תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

"חברות ישראליות יוכלו ליהנות ממאות מיליארדי הדולרים שיוזרמו לשיקומה של אוקראינה"

המלחמה באוקראינה עדיין נמשכת אבל בעצימות נמוכה. לדברי רו"ח אלכס סוטובסקי, זה בדיוק הזמן של חברות ישראליות בתחומי נדל"ן, אנרגיה, תשתיות, תקשורת ובריאות להתחיל ולבחון כניסה למדינה שתשווע לסיוע בינלאומי בהליך שיקומה

קייב, אוקראינה / צילום: Shutterstock
קייב, אוקראינה / צילום: Shutterstock

הכתבה בשיתוף רו"ח אלכס סוטובסקי

עם סיומה של המלחמה באוקראינה יחל המירוץ העולמי לשיקומה של המדינה. על פי הערכות שונות, ובכללן של הבנק העולמי והנציבות האירופית, ההשקעות שידרשו לשיקום המדינה צפויות לעמוד על למעלה מ-350 מיליארד דולר. מרביתן יגיע מתוכניות מימון בינלאומיות ומסכומי עתק שיזרמו למדינה. לדברי רו"ח אלכס סוטובסקי, רו"ח ישראלי מומחה לניהול כספים ופיתוח עסקי באוקראינה, עדיין לא ברור מי יפקח על אותם סכומים עצומים: ממשלת אוקראינה או הגופים והקרנות הבינ"ל והמדינות שיזרימו את הכספים ויעשו זאת באמצעות אנשי מקצוע אובייקטיבים המתמחים בפעילות במדינה. אבל, כמי שפועל באוקראינה שנים רבות ומייצג במדינה חברות ישראליות ובינ"ל בתחומים שונים ובכללם בתחומי הנדל"ן והפיננסים, רו"ח סוטובסקי אומר כי "האוקראינים יצטרכו סיוע בינלאומי גם לביצוע השיקום עצמו. החברות המקומיות לא יוכלו לעמוד בכך בעצמן. הדבר מהווה הזדמנות יוצאת דופן לחברות זרות, ובכלל זה לחברות ישראליות בתחומים שונים כגון נדל"ן, אנרגיה, תשתיות ובריאות".

נדל"ן למגורים - מעבר מבנייה סובייטית לתכנון ובנייה מודרניים

על פי נתוני מחקר של E&Y שפורסמו לאחרונה, היקף ההרס של הנדל"ן באוקראינה כתוצאה מהמלחמה שווה להיקף הבנייה שהתרחש במדינה ב-7 השנים האחרונות. נכון לספטמבר 2022, נהרסו או ניזוקו 74.1 מיליון מ"ר של נדל"ן למגורים. על פי נתוני בית הספר לכלכלה של קייב מדובר בלמעלה מ-17,000 בניינים וכ-130,000 בתים פרטיים שנהרסו, בינתיים, במהלך הקרבות.

מעבר לנזק העצום וההרס הרב המחייב בנייה מואצת, מרבית היזמים במדינה השביתו את העבודה, עם פרוץ הקרבות, וחלקם עדיין לא חזרו לפעילות. על פי הנתונים, בשלושת הרבעונים הראשונים של 2022 החלו להיבנות במדינה רק כ-68,000 דירות. כמחצית מהיקף הבניה בתקופה המקבילה בשנת 2021.

"למעשה, עם סיום המלחמה חלקים מאוקראינה יבנו מחדש", אומר רו"ח סוטובסקי. "על פי סקרים שנערכו, כמחצית מהפליטים שעזבו את אוקראינה צפויים לחזור למדינתם עם סיום הקרבות. חזרתם של מיליוני פליטים למדינה תחייב לספק להם פתרונות דיור, ובמהירות, וכבר כיום ברור שהאוקראינים לא יוכלו לעמוד בכך בעצמם, אלא יצטרכו סיוע מחברות יזמיות וחברות ביצוע זרות. הבנייה המחודשת מהווה הזדמנות לבנייה מודרנית ומתקדמת, במקום הבנייה הסובייטית הקיימת בחלקים מאוקראינה, ותיצור ביקוש רב גם לחברות הפועלות בתחומי התכנון, ההנדסה והאדריכלות".

רו''ח אלכס סוטובסקי / צילום: אסף לב
 רו''ח אלכס סוטובסקי / צילום: אסף לב

נדל"ן מניב - סיוע מקיף בשיקום של אלפי מוסדות חינוך, מרכזי קניות ומוסדות שונים

על פי פרסומים בתקשורת המקומית, נכון לסוף נובמבר 2022, נפגעו באוקראינה, ברמה כזו או אחרת, למעלה מ- 2,690 מוסדות חינוך ובכללם גני ילדים, בתי ספר ומוסדות להשכלה גבוהה; 27 מרכזי קניות; 880 מוסדות תרבות ו-94 מוסדות דת. בנוסף, נפגעו למעלה מ-150 בתי מלון בדרגות שונות וקרוב ל-600 מבנים של השלטון המקומי והארצי. "כמו בתחום הנדל"ן למגורים, הבנייה המחודשת מהווה הזדמנות לשדרוג מבני הציבור והנדל"ן המסחרי במדינה, התאמתם לסטנדרטים המקובלים במערב אירופה ובתוך כך מעבר לבנייה מודרנית ומתקדמת" אומר רו"ח סוטובסקי. "יתרה מכך, ההרס הרב מהווה הזדמנות לשינוי מרכזי הערים. על פי הערכות הדבר יביא לבנייה מואצת של קניונים, גם בערים בהם המסחר התבצע בעיקר בחנויות רחוב. המעבר לקניונים יאפשר לערים השונות בנייה מרוכזת, בבת אחת, של מרכזי קניות מודרניים המותאמים גם לקניות ובילוי בחורף הקר של אוקראינה". גם כאן הדבר יצריך תשתיות נרחבות שהחברות המקומיות לא יוכלו להציע ובכלל זה סיוע של חברות זרות המתמחות בתחומי מערכות מיזוג ואוורור, מערכות חשמל מתקדמות, תשתיות מחשוב מערכות בקרה ושליטה, מערכות גילוי אש ועוד. זאת מעבר לכל הקשור בבנייה עצמה ובחומרים המתקדמים שידרשו.

שיקום מואץ של תשתיות לאומיות

אחד התחומים המרכזיים שנפגעו באוקראינה הוא תחום התשתיות. מבחינת משק האנרגיה והחשמל, החורף החם יחסית והפתרונות הזמניים, כדוגמת גנרטורים, אפשרו לאוקראינים "לשרוד" את העונה ואפשרו לעסקים במדינה להמשיך ולפעול, תחת הפסקות החשמל המרובות. זאת למעט תחום הנדל"ן, בו יזמים רבים הפסיקו את פעילותם בשל חוסר יכולת לעבוד בצורה סדירה. מבחינת תקשורת, האוקראינים נהנו מסיוע של אילון מאסק ומגישה לרשת הלווינים סטארלינק, אולם מאסק כבר הבהיר כי לא יוכל להמשיך ולממן את הגישה של האוקראינים לאינטרנט מהיר, לאורך זמן. לכן, ברור כי אלו התחומים הראשונים שיחייבו השקעות בינלאומיות גדולות ושיקום מהיר, מעריך רו"ח סוטובסקי ומוסיף כי "הצורך בשיקום, לעיתים מהיסוד, יאפשר לאוקראינים לעבור לתשתיות חכמות ומתקדמות ולשימוש באנרגיות ירוקות יותר". לדבריו, הדבר מהווה פוטנציאל רב עבור חברות הפועלות בתחומי תשתיות האנרגיה והחשמל ובכלל זה חוות מצברים, הולכה, שיפוץ, הקמה וניהול של תחנות כוח, פיצול חשמל, תקשורת, אינטרנט, סיבים אופטיים ועוד. זאת בנוסף לתחומי תשתית אחרים כגון מערכות מים וסינון, מערכות רמזורים, מערכות שליטה ובקרה עירוניות, פריסת מצלמות במקומות ציבוריים ואחרות.

בנייה של מאות בתי חולים ומרפאות ושיקום של אלפי פצועים

על פי נתוני בית הספר לכלכלה של קייב, במהלך הקרבות נפגעו ונהרסו למעלה מ-330 בתי חולים ברחבי אוקראינה. זאת בנוסף למספר לא ידוע של מרפאות קהילתיות קטנות יותר. הסכומים העצומים הצפויים לזרום למדינה ותוכניות השיקום הבינלאומיות שכבר נרקמות, יזרימו סכומים גדולים לשיקומה של מערכת הבריאות של המדינה המונה למעלה מ-40 מיליון נפש. "כמו בשאר התחומים" אומר רו"ח סוטובסקי, "ההרס הרב, והסכומים הגבוהים שצפויים לזרום לתחום, יהוו הזדמנות לבנות בתי חולים ומרפאות ציבוריות בסטנדרטים העדכניים ולהכנסת ציוד רפואי מתקדם. לצורך כך האוקראינים יצטרכו סיוע בינלאומי של חברות המתמחות בתחום הבנייה והיזמות של מוסדות בריאות, חברות המתמחות בתחום תשתיות הבריאות והמערכות ההנדסיות הדרושות כגון מערכות חשמל, חמצן, שליטה ובקרה וכו'. זאת בנוסף לחברות המתמחות בתחום הציוד והמכשור הרפואי. פוטנציאל נוסף קיים גם לחברות העוסקות בתחום הטיפול והשיקום של עשרות אלפי האוקראינים, לוחמים ואזרחים, שנפגעו במהלך הקרבות".

ממשלת אוקראינה פתוחה לכל יוזמה שתהפוך אותה למערבית ומודרנית

רו"ח סוטובסקי סבור כי כמו שראינו במקרים רבים, סיומה של מלחמה, בשילוב ההשקעות הבינ"ל הרבות, מהווים הזדמנות לנצל את הליך השיקום, לפתח את המדינה בתחומים שונים ולהפוך אותה למודרנית ומתקדמת יותר. סביר שדבר זה יקרה גם באוקראינה. בטח לאור הסכומים האדירים שמדינות המערב צפויות להזרים אליה. רו"ח סוטובסקי, הפועל רבות בייצוג חברות ישראליות, בין השאר, מול הגופים הרשמיים באוקראינה ומול משרדי הממשלה, אומר כי מעבר לתחומי הנדל"ן, התשתיות והבריאות, הסכומים האדירים שיושקעו במדינה מהווים פוטנציאל אדיר עבור חברות ישראליות, כמעט בכל תחום. "ממשלת אוקראינה כבר הודיעה כי היא פתוחה לקבל הצעות ורעיונות בכל תחום שיאפשר לפתח את המדינה ולהפוך אותה למדינה מערבית מודרנית. חברות בינלאומיות בכלל, וחברות ישראליות בפרט, שידעו להיכנס לאוקראינה מוקדם ככל האפשר ולפעול בצורה נכונה מול הממשל האוקראיני, מול העיריות ומול הגורמים העסקיים במדינה, יהיו הראשונות לממש פוטנציאל זה וליהנות ממאות מיליארדי הדולרים שיוזרמו לשיקומה".

ליצירת קשר: הקליקו כאן

*פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה או רכישה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

צרו איתנו קשר *5988