גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגלולה להפסקת הריון זו רק ההתחלה: איך יכולה הפסיקה הדרמטית בארה"ב להשפיע על כל שוק התרופות

שופט פדרלי מטקסס פסל אישור שניתן לגלולה להפסקת הריון ע"י ה-FDA, ובכך ערער על סמכות המינהל ● האם יש סיכון שגם חיסונים, טיפולים המבוססים על תאי גזע ובעצם כל תרופה שהיא, יהפכו לכלי משחק פוליטי?

גלולה להפסקת הריון. במרכזה של פסיקה דרמטית / צילום: Associated Press, Allen G. Breed
גלולה להפסקת הריון. במרכזה של פסיקה דרמטית / צילום: Associated Press, Allen G. Breed

עד יום רביעי הקרוב, צפוי בית המשפט העליון בארה"ב לפסוק האם ניתן יהיה להמשיך להשתמש בארה"ב בגלולה להפסקת הריון מיפפריסון, המוכרת גם בישראל בשם מיפיגין. התרופה אושרה לשימוש בשנת 2000 על-ידי ה-FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקאי, ונמצאת בשימוש נרחב מאז. רוב ההפלות בארה"ב מבוצעות באמצעותה, כ-5 מיליון הפלות עד היום.

אילון מאסק וביל גייטס ראש בראש: האם לעצור את מרוץ הבינה המלאכותית 
אנליסטים ממליצים: איך להשקיע במניות בינה מלאכותית, וממה כדאי להיזהר 
יותר ויותר תרופות חסרות בשוק ואין פתרון באופק | חזית המדע

אך שופט פדרלי מטקסס פסק בתחילת שבוע שעבר כי הגלולה אינה בטוחה, וכי אישור השימוש בה התקבל באופן לקוי, וזאת בניגוד מוחלט לעמדת ה-FDA בעניין. פסיקתו תקפה לכלל השוק האמריקאי, ואם היא לא תבוטל, הגלולה לא תהיה זמינה גם במדינות בהן הפלות היום הן חוקיות.

בינתיים, בעקבות פנייה של ממשל ביידן ושל ה-FDA, בית המשפט העליון הוציא צו הקפאה לפסיקה, והתרופה עדיין נמצאת בשוק, נכון להיום. בית המשפט העליון ביקש מכל הגורמים הנוגעים בדבר להגיש עמדתם בנושא עד יום שלישי הקרוב, וצו ההקפאה לפסיקה מסתיים ביום רביעי, כך שעל-פי ההערכות ההחלטה תתקבל ביום רביעי לכל המאוחר.

הפסיקה כמובן קריטית לסוגיה של זכות ההפלה בארה"ב, סוגיה בוערת בפני עצמה, אך יש לה גם השלכות מעבר לכך. גורמים בתעשיית התרופות חוששים בעקבות הפסיקה לעצמאות ה-FDA. עד היום, בית משפט מעולם לא פסל החלטת אישור תרופה של ה-FDA.

ה-FDA: עומדים מאחורי ההחלטה המקורית

המינהל אכן נחשב לגוף שאפשר לתבוע אותו, והיו מקרים בהם בתי משפט מצאו את ה-FDA אשם בהליכי אישור לא תקינים. אולם ביקורות אלה לרוב הופיעו אחרי שהמינהל בעצמו ביטל אישור לתרופה, בעקבות הצטברות של מידע על נזקיה, והסוגיה המשפטית הייתה איך קרה שהיא אושרה מלכתחילה. במקרים האלה בית המשפט שפט את הליך האישור. הוא לא התיימר מעולם לשפוט במקום או יותר טוב מה-FDA האם תרופה היא בטוחה או יעילה.

בתגובה לפסיקה, ה-FDA טען כי הוא עומד מאחורי ההחלטה המקורית שלו, שעמדה במבחן של שני עשורים, במהלכם התחלפו חמישה ראשי רשות שמונו על-ידי שתי המפלגות. לטענת ה-FDA, כל הראיות מראות כי התרופה בטוחה לשימוש. גורמים בתעשייה טוענים כי השופט מתי קשמירק שפסל את התרופה, בטענה כפולה - גם שהליך האישור היה לקוי, וגם כי התרופה אכן אינה בטוחה - הסתמך על מחקרים שנויים במחלוקת, וכי הוא חסר את הידע וההכשרה לקבל את ההחלטה הזו בניגוד לדעת ה-FDA.

הדאגה של גורמים מתעשיית התרופות כעת היא כי תרופות נוספות יאותגרו דרך בית המשפט במסלול עוקף FDA. במכתב שיצא מטעם ארגון Bio, ארגון חברות הביוטק האמריקאיות, שעליו חתומים בין היתר מנכ"ל פייזר אלברט בורלא ומנכ"ל ביוג'ן כריסטופר ויבכר, לצד בכירים רבים אחרים, הם טענו כי כעת ניתן יהיה לאתגר באמצעות בית משפט ששופטיו הם מינויים פוליטיים, את האישורים גם לחיסונים, ולא רק את החיסון לקורונה, גם תרופות מבוססות על תאי גזע עובריים, שמחקרים בהם היו אסורים בעבר בארה"ב מסיבות שקשורות בהתנגדות להפלות, גם אמצעי מניעה וגלולות "היום שאחרי", גם טיפולים תומכים לשינוי מגדרי, ואין לדעת אילו תרופות נוספות יתגלו כשנויות במחלוקת.

מנכ"ל טבע לשעבר: "המצב הזה ישפיע על כל העולם"

ד"ר ג'רמי לוין, מנכ"ל טבע לשעבר, כיום מנכ"ל חברת Ovid וחבר דירקטוריון בארגון Bio, מוביל יחד עם ארגון Sisterhood, ארגון נשים מנכ"ליות של חברות ביוטק בארה"ב, את המאבק של חברות התרופות בפסיקה. גורמים אלה יזמו את המכתב עליו חתומים ראשי תעשיית הביוטק, ואשר יוגש לבית המשפט העליון.

"ה-FDA קיבל מהקונגרס האמריקאי את הסמכות להיות הגוף הראשון והאחרון שמחליט בנושא של בטיחות ויעילות תרופות. אנחנו עומדים כעת בפני אפשרות של שני מסלולים לאישור תרופות - המסלול המקצועי, והמסלול המשפטי המושפע משיקולים פוליטיים, ובו ההחלטה מתקבלת על-ידי שופט שאין לו הכשרה בתחום, במקום על-ידי פאנלים של מומחים. המצב הזה ישפיע על כל העולם, שכן מדינות רבות מושפעות בהחלטות שלהו לאשר תרופות, מן ההחלטה של ה-FDA". 

השופט הפדרלי טען כי התרופה לא בטוחה. האם לא יכול להיות שיש בזה ממש? 
"השופטים הפדרליים, כמו השופט קשמירק שנתן את הפסיקה, ממונים על-ידי הממשלה. כאשר קשמירק מונה, דעותיו לגבי הפלות היו ידועות, כמו גם דעותיו לגבי קהילת הלהט"ב ודעות נוספות שגרמו לדמוקרטים להתנגד למינויו. הוא הצהיר אז כי יתרחק מכל דיון שבו הוא נמצא בניגוד אינטרסים, אבל זה לא מה שהוא עשה בפועל. לא רק זאת, אלא שהעמותות שביקשו לקבל פסיקה נגד התרופה, יצאו במכוון לאתר שופט שיסכים עם דעתם, ואז הגישו את העתירה שלהן דווקא בבית המשפט שלו. כלומר, הן עשו 'תיירות משפטית' כדי להגיע לתוצאה שהן רצו".

לוין טוען כי לא הובאו במשפט ראיון לכך שהתרופה לא בטוחה. "על-פי הנתונים שבידי ה-FDA, היא נחשבת בטוחה יותר מאקמול", אומר לוין. "הסוגיה הכי עקרונית כאן היא למי יש סמכות לאשר שתרופה היא בטוחה לשימוש, ועל איזה בסיס. האם האישור הוא על בסיס מדעי? זו שאלה קריטית לשאלת החדשנות בתעשיית התרופות".

לדבריו, "גורמים מתנגדי חיסונים שמחוברים לפוליטיקאים אמריקאים, כבר מתחילים לדבר על האופן שבו הפסיקה הזו עשויה לשרת אותם".

לוין, פעיל גם בהתנגדות לרפורמה המשפטית בישראל, אומר כי "עבור ישראל יש כאן שיעור: מה קורה כאשר פוליטיקאים ממנים שופטים, ואלה מקבלים החלטות שהן פוליטיות מאוד".

בינתיים, התרופה מאושרת לשימוש עד יום רביעי

בינתיים, בית משפט לערעורים פסל חלק מן הפסיקה של קשמירק, אך השאיר חלק ממנה בעינה. הסוגיות המשפטיות הן בין היתר האם הייתה לתובעים בכלל זכות להגיש את התביעה שלהם, בהתחשב בכך שהם אינם רופאים שרושמים את התרופה, ולא מטופלים שטופלו בה.

הטענה של הרופאים, שבינתיים התקבלה על-ידי ערכאת הערעורים הראשונה ותצטרך להיבחן על-ידי בית המשפט העליון, היא כי הם רופאים שייאלצו לטפל בסובלים מתופעות הלוואי של התרופה. סוגיה נוספת היא אם ניתן לפסול אישור שניתן על-ידי ה-FDA, כל-כך הרבה שנים אחרי שהוא ניתן, על בסיס איתור פגמים בהליך האישור המקורי (אם אומנם היו כאלה), וזאת למרות שמאז הצטבר הרבה מאוד מידע אמיתי לגבי השימוש בתרופה.

בינתיים התרופה כאמור מאושרת לשימוש עד יום רביעי לכל הפחות. כיום הפלות הן חוקיות בחלק ממדינות ארה"ב. אם הפסיקה לא תבוטל, מיפפריסון תהפוך להיות לא חוקית גם במדינות בהן הפלה חוקית לגמרי. לא ניתן יהיה גם לרכוש את התרופה במקום אחר, ולהשתמש בה בארה"ב.

מיפפריסון, בשילוב עם תרופה נוספת בשם Misoprostol, משמשת גם לסיום הריונות שבהם העובר כבר מת או שבוודאות אינו יכול להתפתח. יהיה יותר מרוכב לבצע הליך זה ללא מיפפריסון.

התרופה Misoprostol נחשבת עדיין לחוקית בארה"ב, ואפשר לבצע הפלה באמצעות תרופה זו לבדה, אך זה נחשב הליך פחות יעיל ופחות בטוח. כמו כן במדינות בהן הפלה היא חוקית, אפשר עדיין לבצעה בניתוח. הליך זה הוא פולשני יותר, אם כי במקרים מסוימים הוא עדיף מסיבות שונות. בוודאות מדובר בתהליך תובעני יותר מבחינת מערכת הבריאות, לעומת גלולה שהמטופלת נוטלת בעצמה בבית.

ביטול אישור ה-FDA לתרופה בארה"ב אינו מבטל את האישור שלה בישראל, וכיום אין גורמים הקוראים לביטול השימוש בה. עם זאת, בשנים האחרונות נשמעים יותר קולות של מתנגדי ההפלות בישראל, אחרי שברוב שנות קיום המדינה זו לא הייתה סוגיה משמעותית בפוליטיקה הישראלית.

עוד כתבות

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד