקדמת, כמו גם רצון לקדם את מכירת מערכת "חץ 3" למדינה. 

סיקור תקשורתי שלילי

בתקשורת הגרמנית והמקומית נראה, נכון להבוקר, כי הביקור ממוסגר בגוונים שליליים למדי. "נתניהו בברלין: למה הוא כאן, ולמה פתאום כולם מבקרים את ישראל", כתב המקומון "ברלינר צייטונג", שפירט כי מערב העיר יהפוך ל"אזור במצב חירום" למשך יומיים.

ב"שפיגל" פורסמה אמש (ד') בעמוד הבית ראיון עם הכלכלן הישראלי, פרופ' ערן ישיב, שקרא לשולץ להשמיע דברים ברורים נגד הרפורמה המשפטית. "נתניהו הוא לא שותף של המערב, אלא הבעיה שלו", אמר.

ה"טאגסשפיגל" הציב בראש עמוד הבית שלו, ובמהדורה המודפסת, טור מאת יובל נח-הררי, שכותרתו "זו אינה רפורמה אלא הפיכה בלתי דמוקרטית".