גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רווח של 35 אלף שקל על כל מכונית שנמכרה: המספרים החריגים בענף הרכב נחשפים

השנה החולפת הייתה חלומית עבור יבואניות הרכב המקומיות, שמכרו פחות מכוניות בשל השיבושים בשרשרת האספקה, אבל הרוויחו הרבה יותר - זינוק של כמעט 50% ברווח הממוצע למכונית ● הזינוק ברווח עשה את דרכו גם לכיסיהם של מנהלי החברות, שזכו לתגמול נדיב - בהובלת מנכ"ל קרסו מוטורס עם שכר בעלות של 17 מיליון שקל

רווח של 35 אלף שקל על כל מכונית שנמכרה / צילום: Shutterstock
רווח של 35 אלף שקל על כל מכונית שנמכרה / צילום: Shutterstock

השנה החולפת הייתה כזו שבה ייזכרו יבואני הרכב בערגה עוד שנים ארוכות. ב־2022 התרחשה בשוק המכוניות המקומי אנומליה כלכלית שמתרחשת רק לעיתים רחוקות מאוד - ירידה במכירות שתורגמה לזינוק חד ברווחים.

מבדיקת הדוחות הכספיים של שלוש יבואניות רכב בולטות, שניירות הערך שלהן נסחרים בבורסה (דלק רכב, קרסו מוטורס ויוניברסל מוטורס - יו.אם.איי), עולה כי בשנה החולפת הן מכרו בסך הכול 47 אלף כלי רכב - ירידה מצרפית של 11% ביחס לשנת 2021. עם זאת ההכנסות ממכירות נשחקו ב־3% בלבד והסתכמו בכ־7.5 מיליארד שקל. הרווח המצרפי שהניב מגזר הרכב לשלוש החברות עמד על 1.85 מיליארד שקל - זינוק של 36%. הרווח הממוצע שלהן על כל רכב שנמכר הגיע ל־35 אלף שקל (עלייה של כמעט 50%).

לאחר שנה מצוינת לענף הרכב: 2023 תהיה מאתגרת יותר | דובי בן גדליהו, פרשנות

הגורמים העיקריים שהשפיעו לחיוב על יבואניות הרכב ב־2022 היו מצד אחד מחסור ברכבים חדשים למכירה, בעיקר בשל עיכובים ושיבושים בשרשרת האספקה העולמית, שבחלקם התרחשו בעקבות המלחמה שפרצה בין רוסיה לאוקראינה. מהצד השני הביקוש למכוניות בשוק המקומי נותר חזק ואפשר ליבואניות לגבות מחירים גבוהים, ללא הנחות שניתנו בעבר.

אחד הבכירים בענף מציין כי "זו היתה שנה שבה ייבאנו פחות מכוניות, בשל בעיות במכסת הרכבים שקיבלנו מהיצרנים, אבל מהצד השני הרווחיות השתפרה. זאת גם בזכות שערי מטבע ששיחקו לטובתנו, וגם הודות לביקושים חזקים למכוניות שאפשרו לנו לחתוך הנחות לציי רכב ואף לצמצם את פעילויות השיווק והמכירות".

 

מגמה נוספת שאיש עדיין אינו יודע לומר לאן היא תיקח את הענף, נוגעת ל"פלישה הסינית". כפי שחשפנו בגלובס בתחילת השבוע, ישראל הפכה בחודשים ינואר־פברואר 2023, לפי נתוני המכס הסיני, ליבואנית השלישית בגודלה של כלי רכב מהמדינה. ניצנים של פעילות היבוא המשגשגת מסין ניכרים כבר בדוחות חברות הרכב הבורסאיות בשנה החולפת.

בבורסה בת"א נסחרות מניותיהן של שתיים מהיבואניות - דלק רכב שבשליטת גיל אגמון, המייבאת לארץ בעיקר את מותגי מאזדה, פורד ו־BMW, הנסחרת בשווי שוק של 3.3 מיליארד שקל; וקרסו מוטורס, שבשליטת בני משפחת קרסו, המייבאת את רכבי רנו, ניסאן, דאצ'יה, אינפיניטי וצ'רי הסינית, ושווי השוק שלה עומד על 1.75 מיליארד שקל.

גיל אגמון, מנכ''ל ובעל השליטה בדלק רכב / צילום: איל יצהר

פרט להן ישנן עוד שתי חברות רכב הנסחרות באמצעות אג"ח שהנפיקו: יוניברסל מוטורס (יו.אם.איי), שבשליטת חיים דנון ודוד עיני, המייבאת לארץ את רכבי שברולט, קאדילק, איסוזו וג'י.אם.סי; וחברת הליסינג אלדן, שבשליטת משפחת דהן, שעוסקת גם במכירת רכבים משומשים "יד שנייה", ולעתים ברכבים חדשים מהיבואן עם "אפס קילומטרים".

