פעילותם של מכוני הבקרה תורחב החל מהשנה הבאה

"פעימה שנייה" המרחיבה את סמכות מכוני הבקרה החל מינואר 2024 יוצאת לדרך • באיגוד לשכות המסחר סבורים כי התוספת שאושרה עתה קטנה מדי

מכוני הבקרה יוכלו לאשר גם מבנים גדולים יותר, החל מינואר 2024 / אילוסטרציה: Shutterstock, XanderSt
מכוני הבקרה יוכלו לאשר גם מבנים גדולים יותר, החל מינואר 2024 / אילוסטרציה: Shutterstock, XanderSt

מכוני הבקרה יוכלו לאשר גם מבנים גדולים יותר, החל מינואר 2024. הרשימה המעודכנת של "הפעימה השנייה" בפעולת המכונים נחשפה במכתב היערכות ששלח מינהל התכנון וכוללת מבני מגורים כמוגדר היום ללא הגבלת שטח, משרדים ותעשייה עתירת ידע עד 5,000 מ"ר, מסחר עד 5,000 מ"ר, אחסנה (ללא חומרים מסוכנים) עד 2,000 מ"ר, מבני ציבור ומבני חינוך (לא כולל בתי ספר) בשטח של 1,000 מ"ר לכל היותר.

בירושלים, בדרום ובת"א מחירי הדירות יורדים. למה בצפון הם ממשיכים לעלות? 
מחירי השכירות עולים, מדד שירותי הדיור מטפס ושומרי הסף נרדמים 
הגרלה חדשה של "דירה בהנחה" יוצאת לדרך, וגם הפעם מספר הדירות בה פחת משמעותית 

המכונים הם גופים (ציבוריים או פרטיים) שקיבלו רישיון מטעם שר הפנים לערוך בקרת תכנון ובקרת ביצוע בשלבי הרישוי והבנייה. הם נולדו בעקבות ועדת זיילר, ועדת החקירה הממלכתית שהוקמה בעקבות אסון ורסאי ב־2001, ותפקידם לוודא תקינות התכנון של בניינים ולעקוב אחרי תקינותם גם לאחר אכלוסם על ידי אנשי מקצוע, מהנדסים ובודקים מוסמכים.

פעימה משמעותית נוספת אמורה להיכנס לתוקף בשנת 2025 וכלל ההרחבות יושלמו עד 2026.

בפעימה הראשונה, שנכנסה לתוקף ביולי 2021, נקבע כי תחול חובת בקרה במכוני בקרה על מבני מגורים בלבד, שבהם שש יחידות דיור או יותר במבנה אחד בשתי קומות לפחות (עד גובה 29 מטר). כולל בנייה במסגרת תמ"א 38/2.

איגוד לשכת המסחר: התוספת שאושרה קטנה מדי

באיגוד לשכות המסחר סבורים כי התוספת שאושרה עתה קטנה מדי, וכי ראוי היה להוסיף עוד מבנים. "אין שום סיבה לדחות", אומר גיל שטיין, מהנדס אזרחי, מנכ"ל מכון בקרת הבנייה הישראלי מקבוצת מילגם ויו"ר חטיבת מכוני הבקרה בלשכת המסחר תל אביב. הוא סבור כי כל שנת דחייה היא למעשה שלוש־ארבע שנים בפועל כי החובה תחול על בקשות שיופקדו מאותו רגע, "אז למתי אנחנו מחכים ל־2030? 2031?" תוהה שטיין.

לשכת המסחר שלחה תגובה לעדכון של מינהל התכנון, במסגרתה ביקר האיגוד את רשימת המבנים "הצרה ומצומצמת" אשר לטענתם "תאפשר המשך בנייה של מיליוני מ"ר ללא בקרת מכוני הבקרה המציל חיים".

במכתב שנשלח לרפי אלמליח, מנכ"ל מינהל התכנון, האיגוד מבקש להחיל חובת בקרה גם על מבני מגורים עד לגובה 24 קומות כולל כאלה שבהם עירוב שימושים של כ־15 אלף מ"ר, מבני ציבור עד לגובה 29 מטר ובשטח כולל 10 אלף מ"ר כמוכן, מבקשים באיגוד לשכת המסחר שהחובה תחול גם על מבני משרדים עד לגובה 42 מטר הכוללים עירוב שימושים של כ־15 אלף מ"ר למסחר או ציבור.

ממינהל התכנון נמסר בתגובה: "כחלק מהמהלך לאיכות תכן הבנייה ולקיצור הליכי הרישוי בישראל, פועל מינהל התכנון להרחבת פלח המבנים שיוכלו להיבדק על ידי מכוני הבקרה. נציין כי הרחבת השלב הבא, שיכלול גם מבני מגורים שישלבו קומת מסחר, תלוי בגורמים המאשרים הנוספים הג"א (י.ו שירות ההתגוננות האזרחית בפיקוד העורף), כיבוי אש, משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה".