הקניונים שובתים: "אסור לנו לעמוד מנגד כשישראל בוערת"

לאחר שיו"ר ההסתדרות הודיע על השבתת המשק עד לעצירת החקיקה המשפטית - ביג מרכזי קניות, קניוני עזריאלי, קניוני עופר, קניוני אמות, דיזנגוף סנטר, קניון שבעת הכוכבים ועוד סגרו את כלל המרכזים והקניונים מהשעה 12:00 • הראל ויזל, מנכ"ל ובעלי פוקס ומוביל פורום העסקים: "הגיע רגע האמת" • שטראוס סוגרת את מטה החברה ל-48 שעות

שלט על השביתה בביג מרכזי קניות / צילום: ביג מרכזי קניות
שלט על השביתה בביג מרכזי קניות / צילום: ביג מרכזי קניות

הקניונים ומרכזי הקניות נסגרים בזמן שהמשק פורץ בשביתה חסרת תקדים: בתגובה לחקיקה המשפטית ולפיטורי שר הביטחון יואב גלנט, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הכריז היום (ב') על השבתת המשק באופן מיידי, ובזה אחר זה הודיעו עוד ועוד גופים במשק הישראלי על הפסקת פעילות מיידית. 

חברות ההייטק, נתב"ג ומשרדי הממשלה: הרשימה המלאה של הגופים ששובתים כעת 
מאחורי הקלעים של השביתה חסרת התקדים נגד המהפכה המשפטית 
המשק בשביתה היסטורית, אז איך הבורסה קופצת והשקל מזנק בחדות? 

לאחר העצירה המוחלטת של טיסות יוצאות מנתב"ג, מעבר מערכת הבריאות למתכונת חירום והשבתות נוספות - הודיעו ביג מרכזי קניות, קניוני עזריאלי, קניוני עופר, קניוני אמות, דיזנגוף סנטר, קניוני קבוצת אלון רבוע כחול וקניון שבעת הכוכבים מקבוצת הכשרת היישוב על סגירת כלל המרכזים והקניונים מהשעה 12:00.  

עם זאת, חנויות שמוגדרות חיוניות, כמו חנויות לממכר מזון ותרופות, כגון שופרסל, סופר-פארם ו-Be, יישארו פתוחות, למרות סגירת מרכזי הקניות. בדיזנגוף סנטר, שיעבוד במתכונת שבת, יישארו שלושה שערים פתוחים על-מנת לאפשר מעבר וכניסה של המתגוררים במגדל, ולמרות שבעלי המרכזים מעידים על שיתוף-פעולה מלא של בעלי החנויות, אלה שירצו להמשיך להפעיל את עסקיהם ימשיכו לעבוד.

שביתה בדיזנגוף סנטר במחאה על הרפורמה המשפטית / צילום: אלכס קפלן
 שביתה בדיזנגוף סנטר במחאה על הרפורמה המשפטית / צילום: אלכס קפלן

"אסור לנו לעמוד מנגד כשישראל בוערת", אמרה דנה עזריאלי, יו"ר קבוצת עזריאלי. "אנו כראשי המשק מצטרפים למאמצי ההסתדרות ומודיעים על סגירת הקניונים היום החל משעה 12:00. יש לעצור את החקיקה שקורעת ומפלגת את העם. כולנו עם אחד". 

חי גאליס, מנכ"ל ביג מרכזי קניות, פנה ללקוחות ושוכרי המרכזים ואמר: "אנו בביג לא יכולים לתת יד להרס הכלכלה, החברה והאחדות בעם. הממשלה הנבחרת לא קיבלה מנדט לפרק את צה"ל, להרוס את כלכלת ישראל ולפלג את העם. חייב להיות בסיס להידברות וגישור".

גאליס הודיע כי "לאור ההתרחשויות האחרונות לא נותרה בידינו ברירה אלא להצטרף להשבתה ולהשתתף בסגירת המשק הישראלי על-ידי סגירה מיידית של כלל מרכזי ביג, על-מנת לתמוך בעצירת המהלכים החד-צדדיים והחזרת שר הביטחון לתפקידו לאלתר". 

