מחפשים את כל השיטות לקנות בזול יותר: בתעופה, במזון, באופנה ובפנאי

הזמנות האונליין רושמות יציבות בהשוואה לחודש הקודם, אך השפעות יוקר המחיה ניכרות בחיפוש אחר מבצעים • לצד שימוש גובר באפליקציית תן ביס לטובת רכישות פיזיות בקמעונאיות מזון, נרשמו הזמנות לקיץ בוויזאייר • הדירוג החודשי של אתרי האונליין בארץ

קניות ברשת / צילום: Shutterstock, Natee Photo
קניות ברשת / צילום: Shutterstock, Natee Photo

כך נאספו הנתונים

חברת שופ אנליטיקס, בראשות נתי יעקובי, היא חברת מחקר טכנולוגי המפעילה ומתחזקת פאנל המונה 3,200 צרכנים בני 15 ומעלה הרוכשים בדיגיטל. הצרכנים נחלקים ביחס שווה בין נשים וגברים, ומייצגים שכבות גיל, קבוצות אוכלוסייה ופריסה גיאוגרפית על פי אזורי מגורים משתנים.

החברים במאגר מאפשרים לחברת שופ אנליטיקס גישה לתיבת המייל שלהם לטובת ניתוח הזמנות האונליין שהם מבצעים, כך שכאשר מתקבל אישור להזמנה או חשבונית קנייה, החברה מקבלת את המידע במקביל - לרבות תוכן ההזמנה וסכום הרכישה. צרכני המאגר מתוגמלים על כך. באופן הזה החברה מנטרת את הזמנות הישראלים באונליין, הן מאתרים מקומיים והן מאתרים בינלאומיים.

חודש פברואר קצר בשלושה ימים מינואר, מה שהוביל לקיטון של כ־13% בכמות ההזמנות באונליין. ואולם אם מנטרלים את מספר הימים השונה בשני החודשים, אין כמעט שינוי במספר ההזמנות - כך עולה ממדד רכישות הישראלים באונליין.

המגמה המובילה הייתה חיפוש אחר מבצעים, הנחות וצבירת נקודות, ובתוך זה, שלוש חברות בלטו בזכות הוולנטיינ'ס: וויזאייר הציעה 14% הנחה על טיסות ליעדים נבחרים, S.WEAR נתנה הנחות של 50%־20% לחברי מועדון, ופיצה דומינו'ס יצאה במבצע הנחות ופריט מתנה. 

לא הוכח שגבתה מחיר מופרז על קוטג': העליון מקבל את ערעור תנובה 
מתי קונים יותר, כשהמחיר בעלייה או כשהמחיר בירידה? 

"פברואר עומד בצל פורים, יום המשפחה והוולטיינ'ס", מחדד נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס. "הישראלים מוכיחים את עצמם כצרכנים מחושבים ועוסקים ברכישת תחפושות באונליין תקופה ארוכה לפני חגיגות פורים. המבחר באתרים הבינלאומיים הוא עצום, והמחירים נוחים מאוד ביחס לישראל, מה שמתכתב עם יוקר המחיה".

 

תחפושות בטרמינל X

באתרי אונליין ללא חנויות פיזיות, עלי אקספרס הוא האתר הפופולרי ביותר בקרב הישראלים, אך רושם ירידה קלה עם כ־63% מסך ההזמנות בעשיריה המובילה, לעומת 66% בינואר. בפברואר נרשמו הזמנות רבות של תחפושות ואביזרים לפורים לילדים, למבוגרים ואף לחיות מחמד.

למעשה, עלי אקספרס אחראי לכ־40% מהזמנות התחפושות השנה. 73% מההזמנות הן לתחפושות ילדים, והמחיר הממוצע לתחפושת עמד על 76 שקל. שני נתונים נוספים שבלטו הם שהקטגוריה המובילה היא פנטזיה וסיפורי אגדות, ושנשים מהוות 77% מרוכשי התחפושות באונליין.

אתר iHerb רושם בפברואר גידול של כ־12% לעומת החודש הקודם. הרכישות הבולטות הן של תוספי תזונה, מוצרי טיפוח פנים ואיפור - במיוחד ממותגים אמריקאים וקוריאנים שלא ניתן להשיג בארץ - לצד מוצרי שיער ומוצרים לתינוקות. בנוסף בולטת רכישת מוצרי מזון מבורקדים ונוחים למשלוח, כמו מוצרי תה, חטיפי חלבון, מחית לתינוקות, מזון אורגני ועוד.

לצד השליטה המוחלטת של אתרים מחו"ל בכל הנוגע לרכישת תחפושות, השחקן המקומי הבולט הוא אתר טרמינל X, שהציע קולקציית פורים מיוחדת של תחפושות ואביזרים. עם זאת, לא נרשם גידול בחלקו של האתר בסך ההזמנות.

החיפוש אחר מבצעים הוא חלק בלתי נפרד גם מעולמות התעופה, והחודש נכנסה לדירוג שחקנית חדשה: חברת התעופה ההונגרית Wizz Air במקום העשירי עם 2% מסך ההזמנות. החברה מפעילה טיסות למגוון יעדים במחירי לואו קוסט, והשיקה מבצע של כרטיסי טיסה החל מ־19.99 אירו (בתוקף עד סוף יוני) ומבצע של 14% הנחה על טיסות ליעדים נבחרים לקראת הוולנטיינ'ס. היעדים הפופולריים שנרשמו הם יוון, אנגליה, איטליה, מזרח אירופה ואיחוד האמירויות.

טיב טעם נכנסת לוולט

ברשימת אתרי האונליין של רשתות אופליין נכללים החודש אתרים של כמה רשתות שביצעו מהלכים שיווקיים. כך, אתר נספרסו, שנמצא במקום החמישי עם 4% מההזמנות (גידול של כ־9% לעומת החודש הקודם), השיק החודש חנות מתנות חדשה המאפשרת לחברי מועדון הלקוחות לצבור נקודות ולהמירן במתנות נבחרות.

האופציה הזו מוכיחה את עצמה, ולצד ההזמנות הרגילות של קפסולות הקפה נמצאות גם מתנות שונות כגון ספל קפה לדרך, שוקולד והמרת נקודות לשוברי הנחה.

אתר סטימצקי השיק באתר מבצע של עד 80% הנחה על כל המוצרים לרגל חודש יום ההולדת לרשת, ומתמקם החודש במקום השמיני עם 3% מסך ההזמנות. הלקוחות ניצלו את המבצע האטרקטיבי, ועיקר ההזמנות היו לספרי ילדים ונוער, ספרי בישול ואפייה, עסקים וסיפורת - אך גם פריטי המרקטפלייס של הרשת היו ברשימה, כולל שואבי אבק, פאזלים ומשחקי קופסה.

במקום התשיעי נמצאת טיב טעם עם 2% מסך ההזמנות. במטרה לחזק את פעילות הרשת באונליין, היא מתחילה לשתף פעולה עם וולט, כאשר בשלב הראשון המשלוחים יגיעו לאזור תל אביב, גבעתיים, רמת גן, פתח תקווה, מודיעין והסביבה, ובהמשך גם לחיפה והקריות.

לדברי יוסי שליו, סמנכ"ל הסחר והשיווק של טיב טעם, "המשלוחים יכללו מגוון מוצרים רחב מכל מחלקות הרשת. שיתוף־הפעולה יהווה מנוע צמיחה נוסף לרשת וירחיב את מעגל הלקוחות שלנו".

את העשירייה סוגר אתר S.WEAR, המתמחה בביגוד בייסיק, אשר נכנס החודש לראשונה למדד. בפברואר הציע האתר מגוון מבצעים לקראת יום המשפחה והנחות של 50%-20% לחברי מועדון לקראת הוולנטיינ'ס.

שופרסל בתן ביס

אפליקציית המשלוחים וולט אומנם שולטת ללא עוררין ברשימת אתרי הזמנות ממסעדות, אך רושמת ירידה: מ־70% בחודש שעבר ל־62% מסך ההזמנות החודש.

לעומת זאת, תן ביס ממשיכה במגמת ההתחזקות ועולה למקום השני עם 14% מסך ההזמנות. מעבר להזמנות הרגילות של משלוחים ופיק־אפ מרשתות מזון מהיר - מקדונלד'ס ופיצה האט, אך גם קפה לנדוור למשל - הישראלים מנצלים את שירות המשלוחים לטובת קניות בסופרמרקט ובמכולת, כשהבולט בהם הוא שופרסל.

איך זה עובד? לא תמיד עובדים המקבלים תקציב תן ביס ממקום עבודתם מצליחים לממש את מלוא הסכום לפני שפג תוקפו. חלק מרשתות המזון מאפשרות להמיר את הסכומים לשוברים שעמם ניתן לשלם בסניפים הפיזיים. בשופרסל, למשל, מציעים שוברים בגובה 30 ,40 ,50 ו־100 שקל.

במקום הרביעי נמצאת פיצה דומינו'ס עם 7% מסך ההזמנות (לעומת 5% בינואר) - גידול שאותו ניתן לייחס למבצעי יום הפיצה הבינלאומי ולמבצעי הוולנטיינ'ס, שחל שבוע לאחר מכן.