הסטטיסטיקה מגלה מה צפוי בחודש אפריל בשווקים

חודש אפריל היה באופן מובהק הרווחי ביותר בממוצע ב-20 השנים האחרונות עבור מדד ה-S&P500 • מה הייתה התשואה הממוצעת ומה הסיכויים שכך יהיה גם ב-2023?

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

פתיחת המסחר בחודש אפריל הגיעה אחרי רבעון פנטסטי בוול סטריט. בעיקר בזכות מניות הטכנולוגיה, מדד ה-S&P500 השלים עלייה של 7% מתחילת השנה. זאת, למרות משבר בסקטור הפיננסים שכלל קריסת בנקים ועלייה בדאגה בקרב המשקיעים, העלאות ריבית נוספות ומיתון אפשרי קרב.

כשבנקים נופלים והריבית גבוהה: לאן העדיפו ללכת המשקיעים בוול סטריט
מנכ"ל ג'י.פי מורגן מזהיר: המשבר בבנקים עדיין לא הסתיים
נגיד בנק ישראל נאלץ להילחם על המורשת שלו 

האם יש מקום להמשך האופטימיות? על פי מקרי העבר, לפחות בחודש אפריל התשובה היא חיובית. אפריל נחשב לחודש חזק מאוד לשוק המניות בארה"ב כאשר מדד ה- S&P500 נצבע לרוב בירוק בחודש זה כבר יותר מעשור, עם תשואה ממוצעת של 2.3%. למעשה, אפריל נחשב ב-20 השנים האחרונות לחודש הרווחי ביותר בשנה - כך קרה ב-80% מהמקרים.

הסטטיסטיקה אומרת שמתוך 15 השנים האחרונות, ב-14 זה נגמר בעליות. גם מדד הדאו ג'ונס נהנה לרוב ממומנטום חיובי בחודש אפריל עם תשואה ממוצעת של 2.18%.

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות מנסה לצנן קצת את ההתלהבות כלפי השוק. בשיחה עם גלובס הוא מסביר את הסיבה לאופטימיות אך מסייג שאנו נמצאים בשנה מאוד לא פשוטה והשוק עבר הרבה טלטלות. "הכל תלוי במה שיאותת הפד בהמשך השנה", מסביר מנחם.

כלומר, שאלת המפתח היא האם הצפי הוא לירידה בריבית או לפחות לעצירה יתממש. "אנחנו רואים מצב מאוד מעניין בשווקים, הרבעון הראשון היה רבעון מאוד טוב עבור השוק האמריקאי, בייחוד במניות הטכנולוגיה, משבר הבנקים הביא משקיעים לעבור ממניות הבנקים הסולידיות למניות טכנולוגיות (בעלות סיכון ותשואה גבוהים יותר)". זאת במחשבה שהריבית תרד או לפחות לא תעלה בעקבות המשבר, הוא מסביר.

הצפי שבהמשך הפד יאותת שמצב השווקים נרגע והריבית תרד יוביל להמשך המגמה שראינו ברבעון הראשון, סבור מנחם.

עם זאת, הוא מדגיש שאנו נצטרך לראות את נתוני האינפלציה המגיעים מאמריקה ביום רביעי בשבוע הבא, ויסמנו במידה רבה לאן פני הפד והשוק. "נתונים אלו ישפיעו רבות על המצב בשווקים ובמצב השווקים הנוכחי קשה לדעת ולחזות מראש, יותר מהרגיל כמובן, מה יהיו צעדי הפד וכמה הם ישפיעו על השוק".