בקניוני ובמתחמי צים אורבן ו-seven הודיעו כי הם מצטרפים לשביתה של ההסתדרות. החנויות במרכזי הקניות תהיינה סגורות היום החל מהשעה 13:00. השירותים החיוניים יישארו פתוחים לקהל.

דירקטוריון קבוצת מבנה הודיע גם הוא על הצטרפותו לשביתת ההסתדרות וקרא לשוכרי מתחמי הקניות של מבנה לסגור את החנויות באופן מיידי. חנויות חיוניות יישארו פתוחות. 

פוקס, שטראוס ותנובה מצטרפות

הראל ויזל, בעלים ומנכ"ל קבוצת פוקס ומוביל פורום העסקים, הודיע כי כל חנויות הרשת ננעלות עד לעצירה של החקיקה. "לאחר שבועות ארוכים שבהם פעלתי, יחד עם חברים יקרים במגזר העסקי, עבור מדינת ישראל - הגיע רגע האמת, ואנחנו מצטרפים לשביתה הגדולה בתולדות ישראל. כאשר החקיקה תיעצר, נסייע לשקם את האחדות במדינת ישראל". 

שטראוס ותנובה הצטרפו גם הן לקריאה לעצור את החקיקה ולהיכנס להידברות. שטראוס סוגרת את כל מטות החברה למשך 48 שעות. המפעלים הלוגיסטיקה ומוקדי השירות ימשיכו לפעול כרגיל.

בהודעה שהוציאו הבוקר עפרה שטראוס, שי באב"ד, דירקטוריון והנהלת הקבוצה לעובדי שטראוס נאמר כי "מדינת ישראל נמצאת באחת התקופות המטלטלות והמורכבות ביותר שידענו. כבר לפני מספר שבועות פנינו, יחד עם ראשי המגזר העסקי, בפנייה ציבורית לנשיא המדינה ולראש הממשלה להיכנס להידברות. נוכח השסע ההולך ומעמיק בעם והמציאות סביבנו החלטנו לנקוט עמדה ולדרוש מהנהגת המדינה לעצור את החקיקה במטרה להגיע להסכמות נרחבות.

"לפיכך, החלטנו לסגור את מטות החברה למשך 48 שעות ולקחת חלק בשביתה הכללית במשק. על-מנת לשמור על רציפות בייצור מזון וכחלק ממשק לשעת חירום, המפעלים, הלוגיסטיקה, מוקדי השירות והמכירות שלנו ימשיכו לעבוד כרגיל.

"אנחנו קוראים לראש הממשלה ולחברי הממשלה לעצור באופן מיידי את הליכי החקיקה, לפעול כדי לעצור את השסע בעם ולהוריד את גובה הלהבות. היום, בבוקר קשה כזה, אין מקום לפוליטיקה - יש רק מקום לאחדות ולמנהיגות".

בתנובה הודיעו כי "כחברת המזון הלאומית איננו יכולים לשבת מנגד, כאשר החברה הישראלית עומדת מול משבר כה משמעותי". החברה הודיעה על השבתת מטה החברה החל מהשעה 14:00. "מתוך אחריות לביטחון המזון של הציבור, קווי הייצור ומערך ההפצה של תנובה ימשיכו לפעול כסדרם", נמסר מהחברה. 

עם זאת, עבודת מערך המכירות והסדרנות בתנובה תימשך כסדרה. 

באסם-נסטלה הודיעו כי הם חוזרים וקוראים להידברות. "אנו תומכים בהסתדרות, ארגוני המעסיקים וכן עובדי ועובדות החברה היקרים שלנו. בימים של שסע ופילוג, אחדות העם ובטחונו עומדים מעל הכול", נמסר מהחברה. 

חברת טרמינל איקס הודיעה כי היא עוצרת את פעילות האתר ומצטרפת להשבתה במשק הישראלי. הזמנות שכבר בוצעו יסופקו בזמן. "אנו קוראים להידברות ולאחדות", נמסר מהחברה. 

ברשתות השיווק מגיבים

ברמי לוי ובשופרסל הודיעו כי כל הסניפים ממשיכים לעבוד במתכונת רגילה. רשת רמי לוי שיווק השקמה הודיעה כי גם 15 הסניפים הממוקמים במרכזי ביג ובקניונים פתוחים לקהל הרחב בשעות הרגילות, והציבור יכול להיכנס לסניפים אלה גם אם הקניון סגור.

שופרסל הודיעו לעובדי החברה כי כעסק חיוני המספק מזון, מוצרי צריכה ותרופות כל סניפי הרשת ושירותי האונליין פועלים באופן מלא, וכי הם מאפשרים לעובדי המטה לצאת בצהריים ולהביע סולידריות בתשלום של יום עבודה מלא.

ביטולי אירועים וירידה בקניות 

כחלק מפורום העסקים יחד עם ההסתדרות, תחל מקדונלד'ס ישראל לסגור את כל סניפיה החל משעה 12:00 בצהריים עד השבתה כוללת משעה 14:00. 

צביקה וילנאי, מנכ"ל הוט מועדון צרכנות, מסר: "מועדון הוט מצטרף לשביתה שמטרתה לעצור את החקיקה שמפלגת את העם. אציין כי המועדון אינו גוף פוליטי אלא קהילה צרכנית ואינו נוקט עמדה פוליטית אלא עמדה אזרחית-ציבורית. ניפגש מעברה האחר של השביתה ונמשיך לשרת את עמיתנו באהבה ובמסירות". 

רשת iDigital מצטרפת למחאת המשק הישראלי ומודיעה רשמית כי כלל חנויות הרשת (כולל חנויות iDigital goodiz), מחיפה ועד אילת, ייסגרו לאלתר. 

עוד קודם להכרזה, החל משעות הלילה המאוחרות החל גל ביטולי אירועים שהיו מתוכננים להתקיים היום, בעקבות ההפגנות הנרחבות שנמשכו לאורך הלילה לאחר ההודעה על פיטורי גלנט. סופר-פארם דחתה את ההשקה של אירוקה שהייתה אמורה להתקיים היום עד לאחר פסח. אירוע פתיחת סניף סבן אילבן ברחוב לינקולן בתל אביב נדחה גם הוא.

מנתוני חברת שב"א, מנהלת ומפתחת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, עולה כי בשעות הבוקר היום חלה ירידה של 17.2% בהוצאות של הציבור הישראלי בכרטיסי אשראי.

במערכות שב"א נרשמו הבוקר בין השעות 9:00 עד 12:00 הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 400.44 מיליון שקל. מדובר על ירידה של 17.2% לעומת סכום הוצאות של 483.18 מיליון שקל שנרשמו ביום שני שעבר בשעות 9:00 עד 12:00. 

"יש חוסר ודאות מהבחינה המשפטית, לא מדובר בשביתה במובן המשפטי של יחסי עבודה במטרה להשיג תנאי מסחר. זה משהו אחר", אומר נועם ריף, עו"ד ויועץ בגורניצקי GNY, יועץ ומגשר ביחסי עבודה. "ההסתדרות היא ארגון עובדים ולכן יכולה להכריז על שביתה בלי להכנס למהות הסיווג שלה - כלכלית או פוליטית. השביתה בקניונים אינה של יחסי עבודה. מעסיק שהחליט שהוא סוגר היום, לדעתנו יהיה חייב לשלם שכר עבודה. העניין המסובך יותר הוא כאשר קניון מורה לחנויות לסגור את הפעילות, החנות שהיא המעסיק יכולה לטעון שחוזה העבודה עם העובד סוכל בגלל נסיבות חיצוניות ולכן אין הוא חייב לשלם שכר. אם מדובר בקריאה בלבד מצד הקניונים לבעלי החנויות ואין כפייה או פגיעה ביכולת של בעלי החנות להמשיך לפעול אין כאן בעיה חוקית, החופש להחליט הוא של בעל החנות ואז גם האחריות מוטלת עליו ואין לו הצדקה חוקית לא לשלם שכר לעובדיו".