גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קרעי מציג את התוכנית שלו למשרד התקשורת: התאגיד יורד מהפרק, בינתיים

שר התקשורת מעוניין להוביל מהלכים שקודמיו בתפקיד ניסו להתניע ללא הצלחה, ובהם סגירת הגופים הרגולטוריים הקיימים וחיוב השחקניות הבינלאומיות בהפקות מקור ● קרעי: "נפחית למינימום את ההתערבות בתוכן, במודל העסקי, בסוג ההכנסות ובלוח השידורים"

שר התקשורת, שלמה קרעי, במסיבת העיתונאים, היום (ג') / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
שר התקשורת, שלמה קרעי, במסיבת העיתונאים, היום (ג') / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

שר התקשורת שלמה קרעי כינס מסיבת עיתונאים שבה הציג את תוכניותיו למשרד. בין המהלכים העיקריים: ביטול הבלעדיות על פרסומות וחדשות, מה שיכול להוביל לשילוב פרסומות ב-yes ובהוט, וכן לכך שהשתיים יפיקו משדרי חדשות;

מחפשים את כל השיטות לקנות בזול יותר: בתעופה, במזון, באופנה ובפנאי
התאמה אישית וחיבור לנייד: כך תשתמשו טוב יותר בטלוויזיה החכמה 

החלת חובות הפקות מקור גם על שידורים אינטרנטיים (OTT, כמו סלקום ופרטנר); החלת חובות רגולטוריות גם על שחקניות בינלאומיות כמו נטפליקס; סגירת הרגולטורים של הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין; והחלת חובות משפטיות על הרשתות החברתיות. מה לא נמצא בתוכנית? תאגיד השידור הציבורי.

בתחילת דבריו דיבר קרעי על "ציבור ענק שמרגיש את הכאב של ההדרה וההשתקה בתקשורת הישראלית. אני שומע גם את זעקות השבר מהצד השני כביכול, על הרס הדמוקרטיה. אבל בעיניי אין צד שני. אני שר התקשורת של כולם, ואני בטוח שכולנו רוצים כאן שוק תקשורת מגוון. ריבוי דעות, שיח פורה ורעיונות בכל צבעי הקשת, הם אף פעם לא נגד מישהו, הם בעד כולנו. זוהי ליבת הדמוקרטיה".

על ערוצי הטלוויזיה אמר קרעי כי "נפחית למינימום את ההתערבות בתוכן, במודל העסקי, בסוג ההכנסות, בהרכב חבילות המנוי ובלוח השידורים. נקטין את הריכוזיות, נגדיל את שוק הפרסום, ונעודד פתיחת ערוצי תוכן חדשים.

"מחירי תכנים ייחודיים כדוגמת הספורט - ירדו, ודמי המנוי יהיו שווים לכל נפש. אנחנו עובדים למען הצרכן, בעוד השחקנים החזקים רוצים להקפיא את המצב, כי נוח להם לחלק את העוגה ביניהם. אבל טובת האזרח דורשת יותר חופש ויותר תחרות".

"להגביל את החזקים"

אחד הנושאים העיקריים שבהם מתמקד קרעי הוא הרגולציה על שוק התקשורת הישראלי. לדבריו, בישראל פועלת "היפר רגולציה שמקשה על שחקנים בשוק להתאים את עצמם לתחרות הגלובלית במאה ה-21, מייקרת את הטלוויזיה, חוסמת שחקנים חדשים, ומונעת ביטוי של מגוון הדעות הנחוץ בחברה דמוקרטית".

הפתרון של קרעי הוא הסרת הרגולציות, או במילים אחרות, סגירת הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין, מתוך תפיסה כי הרגולטורים האלו לא יעילים. לגלובס נודע כי השר מעוניין להקים גוף רגולטורי רזה בהיקף, ומצומצם בסמכויות - צעד שכבר דובר עליו לפחות שני עשורים ("ברית המועצות"), והשאלה היא האם בניגוד לקודמיו קרעי גם יוכל גם להוציא אותו לפועל. במסגרת זו מעוניין קרעי לבטל את דמי הרישיון לגופי החדשות, כך שכל מי שירצה יוכל להקים גוף חדשות בישראל.

 

"ישנו חשש כי השחקנים החזקים בשוק ינצלו את כוחם כדי להתעצם יותר, ולנסות לסכל את התחרות והמגוון", אמר קרעי. "חלקם אף עשו זאת בשנה וחצי האחרונות, תוך ניצול פרצות בחוק, עוד טרם הסדרת שוק השידורים כולו.

"על מנת לצמצם את היתרון התחרותי שהעניקה הרגולציה עד היום לשחקנים החזקים, אנחנו מתכוונים להשית הוראות שיגבילו את כוחם של החזקים, ויעצימו את השחקנים החדשים והצעירים בשוק. אנחנו שוקלים צעדים להפחתת הריכוזיות, בין השאר, על ידי בחינת שאלת הבעלויות הצולבות, בכל המרחב התקשורתי. אנחנו עמלים בימים אלו על חוק שידורים ועל המתווה לכך".

כדי לאפשר לשוק לפעול בצורה שווה, קרעי מעוניין לחייב את כל השחקניות בהשקעה בהפקות מקור. נזכיר כי כיום רק ערוצי טלוויזיה מחויבים להשקיע בהפקות מקור בישראל, ואילו הכוונה כעת היא להרחיב את היריעה גם לחברות ה־OTT, כמו סלקום ופרטנר, וכן לשחקניות הסטרימינג הבינלאומיות, ובהן נטפליקס, אפל ודיסני.

לגלובס נודע כי התכנון הוא להפחית את שיעור המחויבות הקבוע כיום (רשת וקשת: 15% מההכנסות בסוגה עלית, ו-40% מזמן השידור בתכני מקור; yes והוט מחויבות להשקיע 8% בסוגה עלית), אך כאמור במקביל להגדיל את היקף השחקניות המשלמות.

נזכיר כי במאי האחרון הגיע לארץ טד סרנדוס, מנכ"ל נטפליקס, על מנת להיפגש עם שר התקשורת הקודם, יועז הנדל, במטרה לשכנע אותו לא לקדם מהלך דומה. לפי הפרסומים, בענקית הסטרימינג חששו מתקדים בנושא, וביקשו להסביר כיצד היא משתפת פעולה עם התעשייה המקומית, ומדוע השקעתה בישראל תפחת אם תחויב לכך באמצעות חקיקה.

מהלך משמעותי נוסף שקרעי מעוניין להחיל נוגע לרשתות החברתיות. בעבר, ועדת דוידי שמינה שר המשפטים דאז גדעון סער עסקה בנושא, ואף קידמה תזכיר חוק. ואולם, קרעי בחר בהמלצותיה של ועדה מקבילה שהוביל הנדל, והוא מעוניין ליישם את המלצותיה.

לדבריו, יש לחייב משפטית את הרשתות החברתיות (כשהן פועלות בישראל) ליידע את הציבור במידה שמסירים לו תוכן, לאפשר מנגנון הנמקה וערעור על חסימות והסרת תכנים, וגם לספק סמכות לבתי המשפט בישראל כדי לדון בפגיעה בזכויות משתמשים ברשתות החברתיות.

הטיפול בתדרי הרדיו

המהלך המעניין ביותר של קרעי הוא דווקא זה שלא יצא לפועל: בעבר דיבר שר התקשורת על צמצום חטיבת החדשות של התאגיד, הוצאת הפקות המקור מהשידור הציבורי ועוד. הפעם, לעומת זאת, אמר כי ש"השידור הציבורי זכה לעדנה בשנים האחרונות בעיקר בגלל סדרות פופולריות שיצר. זו תמיכה ראויה ביצירה ישראלית, ואנחנו נוסיף לחזק אותה".

קרעי הוסיף כי "לגבי אופיו ופעילותו של התאגיד, ובפרט בתחום החדשות והאקטואליה, נבחן את הנושא בהמשך ונודיעכם דבר". הצפי הוא כי יפעל לגיוון התאגיד, כדי שאם בעתיד ירצה לקדם את ההפרטה שלו, יהיה מדובר בגוף אטרקטיבי.

הנושא היחיד שנותר על הפרק הוא הקצאות התדרים. תדרי ה־FM הם משאב מוגבל, והשר ציין כי כמחצית מהם מוחזקים על ידי השידור הציבורי. "זו שערורייה. בימים אלו, צוות מקצועי במשרד עמל על המתווה הנדרש להקצאת תדרים נוספים לתחנות רדיו ארציות מסחריות, וליצירת סביבה רגולטורית שתאפשר את פעילותן", אמר קרעי. לצד זאת, הוא פועל כדי להאיץ את ענף הרדיו הדיגיטלי - שם המשאבים אינם מוגבלים.

בכל הנודע לשיטת מדידת הרייטינג אמר קרעי כי בכוונתו "לקדם שיטת מדרוג חדשנית, יעילה, שקופה ובעיקר אמינה, שתתבסס בין היתר על טכנולוגיות חדשות ונתוני אמת מספקי התכנים. לא עוד שליטה בלעדית של ערוצי התקשורת החזקים על נתוני הרייטינג. לא עוד ועדה בלעדית הנתונה להשפעת גורמים ואינטרסים זרים. אזרחי ישראל, כשמשהו שמשודר בטלוויזיה יכאב לכם, זה יכאב גם להם. לצד זה, נקיים עבודת מטה מסודרת לבחינת הריכוזיות בשוק הפרסום".

עוד כתבות

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון