אפקט פסח: גידול של 15% ברכישות האונליין בחודש מרץ לעומת פברואר

אתרי האופנה, המזון, המתנות והטיפוח רשמו מכירות גבוהות מהרגיל • החל מהחודש אנו בודקים גם את ההטבות של מועדוני הצרכנות הגדולים. הרשת המובילה: מקדונלד'ס • הדירוג החודשי של אתרי האונליין המצליחים בארץ

קניות באינטרנט / צילום: Shutterstock, Natee Photo
קניות באינטרנט / צילום: Shutterstock, Natee Photo

חודש מרץ 2023 מבטא גידול של כ־15% בכמות ההזמנות באונליין של ישראלים לעומת פברואר - כך עולה מהדירוג החודשי של שופ אנליטיקס וגלובס. את הגידול ניתן לייחס להפרש במספר הימים בין החודשים, וכן לרכישות לקראת פסח. 

קופת האוצר חזרה לגירעון במרץ. הסיבה: הקיפאון בשוק הנדל"ן 
האם הורדת אופק הדירוג תשפיע על הכיס שלנו ומה יעשה השקל?

לדברי נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס, "אתרי האופנה בולטים החודש עם קולקציות חדשות לרגל חילופי העונות, אתר BUYME מזנק לרגל רכישת מתנות לפסח, וסופר־פארם כמדי שנה עם חגיגת בשמים. ראוי לציין כי הישראלים מתגלים כקונים מחושבים ומצביעים במקלדת לרכישת הטבות באתרי הצרכנות השונים, המקנים חיסכון של עד 50% בדילים הנבחרים".

החודש כולל הדירוג לראשונה רכישת הטבות ממועדוני הצרכנות הגדולים בישראל - תוך התמקדות בחמש ההטבות הבולטות ביותר מבחינת מספר ההזמנות שנרשמו. המועדונים הללו מספקים הטבות בעיקר לבתי עסק פופולריים ומבוקשים, ובמקרים מסוימים גם "נותנים פייט" לקמעונאיות המזון עם הטבות למוצרים ספציפיים. 

 

שעת הגיפט קארד

בדירוג אתרי האונליין ללא חנויות פיזיות, עלי אקספרס במקום הראשון עם כ־64% מסך ההזמנות בעשיריה המובילה, בדומה לחודש פברואר. בין ההזמנות הבולטות: ביגוד ואקססוריז לילדים, למבוגרים ואף לחיות מחמד. בנוסף נרכשו פריטי הנעלה, מוצרי טיפוח פנים, תכשיטים, אביזרים לסלולר, מוצרים לבית, צעצועים ועוד.

הרשימה כוללת שני אתרים ישראלים בלבד. BUYME מזנק למקום הרביעי, עם כ־4% מסך ההזמנות לעומת כ־2% בפברואר. את הזינוק ניתן לזקוף לרכישת מתנות לכבוד הפסח - לחברים, לעובדים, ללקוחות ולצוותי ההוראה. בנוסף, החודש הוכפל מספר הזמנות הגיפט קארד לעומת פברואר. האתר הישראלי הנוסף הוא טרמינל X, שהחודש מידרדר למקום התשיעי.

אתר NEXT הבריטי מסכם חודש מוצלח במיוחד, עם 4% מסך ההזמנות בעשיריה המובילה (לעומת כ־2% בפברואר). עם תחילת חילופי העונות הישראלים מזמינים מנקסט הנעלה וביגוד לתינוקות וילדים, שמלות, נעלי נשים, הלבשה תחתונה ועוד.

אתר חברת התעופה ההונגרית Wizz Air יצא החודש מהעשירייה המובילה, אך ממשיך לבלוט במקום ה־11. מיד אחריו נמצא אתר עזריאלי (מקום 12), שבו רוכשים הישראלים בשמים, גיפט קארד, ריהוט לחצר, מוצרי תינוקות, ביגוד ספורט, מוצרי היגיינה ועוד.

השפעות הפרסום

בדירוג אתרי האונליין של רשתות אופליין בולט אתר סופר־פארם, שממוקם במקום השני עם 21% מסך ההזמנות בעשיריה המובילה, וגידול של כ־10% במספר ההזמנות לעומת פברואר. זאת, בין היתר, הודות לרכישת מתנות לפסח כמו בשמים ומוצרי טיפוח ויופי.

נציין כי הרשת שמרה על נוכחות רציפה בהפסקת הפרסומות הטלוויזיונית גם בחודש מרץ, כשהפעם קידמה הן את מבצעי הבשמים לחג והן את מוצרי מותג הבית לייף, כך שייתכן שהמכירות מעידות על אפקטיביות.

