הפגנות | סיקור שוטף

מאות אלפים הפגינו ברחבי הארץ: נתיבי איילון נחסמו לתנועה

כ-200 אלף הפגינו ברחוב קפלן בתל אביב, ורבבות הפגינו בחיפה, בהוד השרון, ביבנה, בגבעתיים, בראשל"צ, באור עקיבא, ברמלה ובבית שאן • 28 נעצרו בהפגנה שהתקיימה על נתיבי איילון, המשטרה הפעילה מכת"זית בכרכור ובתל אביב • שר הביטחון גלנט: "חייבים לעצור את החקיקה"

רחוב קפלן בתל אביב, הערב / צילום: איתי ארבל
רחוב קפלן בתל אביב, הערב / צילום: איתי ארבל

22:20 | אלפים מפגינים על איילון צפון

אלפים מפגינים על איילון צפון בין מחלף השלום לארלוזורוב. 12 מפגינים נעצרו על ידי המשטרה בעת ניסיונות הפינוי.

21:47 | שלושה עצורים ומכת"זית באיילון

המשטרה עצרה שלושה מפגינים במהלך פיזור החסימות בנתיבי איילון. המשטרה מפעילה מכת"זית נגד המפגינים במקום. 

21:44 | 10 נעצרו באור עקיבא

המשטרה עצרה 10 מפגינים במחאה באור עקיבא. לדברי המשטרה, "במהלך ההפגנה שהתקיימה באור עקיבא בתום התהלוכה החלו מפגינים משני הצדדים להתעמת. השוטרים עצרו 10 מפגינים בגין הפרת הסדר הציבורי והפרעה לשוטר".

21:37 | נתיבי איילון חסומים לתנועה בשני הכיוונים

נתיבי איילון נחסמו לתנועה בשני הכיוונים. עשרות מפגינים צועדים כעת על איילון צפון ליד מחלף השלום.

21:19 | אלפים צועדים בירושלים

בירושלים אלפים צועדים לעבר כיכר פריז, בהם קבוצה גדולה של "דתיים ציוניים דמוקרטיים".

20:58 | כ-200 אלף מפגינים בתל אביב; גלנט קורא לעצירת החקיקה

לפי ההערכות, בתל אביב מפגינים הערב בין 195 אלף ל-220 אלף איש. לפי הערכת חדשות 13 וחברת Crowd Solutions: כ-221,000 מפגינים נמצאים בקפלן. לפי הערכות חדשות 12, כ-195 אלף מפגינים נמצאים בתל אביב. בבאר שבע מפגינים לפי ההערכות 12 אלף איש, ובחיפה עשרות אלפים.

ההפגנה ברחוב קפלן בת''א, הערב / צילום: אור אדר
 ההפגנה ברחוב קפלן בת''א, הערב / צילום: אור אדר

שר הביטחון יואב גלנט אמר בנאומו כי "עכשיו אני אומר זאת בקולי, באופן פומבי: למען ביטחון ישראל, למען בנותינו ובנינו. צריך לעצור בעת הזאת את תהליך החקיקה. כדי לאפשר לעם ישראל לחגוג יחד בפסח וביום העצמאות, ולהתאבל יחד ביום הזיכרון וביום השואה. אלו ימים קדושים". 

20:09 | גלנט יישא הצהרה מיוחדת

לשכת שר הביטחון הודיעה כי השר יואב גלנט יישא בשעה 20:40 הצהרה מיוחדת. זאת לאחר שביום חמישי האחרון הודיע גלנט שימסור הצהרה וחזר בו בעקבות פגישה עם ראש הממשלה נתניהו.

בינתיים רבבות מפגינים ברחוב קפלן. ההפגנה נפתחה בשירת התקווה.

במקביל, מכת"זית וארבעה עצורים בצומת כרכור: בשעה האחרונה אלפים מפגינים סמוך לצומת כרכור וחוסמים את כביש 65. המשטרה ביצעה מעצרים במקום והפעילה מכת"זית לפינוי המפגינים מהצומת. לפי הודעת המשטרה, "המפגינים חוסמים לסירוגין את כביש 65 ומשליכים אבוקות תאורה - דבר המהווה סכנה מוחשית למשתמשי הדרך ולמפגינים עצמם".

19:50 | לפיד: "גמרנו להיות פרייארים"

בשעה זו עשרות אלפים מפגינים לאורך רחוב קפלן בתל אביב. מאות צועדים לאור עקיבא, ואלפים מפגינים בהוד השרון, ביבנה, בגבעתיים, ראשון לציון וערים נוספות. בחיפה מפגינים עשרות אלפים.

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, בעצרת המחאה בראשון לציון: "אנחנו גמרנו להיות פרייארים. אנחנו לא חיים במדינה הזו רק בשביל לשלם מסים ולשלוח את הילדים שלנו לצבא. בתוך החושך הגדול של החודשים האחרונים קרה גם דבר מופלא: המחנה הליברלי התעורר.

"ראינו את הנאום של נתניהו ביום חמישי, והבנו הכול. אם אנחנו רוצים לחיות במדינה חופשית ודמוקרטית, אנחנו נצטרך להיאבק על זה. אם אנחנו רוצים לעצור את המהפכה המשטרית, נצטרך להמשיך לצאת לרחובות".

הצעדה מקיסריה לאור עקיבא, מוקדם יותר היום
 הצעדה מקיסריה לאור עקיבא, מוקדם יותר היום

19:40 | מצעד השפחות ומדיטציה ברחוב קפלן בתל אביב

לאורך רחוב קפלן בתל אביב ובהפגנה המרכזית מוצגים מיצגים שונים: נשים עם ארונות קבורה ועליהן שמות שלוש הנרצחות האחרונות: ורה פלצניטה, אדיסי אלבנה ודריה לייטל ז"ל, השמעת הקראת מגילת העצמאות על ידי דוד בן גוריון ומצעד השפחות שמובילות "בונות אלטרנטיבה". מיצגים נוספים הם של "אחים לנשק" - המילואימניקים יוצאי היחידות הקרביות צעדו עם אלונקות ושלט "כנסו מתחת לאלונקה".

אנשי מחאת ההייטק מניפים הערב בתל אביב דגל ענק עם הכיתוב "SAVE OUR STARTUP NATION", וכמה עשרות בני אדם עושים מדיטציה סמוך לשרונה.

במהלך ההפגנה: מדיטציה ברחוב קפלן / צילום: גלובס
 במהלך ההפגנה: מדיטציה ברחוב קפלן / צילום: גלובס

19:17 | אלפים מפגינים בחיפה; המפכ"ל הגיע לחפ"ק המשטרה בעיר

מפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי נמצא בשעה זו בחפ"ק המשטרה במרכז חורב בחיפה, שם מפגינים אלפים.

המפכ"ל קיבל במקום סקירה ממפקד מחוז חוף ניצב יורם סופר ומפקד מרחב כרמל נצ"מ אלי מגן.

19:04 |  "חובה לא לשתוק"

מאות בני אדם התאספו בכיכר הבימה בדרך לצעדת המחאה בקפלן. מפגינים הדליקו אבוקה.

אנה ז'רוה ממודיעין, מייסדת עמותת "חברים ישראלים של אוקראינה", הגיעה לכיכר הבימה עם קבוצת מפגינים כשהם נושאים שלטים ברוסית ואוקראינית. על השלט המרכזי נכתב ברוסית "חובה לא לשתוק". לדבריה, "בארץ חיים יותר ממיליון יוצאי ברית המועצות. זיהינו שיש מעט מידע על המחאה בקרב אלו שלא דוברי עברית בהם דוברי רוסית ואוקראינית. הקמנו אתר בו מתרגמים לרוסית את כל המידע על המחאה".

''חובה לא לשתוק'' / צילום: גלובס
 ''חובה לא לשתוק'' / צילום: גלובס

18:42 | המשטרה נערכת להפגנה באור עקיבא

הערב צפויה לצאת צעדת מחאה מקיסריה לאור עקיבא. הצעדה תצא מחניון הגולף בקיסריה לכיוון רחוב השקמים באור עקיבא (פארק נוף ים) החל מהשעה 19:30.

לאחר שבשבוע שעבר הותקפו מפגינים באור עקיבא, המשטרה נערכת. לפי הודעת המשטרה, לאורך הצעדה יוצבו "עשרות שוטרים גלויים וסמויים לשמירת הסדר הציבורי והכוונת התנועה".

"בזמן מעבר התהלוכה יחסמו הכיכרות המובילים לרחוב השקמים, והתנועה תיעצר לסירוגין בהתאם להתקדמות התהלוכה".

18:38 | הפגנה ראשונה ברמלה

אלפי מפגינים צועדים בשעה זו בחיפה. במקביל להפגנות ברמת השרון, רחובות, צומת חולדה, צומת כרכור ולראשונה ברמלה.

הפגנה ראשונה ברמלה
 הפגנה ראשונה ברמלה

17:54 | מפגינים לגלנט: "רד מהעץ!"

בפתח השבוע בו צפויה הקואליציה לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, הערב (ש') מתחדשת המחאה ברחבי הארץ. זהו השבוע ה-12 ברציפות להפגנות, כאשר המוקד המרכזי יהיה כרגיל ברחוב קפלן בתל אביב, לצד עשרות מוקדים בהם חיפה, באר שבע וירושלים. רחובות מרכזיים נחסמו במרכז תל אביב ובחיפה. מארגני המחאה הודיעו כי לראשונה יתקיימו גם הפגנות ברמלה ובבית שאן.

סקר ענק ויוצא דופן של גלובס על המצב הלאומי. והפעם - האם שיניתם את עמדתכם ביחס לרפורמה המשפטית? 
"עיסוקך במערכת המשפט בלתי חוקי ונגוע בניגוד עניינים": המכתב המלא של היועמ"שית לנתניהו 
הבעיה היא לא בית משפט עליון שמרן, אלא שופט אחד פוליטי | טור סופ"ש

מחר בבוקר יתחדש הדיון בוועדת החוקה, לקראת אישורו של החלק הראשון למהפכה המשפטית והעברתו להצבעה במליאה לקריאה שניה ושלישית. גם הדיון בוועדה בחוק "דרעי 2", שנועד לאפשר את חזרתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לממשלה לאחר שבג"ץ פסל אותו, יתחדש מחר במטרת לאשרו בשבוע הקרוב.

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

בעקבות הצהרתו של נתניהו כי לא יעצור את החקיקה, מארגני המחאה הודיעו כי יקיימו "שבוע שיתוק לאומי". בימים ראשון ושני מתוכננות הפגנות במקומות שחברי הכנסת והשרים מהליכוד יהיו בהם, בשלישי יתרחשו הפגנות וחסימות כבישים וברביעי מתוכננת הפגנה מול הכנסת. לראשונה, לשכת עורכי הדין תפגין נגד הוצאת נציגיה מהוועדה לבחירת שופטים, ביום ראשון בין השעות 11:30-13:30 בפתח בית המשפט ברחוב ויצמן בתל אביב.

מאות מפגינים מול ביתו של גלנט: "תציל את המדינה"

בשעות אחר הצהריים החלה הפגנה מול ביתו של שר הביטחון יואב גלנט. מאות בני אדם, בהם ילדים ותינוקות הגיעו בגשם לביתו של השר במושב עמיקם. המפגינים קוראים "דמוקרטיה", מציגים במקום סולמות ונושאים שלטים "גלנט - רד מהעץ, יש סולם!", "גלנט, כולנו איתך! עצור עכשיו את ריסוק הצבא והמדינה והתפטר", "גלנט בבקשה תציל את המדינה". אייל נווה, ממובילי "אחים לנשק" של המילואימינקים, אמר בהפגנה: "ההפיכה המשטרתית מרסקת את המדינה. מפוררת את צבא העם. צבא העם יש רק בדמוקרטיה".

הפגנה ליד ביתו של גלנט, הערב / צילום: עמיקם ללק, באדיבות מחאת ההייטקיסטים
 הפגנה ליד ביתו של גלנט, הערב / צילום: עמיקם ללק, באדיבות מחאת ההייטקיסטים

בשעה 19:00 תצא צעדה מכיכר הבימה למקום ההפגנה המרכזי ברחוב קפלן. הערב ינאמו בהפגנה המרכזית בתל אביב פרופ' יובל נוח הררי, שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני, יואב ניסן כהן, טייס קרב במלחמת יום כיפור, מייסד טאואר סמיקונדקטור ויזם הייטק, סופיה כהן, בתו של אלי כהן, ועומר בן אלחנן, יו"ר מועצת התלמידים של תל אביב. את ההפגנה תנחה שקמה ברסלר, ממובילות המאבק, שנעצרה בהפגנה ביום חמישי ליד מכון דוד של חברת רפאל.

נשות מחאת "בונות אלטרנטיבה", המקיימות את מיצגי השפחות, יפגינו היום ברחובות, ערד, כפר תבור, בית השיטה, חיפה ובישובים נוספים. לראשונה יוצג היום המיצג בגבעת שמואל.

מיצג השפחות בבית השיטה / צילום: נעמה עמית, באדיבות ''בונות אלטרנטיבה''
 מיצג השפחות בבית השיטה / צילום: נעמה עמית, באדיבות ''בונות אלטרנטיבה''

ברחובות חוסמים מאות מפגינים את צומת פארק המדע, בצומת הגומא בגליל העליון עמדו הערב המפגינים דקת דומיה לזכר אדיסי אלבנה, צעירה בת 29 מקריית אתא, שנרצחה אתמול על פי החשד על ידי בן זוגה.