מה צפוי בדוחות חברות הטכנולוגיה הישראליות בוול סטריט?

אנליסט הטכנולוגיה שחר כרמי מפסגות בית השקעות מעריך, עם פתיחת עונת הדוחות לרבעון הראשון בוול סטריט, כי רוב החברות ינסו להציג איך הן יכולות להרוויח מטרנד הבינה המלאכותית, "וחלקן אף יהיו צודקות" • ומהו לדבריו האיום החדש על חברות אבטחת הסייבר?

מיכה קאופמן (פייבר), גיל שוויד (צ'ק פוינט), אבישי אברהימי (וויקס), רועי מן (מאנדיי) / צילום: יואב הורנונג, שלומי יוסף, איל יצהר
מיכה קאופמן (פייבר), גיל שוויד (צ'ק פוינט), אבישי אברהימי (וויקס), רועי מן (מאנדיי) / צילום: יואב הורנונג, שלומי יוסף, איל יצהר

תקופת הקורונה הייתה לא קלה לרוב האוכלוסייה, אך חיובית מאוד לחברות הטכנולוגיה, שנהנו מביקושים גבוהים לפתרונות שלהן. מניות הענף בוול סטריט הגיעו לשיאים על רקע זה ב־2021, אך שנת 2022 הייתה הרבה פחות חיובית: עליית הריבית והחשש ממיתון הובילו לשינוי בטעמי המשקיעים, ומניות הטכנולוגיה נחלשו משמעותית.

הסיבה העיקרית להורדת דירוג האשראי של ישראל והמכשול הבא שמעבר לפינה | אורי פסובסקי, פרשנות
כשל שוק או הזדמנות: כך הפכו הקמעונאיות למשקיעות בסטארט־אפים
הבינה המלאכותית יודעת לעשות כמעט הכול - אבל לא לנצח את השווקים | פרויקט מיוחד

שנת 2023, שנפתחה בחשש, דווקא מספקת תשואות חיוביות עד כה במניותיהן של מרבית חברות הטכנולוגיה. כעת הן צפויות לפרסם את דוחותיהן לרבעון הראשון של השנה - מה צפוי בדוחות אלה ומהן המגמות הבולטות שיש לשים אליהן לב?

שחר כרמי, אנליסט טכנולוגיה בכיר בפסגות בית השקעות, אומר כי "ברמת הענף, אנחנו מגיעים לדוחות הרבעון עם ציפיות די נמוכות. אמנם היינו ברמת ציפיות נמוכה יותר בתחילת השנה והמניות תפקדו יפה, אבל זה לא היה בגלל צפי לרבעון פנומנלי, אלא כי בשוק מבינים שלמרות שהשנה התוצאות לא יהיו כל כך מרשימות, בשנה הבאה כבר צריכה להיות חזרה לצמיחה".

שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות בית השקעות / צילום: מושיק בירן
 שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות בית השקעות / צילום: מושיק בירן

כרמי מצביע על טרנד בולט שצפוי לככב בדוחות: ה-AI - בינה מלאכותית. "AI זה הבאזז־וורד הכי בולטת, לא צריך להיות טכנולוג גדול כדי להבין את זה", הוא אומר. "אני מעריך ש־90% ויותר מהחברות ינסו להסביר למה המוצר שלהן מבוסס בינה מלאכותית ואיך הן ירוויחו מהטרנד הזה, וחלקן אף יהיו צודקות".

מי למשל?
"הקונצנזוס כיום הוא שהמנצחת הגדולה היא יצרנית השבבים אנבידיה , שלמערכות שלה כרגע אין תחרות. גוגל גם פרסמה מסמך שמראה שהפתרון שלה מציג תוצאות טובות, אבל בינתיים היא 'חוטפת' בגלל התחרות בתחום החיפוש, שבו היא מאותגרת על ידי מיקרוסופט , שגם היא כוכבת גדולה בעולם ה־AI. מצד שני גם לגוגל, מטא ואמזון שכרגע נראות כמשתרכות קצת מאחורה, יש יכולות לא מבוטלות. ימים יגידו".