כל החברות הללו מחזיקות, בנוסף לפעילויות של מכירת רכבים, בשורה של עסקים נוספים, שלא כולם קשורים לתחום הרכב. ובכל זאת המגמה בכל הקשור לעסקי המכוניות היתה דומה בסיכום השנה החולפת - עלייה של עשרות אחוזים בשיעורי הרווח.

בדלק רכב: רווח של 50 אלף שקל לכל רכב

הדוחות הכספיים של דלק רכב מלמדים על עלייה של 12% בהכנסות ממכירת מכוניות בסיכום 2022, לכ־3.9 מיליארד שקל. הרווח המגזרי ממכירת כלי הרכב זינק לעומת זאת ב־57% והסתכם ב־1.2 מיליארד שקל. בחברה הסבירו את השיפור ברווחיות הגולמית הכוללת בהיחלשות מטבעות היבוא ביחס לשנה הקודמת. לדלק רכב יש פעילויות מגוונות נוספות מעבר למכירת המכוניות שהיא מייבאת, הכוללות בין היתר שליטה (55%) בענקית התשתיות ורידיס.

בניגוד לחברות האחרות, שהתקשו להגדיל את כמות המכוניות המיובאות אשתקד, דלק רכב בניהולו של בעל השליטה אגמון הצליחה לרשום זינוק של 25% במספר המכוניות שמכרה מתוצרת מאזדה, ל־18.8 אלף (בסך הכול הגדילה החברה את מספר המכוניות שמכרה ב־12% לעומת 2021).

 

גורמים הפעילים בענף העריכו כי חולשה של מכירות המותג היפני הוותיק באירופה בשנים האחרונות, הייתה אחד הגורמים ששיחקו לטובת דלק רכב ואפשרו לה היצע גדול יותר של רכבים למכירה. בסיכומו של דבר הרווח המגזרי הממוצע לכל כלי רכב שמכרה החברה אשתקד קפץ ב־40% בתוך שנה ל־49.1 אלף שקל.

תמונה שונה לחלוטין מציגים הדוחות של קרסו מוטורס, המנוהלת בידי איציק וייץ, ופועלת גם בתחומי הליסינג מעבר לפעילות היבוא ומתן השירותים לרכב. בסיכום השנה שחלפה היא רשמה קיטון של 27% במספר הרכבים שמכרה ללקוחותיה - 14 אלף.

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

עיקר הירידה הייתה ברכבי ניסאן, והיא מיוחסת בעיקר לשיבושים בזמינות רכבים מצד היצרן, לנוכח העיכובים בשרשרת האספקה. קרסו מוטורס מכרה 3,521 מכוניות כאלה בשנה שעברה, נפילה של 65% ביחס ל־2021. מכירות רכבי רנו רשמו ירידה כמותית קלה ורכבי דאצ'יה עלו. התחלת מכירות המותג צ'רי הסיני שיחקה לידי החברה ועזרה לבלום את עוצמת ירידת מכירות הרכבים.

אך נפילה של יותר מרבע במספר מכוניות שמכרה קרסו, לא השפיעה לרעה על הרווחיות שרק השתפרה. בעוד שההכנסות ממכירת מכוניות ירדו ב־16% לכ־2 מיליארד שקל, הרווח המגזרי עלה ב־10% והסתכם ב־422 מיליון שקל. בחברה ציינו כי השיפור נרשם על רקע עלייה ברווחיות ממכירת רכב חדש ומשומש ביחס לשנה הקודמת. הרווח המגזרי הממוצע לכל כלי רכב שמכרה קרסו מוטורס אשתקד זינק ב־49% ל־29.9 אלף שקל.

השחקנית השלישית בתחום יבוא הרכבים היא יוניברסל מוטורס (יו.אם.איי). גם לה יש מגוון רחב של פעילויות שכוללות גם יבוא כלי הנדסה לצד פעילות השכרת רכב (אוויס), ווגם היא מסכמת את 2022 עם ירידה חדה של 31% במכירות כלי הרכבים שהסתכמו ב־8,263 מכוניות. הסיבה לירידה החדה נבעה בעיקר מ"הניצוץ שכבה" - שברולט הפסיקה לייצר את רכבי המיני מדגם ספארק, שהיו פופולריים ואהודים בארץ.

ההכנסות של יוניברסל נשחקו ב־13% ל־1.6 מיליארד שקל, כשבחברה מסבירים זאת במחסור בכלי רכב. אך הרווח המגזרי ממכירת הרכבים עלה ב־6% והסתכם ב־209 מיליון שקל, לדברי החברה "עקב עלייה ברווחיות במכירת כלי רכב בשל שינוי בתמהיל המכירות". הרווח המגזרי הממוצע לכלי רכב קפץ אשתקד ב־53% ועמד על 25.2 אלף שקל.

