התסבוכת הפוליטית שתוקעת את המינוי של יו"ר הרשות לניירות ערך

השבוע פרשה יו"ר רשות ניירות ערך ענת גואטה מבלי שמונה לה מחליף • חרף העובדה שיש שלושה מועמדים מובילים לתפקיד, ההערכה היא שבקואליציה יתנגדו למינוי מועמדים שעבדו תחת הממשלה הקודמת

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

מתחילת השבוע פועלת רשות ניירות ערך ללא יו"ר מכהן, ואף ללא ממלא־מקום. מי שעמדה בראש הרשות בחמש השנים האחרונים, ענת גואטה, פרשה מבלי שמונה לה מחליף על־ידי שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'. לגלובס נודע כי הליך איתור המועמדים לתפקיד נתקל בקשיים פוליטיים, מחשש שבליכוד יתנגדו למינוי מועמדים אשר עבדו עם הממשלה הקודמת או מזוהים בעיניהם עם המחנה הפוליטי הנגדי.

מודי'ס בהתייחסות ראשונה אחרי הורדת התחזית: "חוזקת מערכת המשפט חשובה בעיקר במדינה כמו ישראל" 
יו"ר ONE ZERO: "המהות שלנו היא לשנות סדרי עולם בענף הבנקאות" 
הלוואות "בין חברים" הפכו לפחות ידידותיות: טריא ובלנדר כמשל | ניתוח

ביום חמישי האחרון נערכו עדיין ראיונות למועמדים לתפקיד. עו"ד מאיר לוין, המשנה הכלכלי ליועצת המשפטית לממשלה, נחשב למועמד המוביל, אבל הוא לא היחידי. בין המועמדים הבולטים נמצאים גם פרופ' יגאל נוימן ועו"ד שרה קנדלר.

עו''ד מאיר לוין, המשנה ליועמ''ש לעניינים כלכליים / צילום: רפי קוץ
 עו''ד מאיר לוין, המשנה ליועמ''ש לעניינים כלכליים / צילום: רפי קוץ

נוימן מכהן באקדמיה כראש ההתמחות בפינטק באוניברסיטה העברית, ובזירה העסקית הוא משקיע ומנהל תיקים ויועץ לחברות פינטק. במקביל הוא כותב טור קבוע בעיתון "דה מרקר". לעומתו, קנדלר היא מועמדת פנימית שצמחה בתוך רשות ניירות ערך. ב־22 השנים האחרונות היא התקדמה ברשות עד לתפקידה הנוכחי, כמנהלת מחלקת תאגידים.

לפי הערכות, לוין נחשב למועמד המועדף על סמוטריץ', אולם גורמים שונים מעידים כי במפלגת השלטון מסתייגים מהבחירה בו. אומנם לוין מחזיק בניסיון מקצועי רלוונטי, אך את מועמדותו "מכתימה" העובדה שהוא מונה לתפקידו הנוכחי, לפני שבע שנים, על־ידי שרת המשפטים דאז, איילת שקד, ועבד תחת היועמ"ש לשעבר, ד"ר אביחי מנדלבליט. אם לא די בכך, לוין "חטא" גם בכך שהתפלל ביחד עם ראש הממשלה לשעבר, נפתלי בנט, בבית הכנסת בעיר מגוריהם המשותפת, רעננה.

הדילמה של סמוטריץ'

השעון משחק לרעתו של שר האוצר. כשנכנס לתפקיד, סבר סמוטריץ' כי יוכל למצוא מחליף לגואטה בזריזות. לאחר מכן, כשהבין את הקשיים, האריך לה את הקדנציה באופן זמני, פעמיים. כעת, כשכבר לא ניתן להאריך יותר את הכהונה, נותר סמוטריץ' עם דילמה: האם להתעקש על המינוי שהוא חפץ בו ולהסתכן בפארסה פוליטית שתשאיר את הרשות ללא מנהל בחודשים הבאים - או שמא להתפשר ולמצוא מועמד אחר שיעבור את מבחני החשדנות של הליכוד.

לוין אומנם מועמד מוביל, אבל לא נראה כי סמוטריץ' מנסה להטיל את מלוא כובד משקלו כדי לאשר אותו. לא כולם בסביבתו של השר היו תמימי־דעות באשר ללוין, וחלקם חששו שינקוט במדיניות קשוחה מדי מול החברות.

כך, ערכו ללוין מבחן: סמוטריץ' המתין עם המינוי עד אחרי אישור חוק ההסדרים, כדי לבחון את הכימיה עמו. לוין הוכיח את עצמו בעיני האוצר, וגורמים במשרד היו מרוצים משיתוף־הפעולה של הייעוץ המשפטי, אף שלא התפשר בנושאים שהיו חשובים לו, ולמשל הפיל את הרפורמה בתחרות, בטענה כי לא הייתה מגובשת דיה.

​רק טיפה אחת בים

לבסוף, מי שלא ייבחר בסוף לתפקיד, המקרה של רשות ניירות ערך הוא רק דוגמה אחת לקשיים פוליטיים במינוי תפקידים מקצועיים בממשלה הנוכחית. לגלובס נודע כי אפילו הארכת הכהונה הזמנית של מנהל רשות המסים, ערן יעקב, נתקלה בקשיים מצד הקואליציה. ייתכן כי זאת הסיבה שכהונתו הוארכה בשלושה חודשים בלבד.

בפני השר סמוטריץ' עומדים מספר מינויים כלכליים בכירים ודחופים. מעבר לאיתור מנהלים חדשים לרשות המסים ורשות ניירות ערך, הוא נדרש גם לקבוע מי יחליף את הכלכלנית הראשית באוצר שמסיימת את הקדנציה, ואת הממונה על השכר והממונה על שוק ההון שכבר עזבו (וכרגע מוחלפים על־ידי ממלאי־מקום זמניים).

לקראת סוף השנה יגיע גם המינוי הבכיר מכולם, לתפקיד נגיד בנק ישראל. אם סמוטריץ' יתחיל להתפשר כבר עכשיו עם המינוי לרשות ניירות ערך, זה עלול להתוות את הדרך המשובשת לכל המינויים הבאים.

מטעמו של סמוטריץ' לא נמסרה תגובה.