האינפלציה בארה"ב הפתיעה לטובה, מה יקרה לריבית ואיך יושפע הדולר?

קצב האינפלציה השנתי בארה"ב ירד לשפל של כמעט שנתיים • בשווקים מעריכים כעת כי העלאות הריבית כמעט והגיעו לסיומן, עם זאת העלייה הקלה במדד הליבה עלולה עוד לשנות את התמונה

ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: Associated Press, Andrew Harnik)
ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: Associated Press, Andrew Harnik)

איך ישפיעו נתוני האינפליצה המפתיעים בארה"ב על החלטות הפד? 

קצב האינפלציה השנתי בארה"ב עמד על 5% במרץ, שפל של כמעט שנתיים, נמוך מהתחזיות שעמדו על 5.2% ובהתקררות משמעותית בהשוואה ל-6% בפברואר. עם זאת, מדד הליבה, שלא כולל את מחירי המזון והאנרגיה, עמד על 5.6% (בהתאם לצפיות), עלייה קלה לעומת מ-5.5% בפברואר.

השוק הדובי סוגר 10 חודשים, האם זה הזמן להשקיע במניות?
הכלכלה הישראלית נכנסת לשבוע גורלי  

הנתונים הללו מוכיחים שהעלאות הריבית החדות של הפד בשנה האחרונה, עד לרמה של 4.75%-5%, משפיעות. כעת מעריכים בשווקים כי העלאות הריבית כמעט מאחורינו והעיניים נשואות ליום שבו היא תתחיל לרדת. נכון לעכשיו, החוזים מתמחרים בהסתברות גבוהה העלאת ריבית נוספת במאי לרמה של 5%-5.25%, אך צופים שהיא תהיה האחרונה.

הצפי בשוק הוא לשינוי כיוון והורדה כבר ביולי, ומשם היא תמשיך לרדת באופן עקבי עד סוף השנה - אז היא תעמוד על 4%-4.5%. עם זאת, חברי הפד, מבחינתם, עדיין מתעקשים בכל הזדמנות שהריבית לא תרד השנה.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מסביר שהתמונה מורכבת יותר ופחות ורודה ממה שמסתמן במבט ראשון. הסיבה - אינפלציית הליבה עדיין גבוהה מאוד. "מדד המחירים לצרכן ללא מוצרי מזון ואנרגיה (מדד הליבה) משקף טוב יותר את הביקוש בתוך ארצות הברית ולכן הבנק הפדרלי מתמקד בו במאבקו נגד האינפלציה ובניסיונו לצנן את קצב הפעילות הכלכלית. מדד זה עלה 0.4% בחודש מרץ, פי 4 מעליית המדד הכללי, וירידה קלה בלבד מקצב עלייתו בחודש הקודם, 0.5%+. קצב עליית המדד בחישוב 12 חודשים אחורנית אף עלה מ-5.5% ל-5.6%, כמעט פי 3 מיעד האינפלציה שהפד חותר אליו. תוצאה זו תאמה את ציפיות השוק", כתב מנחם. 

לדברי מנחם, בארבעת החודשים האחרונים מדד הליבה אינו מראה סימני ירידה. אז ממה כן נבעה ירידת האינפלציה? חלק ניכר כתוצאה מירידת מחירי האנרגיה אך מנחם מסביר כי "לנוכח התאוששות מחיר הנפט בעולם לאחרונה, השפעה זו לא אמורה לחזור על עצמה בחודשים הבאים".

בשורה התחתונה, אכן מדובר בנתון מעודד מבחינת השוק. עם זאת, השאלה הגדולה היא מה תהיה תגובת הפד והאם זה מה שיגרום לו לשנות כיוון. שוק העבודה האמריקאי עדיין רותח, ורק בשבוע שעבר ראינו ירידה קלה ומפתיעה בשיעור האבטלה.

הדולר בעולם נחלש ומתרחק מהשיא 

צד נוסף במשוואה הוא הדולר האמריקאי, שחרף התחזקות קלה בימים האחרונים הוא רחוק כ-10% מהשיא אליו הגיע בשנה שעברה. כעת מדד הדולר בעולם (DXY) נחלש בכחצי אחוז והוא עומד על רמה של 101.7 - כמעט הנמוכה ביותר בשנה האחרונה.

מבחינת השקל מדובר לפחות על הנייר בבשורות טובות. מצד אחד, עליות בוול סטריט משפיעות לחיוב על השקל בשל חשיפת המוסדיים והצורך שלהם לגדר את ההשקעות. מצד שני, היחלשות הדולר בעולם עשויה גם היא להיטיב עם השקל שאיבד גובה משמעותית בימים האחרונים.