מתווכים | בלעדי

אלפי מתווכים עזבו השנה את המקצוע, ובמשרד המשפטים מקדמים רפורמה בענף

במשרד המשפטים מקדמים מספר תוכניות כדי לייעל את מקצועיות ענף התיווך, ברקע ביקורת על פעילותו, בעיקר מצד שוכרי דירות • על הפרק: שינוי תוכנית הכשרת המתווכים וגיבוש כללי אתיקה • מתחילת השנה מספר המתווכים הרשומים צנח ונחשב לנמוך ביותר מאז 2017

פרישת המתווכים / צילום: שלומי יוסף. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
פרישת המתווכים / צילום: שלומי יוסף. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ענף התיווך במקרקעין לפני שינוי משמעותי: במשרד המשפטים מקדמים מספר רפורמות, בהן גיבוש כללי אתיקה, וייתכן שגם שינוי אופן הכשרת המתווכים. המהלך מגיע בניגוד מוחלט לכוונה להוציא את ענף התיווך מפיקוח המשרד לפני מספר שנים. כיום, מתווכי הנדל"ן נתונים לפיקוח של האגף לאסדרת מקצועות במשרד המשפטים, שבראשו עומד עמיר הרן.

● "זוגות צעירים, משפרי דיור, משקיעים. כולם נעלמו": מתווכים מספרים שאינם מצליחים לסגור עסקאות 
הריבית עלתה שוב: בכמה יקפוץ ההחזר הממוצע על המשכנתה? 
מה שכנע את בנק ישראל שהעלאות ריבית לא יורידו את מחירי הדיור?
בנק ישראל מעלה את הריבית ב-0.25% ומספק תחזיק קודרת להמשך

לאחרונה משרד המשפטים בחן את רמת שביעות הרצון של הציבור מענף התיווך. במסגרת זו, הופצו שאלוני שביעות רצון בקרב הציבור, ומהמענה הוברר כי בעוד רוכשי דירות חשים בדרך כלל שביעות רצון מהתנהלות המתווכים, ועיקר הביקורת נובעת משוכרי הדירות.

במשרד המשפטים סבורים כי חלק מהנושא נעוץ בכך שרוב הכוח נמצא אצל בעלי הדירות, מה שמדרבן מתווכים באזורי הביקוש לוותר על עמלות התיווך, ולגבות אותן מהשוכרים. אולם, יש גם לא מעט מקרים שבהם מתווכים מפרסמים דירות, אך הלקוחות לא חשים ערך רב בשירות שניתן להם. על כך הרפורמה נועדה לתת מענה.

ירידה חדה מאוד במספר המתווכים

למרות העובדה שבחמש השנים האחרונות נוספו לענף התיווך במקרקעין כ־20 אלף איש שעברו את בחינות התיווך, בשנים האחרונות הענף סובל מירידה חדה במספר המתווכים הרשומים במשרד המשפטים.

בתחילת החודש מנה הענף כ־20 אלף מתווכים בעלי רישיון פעיל, ירידה של כ־8,500 לעומת סוף הרבעון הראשון של השנה, ושל כ־6,000 סוף השנה שעברה. זאת, לאחר שמתווכים רבים בחרו שלא לשלם את אגרת הרישוי השנתית שלהם עד לסוף החודש שעבר, מה שגרר את ביטולו. מדובר בירידה דרמטית של כרבע במצבת כוח האדם של המתווכים הפעילים, ובמספר הנמוך ביותר של מתווכים מאז 2017.

רק בשנה שעברה נרשם מספר שיא של 8,890 אנשים שניגשו לבחינת התיווך; כ־70% מהם עברו את הבחינות, ואולם רק 3,883 שילמו את אגרת הרישוי. יתר אלה שעברו את הבחינות, העדיפו שלא לשלם את האגרה, ואולי לדחות את מימושה לימים טובים יותר בענף, שסובל כיום ממשבר. נציין כי קיימת להם אפשרות לעכב את התשלום למשך מספר שנים, שבמהלכן תוצאות הבחינה יוכרו להם לצורך קבלת הרישיון.

בלשכת המתווכים ובמשרד המשפטים רואים את הסיבה העיקרית לנשירה הגדולה במשבר שעובר ענף הנדל"ן, שבא לידי ביטוי בעיקר במיעוט העסקאות שנרשמות בו בשנים האחרונות.

הערכה היא כי הרבעון הראשון של השנה הסתכם בכ־6,500 עסקאות בלבד, ירידה של יותר מ־40% לעומת הרבעון הראשון של 2022. "מי שנמצא בשוק עכשיו הוא רק מי שחייב לרכוש או למכור דירות", אומר לגלובס יו"ר לשכת המתווכים איציק לוי.

ניסיון שלא צלח לבטל את הרגולציה

חוק המתווכים שהתגבש בשנת 1996, עוסק בסוגיות העומדות בפני המתווכים, עבודתם ויחסיהם עם לקוחותיהם, והוא מסמן תפנית חשובה ברמות המקצועיות והאתיקה של המקצוע. עד לאותה שנה, כל אדם רשאי לעסוק בתיווך, ולא חל עליו פיקוח ומתווכים לא היו מחויבים ברישיון. באותה העת, ענף התיווך סבל מתדמית ירודה למדי, וגרר תלונות רבות.

בשנת 2019 יזמו במשרד המשפטים את ביטול רוב הפיקוח וההגבלות על ענף התיווך, כולל את מבחני ההסמכה למתווכי מקרקעין, ושאפו להעביר את הפיקוח על מתווכי דירות ממשרד המשפטים לרשות להגנת הצרכן.

דובר היה במהפכה של ממש בענף. באותה העת, ההערכות במשרד המשפטים היו שניתן להקטין את הרגולציה, ואולם הוויכוח בנושא היה כה חריף, שכן לא מעט טענו מנגד כי הרגולציה היא שתרמה לשיפור שחל בענף במשך השנים, וכי גובה עסקאות הנדל"ן מחייב את המשרד להמשיך לפקח עליו.

לבסוף, מנכ"ל משרד המשפטים לשעבר ערן דוידי, שכיהן תחת גדעון סער בתפקיד, החזיר את הגלגל לאחור וקבע כי מדובר בצעד שאינו נכון לאותה העת, בין היתר משום שלרשות להגנת הצרכן אין אמצעי אכיפה יעילים בעניין.

באותה העת גם הביקוש בשוק הנדל"ן היה גבוה מאוד, ולכן סברו שיש להמשיך את הפיקוח על הענף, במיוחד בכל הנוגע לכללי אתיקה בענף התיווך. אולם, הסעיף בחוק שמאפשר לשר המשפטים לקבוע כללי אתיקה מקצועית לעניין התנהגותם וחובותיהם המקצועיות של מתווכים במקרקעין, טרם יושם.

כיום, הדברים עדיין רחוקים מלהיות סגורים, ועדיין קשה לדבר על רפורמה בענף. הוא אומנם מגלה שיפור ניכר מאז חוק המתווכים, אבל שינוי הגישה במשרד מראה כי זה עדיין לא מספיק, ושבממשלה עדיין חוששים מלהוציא אותו לחופשי מזרועות הרגולציה.