ניתוח טכני: אל תסתנוורו מגל העליות בוול סטריט

חודש מרץ הסתיים אומנם עם רצף עולה, אך בטווחים הארוכים יותר רמת הסיכון בשוק אינה פוחתת • האם הגענו לתחתית אחרונה? להערכתי לא • התנודתיות גבוהה והאינדיקטורים בשוק מרמזים על גל ירידות קרוב

 

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת GUIDELINE 

חודש מרץ הסתיים עם רצף עולה במדד S&P 500, וזה מספק לשוק האמריקאי אוויר לנשימה בטווח הזמן הקרוב, כאשר בטווחים הארוכים יותר רמת הסיכון נותרת כפי שהיא. הירידות ימשיכו להמתין לשעת כושר. השאלה היא האם הגענו לתחתית אחרונה, ופניו של שוק המניות האמריקאי לעבר שיאים חדשים? התשובה שלי היא חד משמעית - לא. התרחיש האופטימי ביותר מדבר על דשדוש, הליכה הצידה ותנודתיות לשני הכיוונים. החודשים האחרונים היוו בעיקר תקופת המתנה - ההליכה הצידה, הכישלונות החוזרים בהתמודדות עם רמת 4,150 הנקודות מחד וחוסר היכולת של השוק לבסס מהלך עליות מאידך, יחד עם התנודתיות בטווח הקצר, כל אלו מהווים בעיני בניית תשתית לגל הירידות הבא.

אם מדברים על רמת הסיכון שהשוק טומן, הרי שהיא גבוהה ולו רק בשל העובדה שהוא אינו מצוי במגמת עלייה. אף אחד משלושת המדדים המובילים בשוק האמריקאי (ואיני מדבר על הטווחים הקצרים, שם המגמות מחליפות כיוון במהירות מסחררת) אינו במגמת עלייה בטווחים הארוכים, המבטאים את הלך הרוח של הכסף הגדול.

אתמקד בשני טווחי זמן - הארוך והבינוני, מה הם מאותתים, במה שונים וכיצד ניתן לפתור את הסתירה ביניהם. 

מבנה המחירים אינו מעיד על עלייה

מבט על הגרף השבועי מגלה ששוק המניות מדשדש. אפשר לראות זאת על ידי האופן שבו מסודרות נקודות השיא והשפל - כשהן אופקיות כמעט לחלוטין. המשמעות היא חילוקי דעות לגבי המשך הדרך: הקונים מוכנים לשלם מחיר קבוע מראש ברמת מדד של 3,850 נקודות, והמוכרים מוכנים למכור סביב רמת מדד של 4,150 נקודות.

מדד S&P 500 נתקל פעם נוספת ברמת ההתנגדות הזו, שאיתה כשל מלהתמודד בחודשים האחרונים. כלומר, המוכרים עדיין שם וזהו מסר ברור נוסף לגבי רמת הסיכון בשוק.

התנודות בשוק: צירפתי לגרף השבועי את רצועות בולינגר בברירת מחדל של 10/1, כלומר ממוצע ל־10 שבועות עם סטיית תקן אחת לכל כיוון (סטיית תקן היא למעשה יחידת מרחק, וכשהשוק מתרחק מהממוצע הנע יחידת מרחק אחת, כלומר חורג מהרצועות, הוא נוטה לחזור חזרה. אפשר לראות זאת בבירור בתקופה האחרונה).

כעת מצוי השוק ממש על הרצועה העליונה, וחצייה שלה תגרום למצב של "קניות יתר" ותעלה את הסיכוי למפנה מטה. גם הקרבה לרמת ההתנגדות 4,150 אינה משחקת לטובת השוק.

אז אם לסכם את ממד הזמן הבינוני המיוצג על ידי הגרף השבועי, הרי ששוק המניות מדשדש ברצועה שנעה בין 3,850־4,150 הנקודות.

כדי לשנות כיוון, הדבר שחשוב לבחון הוא מבנה המחירים, קרי האופן שבו מסודרות נקודות השיא והשפל במדד, אותו אני מעדיף להציג בגרף החודשי. הנתונים הפיננסיים, המבטאים את משוואת קבלת ההחלטות - כבר בפנים, כשאותן נקודות שיא ושפל מייצגות את הלך הרוח של הקונים והמוכרים. וכדי שתתפתח מגמת עלייה הן חייבות להיות מסודרות במבנה עולה, כשכל נקודת שפל גבוהה מקודמתה, וכך גם לגבי כל נקודת שיא. הגרף החודשי ילמד שהמגמה אינה מגמת עלייה.

לא מצליח לצאת מהמומנטום השלילי

הרצף - שהיה אמור להישבר בסוף מרץ ביצע מפנה ונותר עולה. אלה חדשות טובות, אם כי העובדה ששער הנעילה של מרץ נמוך מהגבוה של קודמו אינה משחקת לטובתו של השוק.

ממוצעים נעים - "הרצועה" שמפרידה בין המחירים הגבוהים לנמוכים. כזכור תפקידם להצביע על המומנטום הקיים בשוק, ומאז יוני 2022 השוק מצוי מתחת לרצועה התחתונה. כל ניסיון עליות הותיר אותו שם. יתרה מזאת, שתי הרצועות משופעות מטה וזו כבר אינדיקציה למומנטום שלילי. ככל שתארך תקופה זו, גל הירידות יהיה ברוטלי יותר.