זינוק גם ברווחיות הליסינג אצל אלדן

התפתחות מעניינת שנוגעת ליוניברסל מוטורס קשורה ישירות במלחמה שפרצה בין רוסיה לאוקראינה. החברה מפעילה בשנים אחרונות את אוויס אוקראינה, פעילות השכרת רכב במדינה מוכת הצרות. עם זאת, ההכנסות מפעילות זו נשחקו בשיעור קל בלבד של 3% בסיכום השנה ועמדו על 70 מיליון שקל. הרווחיות של מגזר זה נחתכה ב־35%, בשל הפחתת ערך שבוצעה. אולם ניצולת הצי של הרכבים המושכרים במדינה עלתה, וגם צי הרכב עצמו גדל.

לצד שלוש היבואניות, מדווחת את תוצאותיה כאמור גם חברת אלדן תחבורה, שבשליטת וניהול בני משפחת דהן. החברה אמנם עוסקת בעיקר בפעילויות ליסינג והשכרת כלי רכב, אבל גם לה יש פעילות שוטפת של מכירת מכוניות משומשות - חלקן מצי הליסינג, ואחרות מכוניות מפעילות ההשכרה. ובנוסף הייתה לאלדן פעילות בשנים האחרונות של מכירת מכוניות "אפס קילומטרים", כלומר עם הניילונים הישר מהיבואנים, אך זו הצטמצמה אשתקד בשל המחסור בכלי רכב חדשים.

כלל פעילות מכירות הרכבים של אלדן ירדה ב־34% אשתקד לסך של 426 מיליון שקל, אולם הרווח מהמכירות זינק ב־50% והגיע ל־134 מיליון שקל. זה "סידר" לחברת הליסינג את שורת הרווח הגולמי, תוך שבהנהלה מציינים כי השיפור בכלל הרווח הגולמי של החברה הושפע בעיקר מגידול ברווחיות מכירת כלי רכב.

 

השנה החלומית של יבואניות הרכב עשתה טוב גם לחשבונות הבנק של בכירי החברות, כאשר השיאן בענף הוא מנכ"ל קרסו מוטורס, איציק וייץ, שנהנה מעלות שכר חלומית של 17 מיליון שקל ב־2022, רובה (12.4 מיליון שקל) מבונוס הנגזר מרווחי החברה. וייץ (70) הוא אחד מוותיקי הענף בארץ עם ותק של עשרות שנים, ולתפקידו כמנכ"ל קרסו נכנס לפני כמעט 20 שנה (2005).

אליו מצטרפים בצמרת הטבלה גם מנכ"ל החברה הבת של דלק רכב, דלק מוטורס, שחר שמש, שעלות העסקתו הסתכמה ב־6.9 מיליון שקל, וכללה בונוס של 3.1 מיליון שקל. סוגר את השלישיה המובילה המשנה למנכ"ל קרסו מוטורס, אבי תמיר, שעלות העסקתו הסתכמה בכ־6.7 מיליון שקל ב־2022, סכום הכולל בונוס של 2.9 מיליון שקל.

שורה של מנהלים בכירים נוספים בענף זכו אשתקד לשכר אסטרונומי בעלות שנתית של 5־6 מיליון שקל כ"א: אילן בן סימון, בני בראון וערן ספיר בדלק רכב, בני גבאי ועמית רון, המנכ"לים המשותפים של יו.אם.איי, ואורן אלעזרא בקרסו.

עוד כתבות

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

לקראת פעולה: צה"ל החל בפינוי האוכלוסייה ברפיח

הלוחמים - סמ"ר ראובן מרק מורדכי אסולין, סמ"ר עידו טסטה וסמ"ר טל שביט בשירות סדיר, נפגעו מהירי ונקבע מותם ● צה"ל והשב"כ תקפו מרכז פיקוד של חמאס במתחם אונר"א במרכז הרצועה ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • כל העדכונים

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: אין הצדקה אמיתית לגל הנרחב של העלאות המחירים

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס ז'בזינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן ישלם 370 אלף שקל פיצוי על איחור במסירה בפרויקט תמ"א 38

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר הנוגע לאיחור במסירה חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

קובי מרנקו, מנכ''ל Arbe / צילום: דיוויד גראב

המניה קרסה בוול סטריט וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח בירידות שערים ● הדולר מזנק מול השקל בעקבות ההתחממות בדרום ● מיטב: הצריכה הפרטית עלתה והקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק" ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום