מה יעשו בערוצי הטלוויזיה אם תהיה מחאה בהר הרצל?

כל ערוצי הטלוויזיה והרדיו ישדרו במהלך היומיים הקרובים טקסים ממלכתיים ושידורים מיוחדים, כאשר שיאם יגיע הערב בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל • האם מתוכננת מחאה בחגיגות ה-75 של מדינת ישראל, וכיצד מתכננים להגיב אליה הערוצים? • וגם: מה ישודר ביום החג עצמו?

זיקוקי יום העצמאות בשמי ירושלים / צילום: Shutterstock, John Theodor
זיקוקי יום העצמאות בשמי ירושלים / צילום: Shutterstock, John Theodor

מדינת ישראל מתייחדת עם נופליה במערכות ישראל ובפעולות האיבה. בשעות הקרובות ישודרו בערוצי הטלוויזיה וברדיו הטקסים הממלכתיים, לצד לוחות שידורים מיוחדים (ראו בסוף). בתום יום הזיכרון מדינת ישראל תחגוג 75 שנה באירוע טקס הדלקת המשואות המסורתי. על הטקס השנה אחראית השרה מירי רגב יחד עם מרכז ההסברה והמטה לטקסים ולאירועים ממלכתיים. 

מהכלכלה שמאחורי הדגל ועד להיסטוריה המפתיעה: בעקבות האייקון הלאומי 

בימים האחרונים עלה החשש בקרב ערוצי החדשות כי השרה רגב תנחה את במאי האירוע להסתיר את שקורה על הר הרצל במהלך הטקס, כדי שלא יראו פרובוקציות ומחאות שעשויות להתקיים במקום. בחדשות 12 פרסם ירון אברהם כי רגב הנחתה בדיונים סגורים את הבמאי להסיט את המצלמה במקרה של מיצג מחאה.

ערוצי הטלוויזיה מקבלים את פיד השידור מניידת אולפני הרצליה, שמעבירה את טקס המשואות בשידור חי. לכל הערוצים יש צוותי צילום וכתבים המוכנים לדווח ממה שיקרה בשטח על הר הרצל. השנה הערוצים יתגברו את כמות הכתבים, ולמעשה, צפויים להיות במקום כ-150 עיתונאים. לפי המארגנים, מדובר בעלייה של 30% לעומת השנה שעברה. בקהל צפויים כ-4,000 משתתפים.

לפי שעה, ההערכות בקרב מארגני המחאה נגד החקיקה המשפטית הן שלא מתוכננות פעולות פרובוקציה בטקס הדלקת המשואות, אלא הפגנה ברחוב קפלן בתל אביב. המטרה היא להפעיל לחץ על ערוצי הטלוויזיה להתלבט אם לשדר את טקס הדלקת המשואות או במסך מפוצל את שקורה בקפלן.

ערוצי הטלוויזיה נערכים לכל אפשרויות המחאה

בערוצים נערכו לתרחיש וביצעו ישיבות הכנה לקראת מה שצפוי להיות על הר הרצל, כאשר יש הבדל מהותי בתגובה אם מדובר בדגל או שלט מחאה או באקט מחאתי גדול יותר. אחת האפשרויות שעלתה בערוצים להתמודדות במקרה שבו מחאה לא תשודר, היא לעשות פיצול מסך בין הטקס לבין מה שקורה סביבו.

גורמים בחברת החדשות של ערוץ 12 אמרו כי בערוץ נערכים לכלל האפשרויות, כשהמטרה שלהם היא לשדר את הטקס הממלכתי. הערוץ נערך לתרחיש בו מארגני הטקס יעברו לקלטת הגיבוי, אז יהיה אפשר לעבור לצוות הצילום העצמאי של הערוץ ולעדכן את מה שקורה בצורה נאמנה. גורם בערוץ 12 אומר כי "אנחנו נהיה בהר הרצל בטקס המשואות בדרך שתביא את כל המידע על מה שקורה שם לצופים".

גם בחדשות 13 דנו בשאלה זה. לפני מספר ימים, מנכ"ל חדשות 13 אבירם אלעד פנה לרגב בדרישה "לדעת באופן אקטיבי ובזמן אמת על מעבר לקלטת גיבוי במקרה שיתרחש. "אנו בחדשות 13 רואים חשיבות עצומה ביידוע בזמן אמת של צופינו באשר לתוכן אותו הם רואים על המסך, בטח ובטח בזמן שידור טקס לאומי בעל חשיבות כה רבה לצופה הישראלי. דרישה זו מוצבת כדי שנוכל לשקול את שיקולינו העריכתיים, הבלעדיים, בכל הקשור לשידור האירוע ותיווך המציאות על-פי התרחשותה לצופינו בזמן אמת", כתב אלעד לשרה. רגב לא הגיבה למכתב, ובסביבתה נטען כי המכתב פורסם בתקשורת ולא נשלח אליה.

בחדשות 13 מתכננים לתגבר את הצוותים שנמצאים בהר הרצל. בנוסף, בערוץ מוכנים לשדר במסך מפוצל, גם את המתרחש בהר הרצל בטקס וגם את המחאה בקפלן - אם יקרה אירוע משמעותי שיספק סיבה לכך.

גם בתאגיד השידור הציבורי "כאן 11" מתכוונים ליידע את הצופים במקרה שעוברים להקלטה. מתאגיד השידור נמסר כי כי "תאגיד השידור הישראלי יביא לצופיו אך ורק שידור חי וישיר של הטקס. ככל שהטקס יופנה להקלטה - נבהיר זאת מיד לצופינו ונתאר בשידור חי עבורם את המתרחש במציאות בזמן אמת". משמע, לתאגיד יש את הצוותים בשטח, לצד צוות הפרשנים אסף ליברמן ועקיבא נוביק. אם השידור החי יועבר להקלטת החזרות, צלם הערוץ יוכל להמשיך לשדר בחי את מה שקורה במקום.

