המלצות למנהלות צעירות: כך תשמרו על מומנטום בקריירה

נשים רבות מרגישות שנתקעו במקום העבודה • ראיונות עם מי שמחזיקות בתפקידי הנהגה בכירים סייעו לחוקרות לשרטט מה עזר להן להתגבר על מכשולים בדרך • יש להן גם המלצות לאסטרטגיה בעת קבלת החלטות במסלול המקצועי

נחישות, סקרנות וגמישות / צילום: Shutterstock
נחישות, סקרנות וגמישות / צילום: Shutterstock

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותבות

ברנדה פ' וונסיל היא מנהלת ב-Bravanti.
וויניפרד ארנסט, Ph.D, מובילה מחקר ומסייעת ללמידה ופיתוח כיועצת של Bravanti. 

ג'קי החלה את הקריירה כמדענית העוסקת בגילוי תרופות חדשות. לאחר כמה שנים הבינה שהיא רוצה לעבור לצד האסטרטגיה של העסק, אבל כל פעם שניסתה, נדחתה. "כל הזמן אמרו לי 'את רק כימאית'", היא נזכרת. אותו דבר קרה כשניסתה להתקבל לתפקידים חיצוניים. אף אחד לא הצליח לראות מעבר למומחיות הנוכחית שלה. היא הרגישה תקועה.
משבר הבנקים בארה"ב עלול להנחית מכה נוספת על העבודה מרחוק | ניתוח
בקריירה הגיל הוא הכול חוץ ממספר | דעה

ג'קי נתקלה בבעיה שנשים רבות ניצבות מולה בקריירה: התחושה שאיבדו מומנטום. כקואוצ'ריות לנשים בתפקידי הנהגה, רצינו להבין למה חלק מהנשים מצליחות לשמר מומנטום בקריירה, למרות הבעיות המבניות והמערכתיות שנשים ניצבות מולן במקום העבודה. ערכנו ראיונות עם 37 נשים בתפקידי הנהלה בכירים שניסיונן הקיף יותר מ־75 חברות.

התכונות שבונות מנהיגות

ביקשנו מהמנהיגות האלה לתאר רגעי מפתח שעזרו להן לשמור על המומנטום בקריירה. ניתוח הרגעים האלה סייע לנו להבין את המאפיינים המרכזיים שעזרו להן להמשיך הלאה כשהרגישו תקועות. למרות שהנשים שדיברנו איתן באו ממגוון רקעים, תחומי עניין, אישיות וקריירה, הן נעזרו לפחות בשניים משלושת דפוסי ההתנהגות המתוארים להלן על מנת לשמור על מומנטום ברגעי המפתח האלה.

דחף ממוקד: קראו לזה עקשנות, נחישות או התמדה. כשהן ניצבו מול מכשולים, הנשים האלה סיפרו על פנייה לעוצמה הפנימית שעזרה להן למקם קשיים בטווח הקצר בתוך ההקשר של יעדים גדולים יותר.

לדוגמה, לידיה לעולם לא סטתה מהיעד להיות מנכ"לית של חברת השקעות. היא ראתה כל הזדמנות בקריירה כאמצעי לבניית מומנטום לכך. "היו לי מגוון חוויות שעזרו לי להתפתח ולהכיר את כל חלקי העסק", אמרה. "עברתי לתחום הפנסיה ואז מבנקאות לביטוח. חשוב להכין את עצמך לתפקיד שאת רוצה".

רצון תמידי ללמוד: הנשים האלה הפגינו לא רק יכולת ללמוד. הייתה להן מוטיבציה לחפש הזדמנויות שסיפקו להן חוויות חדשות, אתגרים וידע.

לדוגמה, מרי, כיום נשיאת ומנכ"לית חברה ציבורית, החלה כעו"ד. היא הסכימה לנהל ענייני רגולציה, ואז הפכה למנהלת המחלקה הפיננסית, שם היא אומרת התחילה מאפס. "גייסתי אנליסטים כמה רמות מתחתיי, ואמרתי להם 'למדו אותי מבוא לפיננסים'". היא שאלה את השאלות הנכונות, בדקה את הנתונים, קיבלה החלטות וצפתה במניות מזנקות.

מחשבה גמישה: כל הנשים איתן דיברנו הפגינו גמישות מחשבתית, ויכולת להעריך מצב במהירות ולקבוע נתיב קדימה. בכל הנוגע לקריירות, הן המציאו עצמן מחדש או שינו את פני הפרויקטים עליהם עבדו.

"ג'ן" הייתה סגנית נשיא לפני גיל 30, והדלתות המשיכו ונפתחו בפניה עד שהייתה סמנכ"לית אדמיניסטרציה כל כך טובה שאף אחד לא יכול היה להסתכל עליה כסמנכ"לית כספים - ופעמיים בשתי חברות שונות פסחו עליה. לאחר שהתייעצה החליטה שהיא צריכה להציג את עבודתה, את ההצלחה ואת המוניטין שלה באופן אחר כך שיוכלו לראות בה גם סמנכ"לית כספים פוטנציאלית. פעם נוספת החליפה עבודה, סייעה לבנות את מאגר הלקוחות הפיננסיים של החברה החדשה, עבדה עם צוות פיתוח המוצר על תיעדוף של מאפיינים, מכרה אותו למנהלי אדמיניסטרציה אחרים וניהלה את עסקי החברה באירופה. הצלחות נרחבות אלה הבטיחו את המעבר שלה לסמנכ"לית כספים ונשיאה של תאגיד בינלאומי.

איפוס המומנטום בקריירה שלכן

כדי לשמור על מומנטום או ליצור אותו כשהיו תקועות, רוב הנשים שדיברנו איתן עשו שינוי, זזו הצידה ולאו דווקא מעלה, צברו עוד ניסיון או עברו לחברות קטנות יותר בשלב מסוים בקריירה. 70% עשו שינוי כיוון פעמיים או יותר כדי לצבור מומנטום. מתוך 27% מהנשים שנשארו באותה חברה, יותר מחצי תיארו מעבר גיאוגרפי, שינוי של תחום העבודה כולו בתוך חברה בינלאומית או תמרונים גמישים אחרים כדי לשרוד מיזוגים ורכישות. הנשים עמן שוחחנו המליצו על האסטרטגיות הבאות בזמן החלטה על שינוי כיוון.

תני ליעדי הקריירה להדריך אותך: אם מציעים לך הזדמנות לתפקיד שמחוץ לגבולות המומחיות שלך; או מעודדים אותך לעשות צעד הצידה כדי ללמוד תחומים חדשים או לרכוש כישורים חדשים - ודאי שההחלטה מבוססת על יעדי הקריירה הסופיים שלך.

השיגי בהירות יוצאת דופן בנוגע למותג האישי: 83% מהנשים שריאיינו אמרו שבהירות לגבי המטרה וניהול מותג היו חיוניים לשמירת המומנטום. ערכי מחקר מותג על עצמך. האם המוניטין שלך הוא כפי שאת רוצה? מה אומרים עלייך כשאת לא בחדר?

חפשי כל הזדמנות ללמוד: ידע הוא כוח. היי מכוונת לזיהוי הדברים שאת צריכה ללמוד, בין אם מדובר במוצר חדש, בכלי אוטומציה חדש, במידע תחרותי או בשוק חדש, ואיך תלמדי זאת. את רוצה שאנשים יראו שאפילו אם את לא מבינה כרגע בתחום כלשהו, את טיפוס שלומד ותתפסי את הנושא מהר.

 

ג'קי, הכימאית שרצתה לעבוד באסטרטגיה, החליפה לגמרי תעשייה ותפקיד והצטרפה למבשלת בירה עצמאית. היא דאגה ללמוד כל צד של העסק ואז החלה להגדיר מחדש את המותג שלה כמנהיגה חדשנית ומנוסה. לאחר כמה שנים ומעברים נוספים ממכירות לייעוץ, חזרה לתחום התרופות כמנהלת בכירה ובסופו של דבר השיגה תפקיד כסמנכ"לית.

 © Harvard Business School Publishing Corp