במקום הרביעי נמצא רמי לוי, שלאורך החודשים האחרונים מתחזק בזירה הדיגיטלית ומבסס את עצמו כקמעונאי המזון השני בסגמנט. שופרסל היא כמובן הראשונה, והחודש מתברגת גם טיב טעם במקום השמיני.

אתר האופנה זארה, שבפברואר נותר מחוץ לרשימה (מקום 11), מזנק במרץ למקום השישי עם 3% מסך ההזמנות. בין הפריטים הפופולריים נמצאים פריטי לבוש חורפיים כגון ז'קטים וחולצות ארוכות, ובמקביל מורגשת עונת המעבר הן בהזמנות המבוגרים והן בהזמנת בגדי תינוקות קצרים.

אתר אופנה נוסף שנכנס לעשירייה הוא קסטרו - מקום תשיעי, עם 2% מסך ההזמנות. בנוסף למבצעים לקראת החג, האתר השיק קולקציות אביב חגיגיות הן בתחום האופנה והן בתחום הבית - גם מהלך זה לווה בקמפיין פרסומי טלוויזיוני, אך כזה שלא הצליח להתברג בדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס. בין ההזמנות באתר החודש בלטו נעלי ספורט, שמלות קיציות, תיקים, בגדי ילדים ותינוקות, אביזרים למטבח וכלי הגשה.

מחוץ לדירוג, במקום ה־12, נמצא אתר LAST PRICE שמהווה מעין מרקטפלייס מגוון. ההזמנות כללו מוצרי חשמל לעיצוב שיער, מתקנים מתנפחים לילדים, מכונות כביסה, שואבי אבק ועוד.

דומיננטיות המועדונים

החודש בדקנו לראשונה, כאמור, הטבות מכ־30 מועדוני צרכנות וכרטיסי אשראי. שתי ההטבות המובילות שייכות לרשת מקדונלד'ס, המציעה את ארוחת המק רויאל ואת ארוחת הילדים במחיר שמגיע ל־50% הנחה במועדונים השונים.

ההטבה השלישית בפופולריות שלה היא כרטיס ליחיד בסינמה סיטי, הנמכר בטווח של 18-37 שקל. במקום הרביעי נמצא שובר רכישה לרשת יינות ביתן בשווי 50 שקל, תמורת תשלום של 25 שקל - הטבה שהוצעה רק לחברי מועדון פיס פלוס. במקום החמישי נמצא שובר לרשת רמי לוי בשווי 300 שקל, שאותו ניתן לרכוש תמורת 250-279 שקל במועדונים שונים.

מבחינת חמש ההטבות עולה כי המועדון היחיד שמציע את כולן, ובמחירים אטרקטיביים, הוא פיס פלוס. שלוש הטבות הוצעו בידי מועדון אשמורת מבית הסתדרות המורים, שהחל מהחודש יעניק חברות מלאה לסטודנטים לחינוך מיומם הראשון לתואר, וזאת על רקע הצניחה במספר הסטודנטים להוראה.

לפי נתוני המועדון, בישראל יש יותר מ־30 אלף סטודנטים לחינוך, כך שמדובר במהלך משמעותי. כיום מחזיקים בכרטיסי האשראי של אשמורת כ־250 אלף אנשי חינוך והוראה ובני משפחותיהם, ומחזור הסליקה השנתי עומד על כ־10.5 מיליארד שקל. 

כך נאספו הנתונים

חברת שופ אנליטיקס, בראשות נתי יעקובי, היא חברת מחקר טכנולוגי המפעילה ומתחזקת פאנל המונה 3,000 צרכנים בני 15 ומעלה הרוכשים בדיגיטל. הצרכנים נחלקים ביחס שווה בין נשים וגברים, ומייצגים שכבות גיל, קבוצות אוכלוסייה ופריסה גיאוגרפית על־פי אזורי מגורים משתנים.

החברים במאגר מאפשרים לחברת שופ אנליטיקס גישה לתיבת המייל שלהם לטובת ניתוח הזמנות האונליין שהם מבצעים, כך שכאשר מתקבל אישור להזמנה או חשבונית קנייה, החברה מקבלת את המידע במקביל - לרבות תוכן ההזמנה וסכום הרכישה. צרכני המאגר מתוגמלים על כך. באופן הזה החברה מנטרת את הזמנות הישראלים באונליין, הן מאתרים מקומיים והן מאתרים בינלאומיים.