ובקרב הישראליות?
"נייס מדברת כבר הרבה זמן על בינה מלאכותית. בפתרונות של מוקד שירות או ממשק של לקוח מול חברה יש המון מקום לשימוש בה - החברה תדע מה הלקוח רוצה עוד לפני שהוא יתקשר, ומודלים חכמים יאפשרו לה להציע לו הצעות לפני שהוא מתלונן. על פניו לנייס יש מודולים בתחום, והיא יכולה להיות בו שחקנית. צריך לזכור שגם לאמזון ומיקרוסופט יש פתרונות של customer engagement, כלומר הן מתחרות, אם כי לנייס יש גם שיתוף פעולה עם מיקרוסופט. נכון להיום בשוק מתייחסים לנייס כאל חברה שיש לה יותר פוטנציאל להרוויח מאשר להפסיד מהתפתחות ה־AI, ומדובר בחברה טובה שידעה להתאים את עצמה למגמות השונות בעבר, כמו הכניסה לענן".

לדברי כרמי, מגמה נוספת צפויה להיות חולשה בתחומי האלקטרוניקה הצרכנית וה־PC, כפי שנצפה באיתותים מוקדמים - התחזית של אינטל ותוצאות המכירות שפרסמה ענקית השבבים TSMC: "התחום יהיה חלש, אין פה חדשות מרעישות, והשאלה היא מתי יגיע ההיפוך. השוק מצפה לשמוע בתחזיות החברות על שינוי מגמה בענפים אלו במחצית השנייה של השנה. השאלה היא עד כמה הולכים לכיוון מיתון בארה"ב, ובינתיים אין מיתון". עוד מגמה שתמשיך לדבריו היא הדיבור על מעבר לרווחיות ופחות דגש על צמיחה.

בהקשר של חברות אבטחת הסייבר, כרמי אומר כי "זה בדרך כלל התחום להיות בו בתקופות חלשות, כי הביקוש די קשיח - אי אפשר להפסיק להגן על דאטה בגלל חולשה כלכלית, והמעבר לענן מחייב להתאים את אופי ההגנה. היה מומנטום חזק עד לפני חצי שנה, ואז חברות בתחום התחילו לדבר על כך שלקוחות מתחילים לצמצם את הרכישות. נוסף על כך יש 'אויבת' משמעותית - מיקרוסופט, שהלכה ותפסה נתחי שוק מאוד גדולים בהגנת סייבר, עם מכירות שנתיות של 20 מיליארד דולר ב־2022 - זה סכום גדול יותר מהכנסות החברה הגדולה ביותר בתחום, פאלו אלטו".

כרמי מעריך שמיקרוסופט מהווה איום גדול על חברות התחום - פחות במקרים של פאלו אלטו וצ'ק פוינט שמוכרות גם מוצרים ופתרונות בתחומים שמיקרוסופט לא פועלת בהם, ויותר על חברות end point כמו סנטינל וואן, ובמידה מסוימת סייברארק. "מיקרוסופט יכולה להציע מחירים יותר נוחים ופתרונות ללקוחות קיימים שלה גם בתחום הסייבר, וזה ניכר כבר עכשיו", הוא אומר. לגבי סנטינל וואן מציין כרמי כי "זו חברה שאנחנו מאוד מעריכים, שצפויה לצמוח ברבעון הראשון ב־8% מול הרבעון הקודם, הרביעי, שזה מאוד נדיר. זו חברה מאוד מעניינת, אבל בהחלט יש כאן איום".

 

"צ'ק פוינט חזרה לאכזב"

על צ'ק פוינט אומר כרמי כי הוא מוטרד מהשחיקה בשיעורי הרווח שלה לאורך השנים. "בשנה שעברה היה נראה שהם מצליחים לצמוח בקצבים יותר יפים מהרגיל, אבל ברבעון האחרון הם חזרו לאכזב. ההזמנות לא נראות במספרים משכנעים, עם צמיחה של אחוזים בודדים. נראה שהם מקובעים מדי במקום המיושן שלהם, ולא מצליחים לעשות את הקפיצה לעולם החדש", סבור כרמי, "וזה עלול לאתגר אותם".

מנגד, פאלו אלטו  נהנית לדבריו מהמגמה של לקוחות לצמצם את מספר ספקי הסייבר שלהם, והפורטפוליו הרחב שלה מסייע לה לצמוח - גם אם הצמיחה הגיעה בעיקר מרכישות ולא ממו"פ. "הבעיה של פאלו אלטו זה שהיא מגיעה לדוחות אחרי ריצה חזקה במניה, והיא תצטרך להציג דוח ממש טוב בשביל להצדיק את זה", הוא אומר.

