התחזית של וולס פארגו: איך תשפיע הקפאת החקיקה על השקל והבורסה בת"א?

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות: "ההידברות שתחל על הרפורמה המשפטית תרשום עליות ומורדות ותהייה ייצרית מאוד" • כלכלני וולס פארגו מעריכים כי השוק המקומי ימשיך לסבול מדשדוש עד לפתרון מלא של המשבר • ומה התחזית של כלכלנים נוספים?

מטבעות דולר אירו. אילוסטרציה: shutterstock
מטבעות דולר אירו. אילוסטרציה: shutterstock

בשוק המקומי נושמים לרווחה החל מרגע שהסתמן כי ראש הממשלה עומד להקפיא את החקיקה. כבר בבוקר יום שני, הבורסה קפצה בחדות והשקל טיפס.

נכון לעכשיו, השקל נמצא בשיא של חודש וחצי מול המטבע האמריקאי ונסחר כעת ברמה של 3.54 שקלים לדולר אחד. זה היום השביעי ברציפות שבו השקל מתחזק מול הדולר - שיא מאז אוקטובר 2021. גם יום המסחר בבורסה מתנהל יחסית על מי מנוחות עם ירידות של פחות מחצי אחוז במדדים המובילים.

מוותרים על הטבת המס ובורחים: משיכות ענק מקרנות ההשתלמות 
השקעות לימים סוערים: בנקים, תשתיות וגז בפנים, מימון ונדל"ן אמריקאי בחוץ 

עד כמה מדובר בצפירת הרגעה לאחר תקופה של טלטלה, מה צפוי לקרות בחודשים הקרובים ומה עשויות להיות ההשלכות של השיחות להגיע להסכמות בבית הנשיא?

בבנק האמריקאי וולס פארגו אופטימיים ביחס לשקל אך מבהירים כי לשוק הישראלי יש עוד דרך ארוכה בדרכו להתאושוות מהמשבר הפוליטי. אסטרטג הבנק לשווקים מתפתחים ומט"ח, ברנדן מקנה, צופה שהשווקים בישראל ידשדשו בטווח הקרוב ומוסיף כי ההקלה הרגעית בטלטלה סביב הרפורמה המשפטית מהווה צעד בכיוון הנכון. לדבריו, "הנעשה בשדה הפוליטי יכול לגרום לחוסר סבלנות עד שיווצר מומנטום חיובי כתוצאה מהרגיעה מהמשבר".

התחזית שלו היא ש"תשואת האג"ח של ישראל צפויה ליפול לאחר הארועים האחרונים והשקל יתחזק. שער הדולר צפוי להגיע עד לרמה של 3.45 שקלים לדולר בחודשים הקרובים בהתאם למצב הפוליטי".

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות מחלק את עתיד כלכלת ישראל בהתאם להתפתחות הדיונים על הרפורמה. "ההידברות שתחל תרשום עליות ומורדות ותהייה יצרית מאוד, כך שמפלס החששות עשוי להוות מקור לתנודתיות גדולה מהרגיל של השוק." אומר מנחם.

לעומת זאת, הוא מסביר, "אם תושגנה הסכמות, זו עשויה להיות נקודת תפנית חשובה ופתיחה טובה למחצית השנייה של השנה".

"בתוך כך, תיבחן התייחסותם של המשקיעים הזרים בכלל וחברות דירוג החוב בפרט לפשרה שהושגה בזירה המשפטית; זאת, בפרט לנוכח הביקורת והחששות שהביעו במערכת העולמית".

"השוק מסתכל על הרגיעה האחרונה בחשד גדול"

אנליסט בכיר אחר בשוק המקומי מעריך כי רוב גל העליות מאחורינו ותולה זאת בחוסר האמון במערכת הפוליטית. לדבריו, "הקפיצה במדדים שראינו בשני בבוקר, כשדווח כי החקיקה צפויה להיכנס להקפאה, הן המשמעותיות שנראה בזמן הקרוב".

במילים אחרות, הוא אינו צופה שיפור דרמטי בתקופה הקרובה. "השוק מסתכל על הרגיעה האחרונה בחשד גדול. לא רואים כעת שהשוק מגיב באופן חיובי במיוחד לעצירת החקיקה. כך, קיים עדיין חשש מההתפתחויות בשדה הפוליטי ואנו נצטרך להמתין למתרחש בפגרה בשביל לראות כיצד השוק יגיב", הוא אומר.

בטווח הקרוב, הוא מעריך כי השוק הישראלי ינוע יותר בהתאם למתרחש בעולם, אך לא צופה שהמדדים בישראל יחזרו לרמות בהן שהו בעבר הלא רחוק, על רקע חוסר האמון המדובר. "גם השקל לא יחזור לרמות השיא שראינו לפני כמה חודשים", הוא צופה. עם זאת, "לאחר הפסח ובהתאם לשיחות המו"מ, אנו נראה תגובות משמעותיות יותר. כאשר במידה והמשך החקיקה יירד מהפרק, המניות בישראל יעלו ופרמיית הסיכון תרד משמעותית", הוא מסכם.