בערוץ 14 מתכננים: שידור חי כפי שהוא

להבדיל משלושת הערוצים המתחרים, בערוץ 14 צפויים כנראה לפעול אחרת. בערוץ 14 סירבו להגיב לפניית גלובס, אך על-פי ההערכות, בערוץ מתכננים לשדר את הטקס כפי שיועבר ממארגניו. שמעון ריקלין ואראל סג"ל צפויים לשדר מהשטח, אבל מתכננים לשדר כרגיל, גם אם יהיו אירועים חריגים, ויעברו להקלטה.

מושיק אביב, מנהל מרכז ההסברה וראש המטה לטקסים ולאירועים ממלכתיים של מדינת ישראל, שמנהל את הטקס בשמונה שנים האחרונות, אומר לגלובס כי "המטרה היא שהטקס ישודר במלואו בשידור חי. זאת, זו השאיפה וזו התקווה שלנו. אין כוונה לעשות מעבר, אלא אם יקרה משהו שיחייב את זה. צריך לזכור - בכל שנה מוקלט המופע המקדים. ואם וכאשר נמצא לנכון לשלב קטעים מוקלטים מטעמים טכניים או מטעמים אחרים, אז נעשה זאת".

אביב מזכיר כי בטקס בשנה שעברה היה מיצג רחפנים שהוקלט בחזרה הגנרלית, אך בגלל שבטקס עצמו מזג האוויר היה מעונן - הם החליטו לעבור להקלטה המוקדמת. "זה אמצעי טכני שאנחנו משתמשים בו", הוא מסביר.

לצד זאת, אביב אומר: "פגיעה בטקס או מחאה בטקס, זו לא מחאה נגד הממשלה אלא מחאה נגד המדינה. הטקס מבחינתנו הוא הטוב והמטיב של המדינה. יש פה איזונים, ממלכתיות והאור של המדינה. אנחנו מקווים שלא יהיו הפרעות, וגם אם יהיו הפרעות, יש מדרג מתי פועלים ואיך".

מה לוחות השידורים ביומיים הקרובים?

איך ייראו לוחות השידורים השונים בערוצים? במהלך יום הזיכרון, הערוצים השונים מתכננים לשדר את טקסי האזכרה הממלכתיים לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה. מהדורות החדשות יוקדמו הערב (ג') בכלל ערוצים לשעה 19:00. בערב יום העצמאות כלל הערוצים צפויים לשדר את הטקס הממלכתי, בהתאם להערכות שלהם. כלל הערוצים אף מתכננים ביום העצמאות עצמו לשדר את חידון התנ"ך העולמי ואת טקס החיילים המצטיינים בבית הנשיא.

ב"כאן 11", מיד לאחר טקס הדלקת המשואות מתכננים לשדר ספיישל יום העצמאות של "זהו זה!", ואז "שלושה שירים" - תוכנית על שירי ארץ ישראל לאורך השנים והסיפורים מאחוריהם. במהלך הלילה ישודר מרתון של "קופה ראשית". מיד לאחר חידון התנ"ך מתכננים ספיישל "המרדף", אחריו "צליל מכוון 2" עם רבקה מיכאלי ופרקים של "הבלתי חשובים" ו"סיפורים מהכורסה". אחרי מהדורת החדשות ביום העצמאות ישודרו שני פרקים של העונה הרביעית והחדשה של "קופה ראשית".

בקשת 12 מתכננים לשדר אחרי המשואות את משדר יום העצמאות המרכזי שלה עם עידן רייכל, שיצא לבסיסי צה"ל כדי לאתר את החיילים שישירו במשדר. לאחר מכן ישדרו את רגעים גדולים מכל העונות של "ארץ נהדרת", ובלילה ישודר הסרט "זוהי סדום". למחרת, בקשת ישדרו ב-13:15 "חידון ציונות" בהנחיית חיים אתגר. לאחר מכן תשודר תוכנית חגיגה לקולנוע הישראלי, וב-16:00 "צלחת הזהב" - משדר מיוחד על אוכל ישראלי עם חיים כהן, רותי ברודו וריטה גולדשטיין. בערב, בקשת מתכננים פרק סיום חגיגי של "ארץ נהדרת" בתום המהדורה המרכזית. אחרי המהדורה, "אנשים" - חיים כהן מראיין את איילת שקד.

ברשת 13 מתכננים אחרי הדלקת המשואות לשדר ספיישל עצמאות של "אל תפילו את המיליון", ואז סטאנד-אפ ניישן עם שלום אסייג, ליטל שוורץ, קובי מימון ועוד. למחר, בערוץ 13 מתכננים שורת של אולפני עצמאות מיוחדים עם ירדן הראל, אלעד זוהר, גאולה אבן-סער, דידי הררי, מרב פלדמן, קובי מחט ועוד. בצאת יום העצמאות ישודרו "שף מתחלף" ולקט "הצינור".

בערוץ 14 ישדרו משדר "פטריוטים" מיוחד עם ינון מגל אחרי טקס הדלקת המשואות, לאחר מכן ישודרו מערכונים של "הגשש החיוור". במהלך יום העצמאות ישדרו שוב את "הגגש החיוור" ואת "הפטריוטים" בשידור חוזר, לצד משדר עצמאות עם נוה דרומי ו"הפטריוטים" בערב עם ינון מגל.