סייברארק, עוד חברה מהתחום, היא לדבריו "חברת נישה מצוינת שנראית כמו מטרת השתלטות קלאסית, השאלה רק מתי ובאיזה מחיר. הרבעון הקרוב שלה לא יהיה מלהיב, והיא גם בתקופת מעבר משום שזה יהיה הרבעון האחרון של אודי מוקדי כמנכ"ל (עובר לתפקיד היו"ר, ש' ח' ו')".

"מאנדיי תתפקד יפה"

מה צפוי בדוחות חברות התוכנה מאנדיי, Wix ופייבר?
"אני מצפה ממאנדיי 'לתפקד' יפה. על בסיס נתונים כמו טראפיק באתר שמעידים על עניין משתמשים, נראה שהיא צומחת בקצבים יפים, ונחכה לראות אם זה יתורגם להכנסות. היתרון שלה הוא נוכחות יפה מחוץ לארה"ב - אם בשנה שעברה אירופה למשל הייתה מקום פחות טוב להיות בו, השנה זה יותר חיובי. מעבר לזה היא מתקרבת לאיזון תפעולי, ואני מנחש שהם ישימו דגש על המעבר לרווחיות. יש למאנדיי הרבה כסף בקופה, ואולי נראה רכישות.

"ב־Wix התמחור של המניה היום פחות מטריד. היא נסחרה בעבר במחירים שגרמו לי לנוע באי־נוחות, ועכשיו אפשר להצדיק את התמחור. הם צריכים לשים דגש על מעבר לרווחיות, וזה הכיוון שם. לא מן הנמנע שנראה אותה משתפרת בדוחות.

"לגבי פייבר  יש סימן שאלה: בעולם של מיתון, קרי גידול באבטלה, חברה שמוכרת שירותים שמחליפים שירותי כוח אדם עלולה להיפגע כי נדרשים פחות עובדים, או לחלופין להרוויח כי אנשים שפוטרו יכולים להפוך לפרילנסרים, וחברות יעדיפו לשכור פרילנסרים ולא עובדים קבועים", מציין כרמי. "זאת חברה שאני מעריך, והציפיות שם היום לא בשמיים. אם לא יהיה מיתון סופר חריף, היא לא תאכזב".

עוד חברת טכנולוגיה ישראלית היא נובה, שנסחרת במקביל בנאסד"ק ובת"א, ומייצרת מערכות בדיקה לייצור שבבים. "יש לה יכולות טכנולוגיות מעולות, והאתגר הגדול שלה השנה זה האתגר של כל ענף הציוד - שצפוי לצנוח ביותר מ־20%. מכירות הענף היו 94-95 מיליארד דולר ב־2022 ויירדו השנה ל־75 מיליארד. בשנה שעברה, למרות השוק הטוב המניה ירדה, כי השוק גילם לפחות חלק ממה שהולך לקרות השנה. יש קונצנזוס אנליסטים לירידה של 9.5% בהכנסות השנתיות של נובה, וזה עדיין אתגר גדול לעמוד ביעד הזה, כי כדי לרדת ב־9.5% - שזה פחות מהירידה בענף, היא תצטרך להגדיל נתחי שוק. היתרון שלהם הוא חשיפה נמוכה יחסית לעולם ה־memory, שהוא הכי בעייתי השנה. גם שם יש תקופת מעבר של החלפת מנכ"ל. במחירה הנוכחי, קשה להתלהב מהמניה, וכדי להצדיק את התמחור צריך להניח הנחות די אופטימיות".

חברה אחרת היא קורנית דיגיטל, שמנייתה ירדה מתחילת השנה בניגוד למגמה הכללית. "אחרי הייפ לפני שנתיים, 2022 הייתה מזעזעת לקורנית, והם הנמיכו ציפיות, כנראה כדי שיהיה להם מאיפה להתחיל לצמוח. בסוף, מה שהם עושים זה מדפסות לחולצות, והם צריכים אי־קומרס חזק, מה שאומר שעולם של מיתון זה פחות טוב. מצד שני הציפיות ממנה ברצפה, עם מכפיל מכירות של 1.2, עם כסף בקופה, מוצר הגיוני ומנכ"ל שאמור להצעיד אותה קדימה".