גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קוריאנית חשמלית בכמעט חצי מיליון שקל: האם ג'נסיס GV70 נותנת פייט למתחרות?

הגרסה החשמלית של GV70 צולחת את המעבר לחשמל עם ביצועים רציניים ורמות פאר, איכות ונוחות מהטובות בפלח ● עם זאת, יש מתחרות שמציעות יחס טווח־מחיר טוב יותר

ג'נסיס GV70 / צילום: יח''צ
ג'נסיס GV70 / צילום: יח''צ

תעשיית הרכב מלאה כיום בשלל מיזמים שאפתנים לייצור רכב חשמלי, שרוצים להיות "יותר טסלה מטסלה". המודל העסקי שלהם הוא כמעט חיקוי מדויק: מגייסים כסף ממשקיעי הון סיכון, בונים אב טיפוס, מגייסים בזכותו עוד כסף, בונים פס ייצור, מוכרים כמות מוגבלת של כלי רכב, מפסידים עליהם ערמות של כסף ויוצאים להנפקה, שאמורה להעשיר את המשקיעים ואת היזמים. 

אלא שהמודל הזה רלוונטי לעשור הקודם ופחות מתאים לאופיו הנוכחי. כיום שוק החשמליות הינו משוכלל. שמירה על תחרותיות בו דורשת משאבים ששום יצרן צעיר לא יכול להשיג, אפילו אם הונפק. 

סינית, קוריאנית או טסלה? המדריך לרכב חשמלי בפחות מ-200 אלף שקל 
185 אלף שקל וזו רק ההתחלה: האם הרכבים החשמליים יוזלו בקרוב? | ניתוח

קחו למשל את קונצרן יונדאי מוטור הקוריאני. בתחילת אפריל הודיע הקונצרן כי בכוונתו להשקיע עד סוף העשור 18.2 מיליארד דולר בהגדלת הייצור של כלי רכב חשמליים בקוריאה לייצור של לא פחות מ־1.51 מיליון כלי רכב חשמליים עד 2030. אם לא די בכך, יונדאי מתכננים להשיק לא פחות מ־31 דגמים חשמליים חדשים בשנים הקרובות, 17 מתוכם של מותג הפרמיום ג'נסיס. כלומר רק למותג הפרמיום ג'נסיס יהיו בשנים הקרובות בערך פי שלושה יותר דגמים מאשר לטסלה. אלה סדרי גודל כלכליים, שמעט מאד שחקנים יכולים להשוות. עד שההשקעה תניב, ג'נסיס סוגרת את הפער בעיקר באמצעות הסבה מקיפה לחשמל של דגמי הבנזין הקיימים שלה והאחרון, שנחת כאן, הוא הקרוס־אובר הגדול GV70 בגרסה חשמלית.

 

עיצוב חיצוני

חיצונית הגרסה החשמלית זהה כמעט לאחותה מונעת בנזין, למעט החלפת הגריל הענק והמחורר שבחזית ביחידה פלסטית גדולה ואטומה, שנראית קצת פחות יוקרתית מהמקור ובתוכה חבוי גם פתח הטעינה. פרט לכך, נשמר העיצוב הייחודי של ה־GV70 בנזין עם פנסי החזית המפוצלים ייחודיים, ופרופיל צד דינמי, שמדגיש את המסה של החלק האחורי. בנוסף לכך, יש גם זנב עגלגל ונאה, שקצת נראה כמו הומאז' לפורשה 928 ההיסטורית.

פנים הרכב

תא הנוסעים שומר כמעט במדויק על העיצוב של גרסת הבנזין ובהתחשב ברמת הפאר של המקור אין בכך רע. הנהג ונוסעיו מוקפים בקווים רכים ונעימים וכל פינה חשופה בתא עטויה בחומרי דיפון איכותיים, שנראים ומרגישים יקרים. המושבים העמוקים נוחים מאוד ומתכווננים חשמלית בכל זווית אפשרית. ההגה המעוצב מזכיר רכבי פאר של מיליון שקל פלוס. יש גם מערכות קול רצינית, הרבה מאד פיצ'רים אלקטרוניים שמשפרים את איכות החיים (והאוויר), וכמובן מערך בטיחותי היקפי יסודי מאוד.

איכות הייצור יכולה לגרום קנאה גם לכמה מהשמות הגדולים בתעשיית הרכב, ובידוד הרעשים הוא אחד הטובים ביותר בפלח. אפילו ב־150 קמ"ש לא נשמעת מבחוץ יותר מאוושה עמומה, מדובר בהישג לא מבוטל עבור רכב חשמלי, שבו העדר צליל מנוע נוטה להעצים את קולות הרוח והכביש. הנדסת האנוש יעילה עם כמות סבירה של מתגים פיזיים לשליטה מהירה ללא הסחת דעת מיותרת, אם כי היינו שמחים לקבל מוט הילוכים במקום המתג הסיבובי המואר בקונסול המרכזי, שנראה קצת צעקני לטעמנו האישי.

המושב האחורי יכול לאכלס ללא קושי שלושה מבוגרים במידה XL כל הנוסעים מלפנים ומאחור נהנים ממרחב רציני לראש ולכתפיים. גם סף הכניסה ממוקם בגובה נוח מאד לכניסה ויציאה. עם זאת אפשר להבחין בתא בכמה פשרות, שנגזרות מכך שהרכב לא פותח מבראשית כרכב חשמלי. מערך הפיקוד, למשל, מציג לוח מחוונים שנראה קצת חד־גוני בהשוואה למה, שמציעות כיום בחשמליות הפאר הייעודיות מהדור האחרון.

מוטלימדיה ומצלמות

בגזרת המוטלימדיה לא חל שינוי משמעותי ביחס לגרסת הבנזין הוותיקה. מסך המולטימדיה הרוחבי, כמעט שזהה בעיצובו לגרסה ההיא. כמו כן, המערכת הנוכחית נותרה ללא האטרקציה הוויזואלית של המסכים ההיקפיים שמקובלים כיום בפלח.

תא מטען 

תא המטען אומנם מציע נפח שימושי אבל נפחו קטן יותר בכ־50 ליטר מזה של גרסת הבנזין ובמאות ליטרים מזה של חלק מהמתחרים. למעשה, מדובר תופעה מוכרת בכלי רכב שהוסבו לחשמל בדיעבד.

מנוע וצריכת דלק

מתחת למרכב הארוך נמצאים שני מנועים חשמליים, שמניעים את כל ארבעת הגלגלים ומייצרים הספק משולב "רשמי" של 430 כ"ס ומומנט של 61.7 קג"מ. אנחנו כותבים "רשמי" כי על גלגל ההגה מסתתר מתג תמים למראה, שעליו כתוב BOOST. לחיצה עליו במצב התכנות הספורטיבי מוסיפה לפרק זמן של כמה שניות עוד 59 כוחות סוס ומאפשר לרכב הגדול והכבד הזה להאיץ ב־4.2 שניות מאפס ל־100 קמ"ש. זה בהחלט נתון רציני, והוא שימושי לאלה שאוהבים להפתיע את נוסעיו בתאוצה שתוציא את האוויר מריאותיהם.

יחידת ההנעה נמצאת במיטבה בטווח השימושי של המהירויות עם הזרמת כוח חלקה ורגועה בעיר או בעת שיוט על כביש מהיר. גם בלי אותו מתג, אפשר ליהנות מהכוח השופע ומרזרבות, שמספיקות להשלמת עקיפות מהירות ובטוחות גם בעליות.

המערכת מסתפקת בקיבולת סוללה של 77.6 קוט"ש, וטווח הנסיעה המוצהר הוא עד 455 ק"מ בתקן WLTP. במזג אוויר אביבי, עם שימוש מינימלי בקירור או חימום, אפשר להגיע ל־400 ק"מ ואולי קצת יותר במיוחד עם מנצלים את המערכת היעילה למחזור אנרגיית הבלימה. הפעלה רציפה של המזגן בקיץ הישראלי כבר תוריד את הטווח הריאלי לאזור ה־300 עד 350 ק"מ ויש בפלח מתחרים שמציעים טווח גדול יותר. הרכב כן תומך בטעינה סופר־מהירה ואם תמצאו מטען סופר־מהיר פנוי תוכלו להוסיף לרכב טווח נסיעה משמעותי בתוך דקות ספורות.

על הכביש

ארצות־הברית היא שוק היעד העיקרי של הרכב הזה וקל להרגיש בכך בכיול השלדה. מתלי האוויר מספקים לרכב נוחות מרשימה מאד על כל סוגי האספלט ומעניקים בידוד טוב מהאספלט הישראלי המשובש. גם היציבות הכיוונית במהירויות גבוהה טובה אבל בפניות הדוקות מורגשת לא מעט נטיית מרכב וההיגוי די מעורפל. מצב הספורט מחדד את תגובת ההיגוי אם כי עדיין לא ברמה שראויה לרכב, שמאיץ מאפס ל־100 בפחות מ־4.5 שניות. בקיצור, זה רכב לנהגים רגועים.

מחיר

גרסת הפתיחה של ה־GV70 החשמלית עולה 469 אלף שקל, כמעט 120 אלף שקל יותר מגרסת הבנזין הבסיסית של אותו רכב אם כי לחשמלית הבסיסית יש אבזור עודף. המחיר הזה עדיין אטרקטיבי בהשוואה לכמה מהמתחרות הגרמניות אך גרסת הפרפורמנס של טסלה Y המוזלת מציבה יחס טווח־ביצועים־מחיר שקשה מאוד להתחרות איתו אם כי עם רמת גימור, פאר ונוחות פחותה. בשורה התחתונה ה־GV70 החשמלי אומנם נולד כרכב בנזין אבל מרגיש בוגר ומגובש והוא מרוויח את מקומו בכבוד בחבורת הצמרת החשמלית.

חלק מהמתחרות

VOYAH FREE
390 אלף שקל, זהו מחיר הקרוסאובר של דונפג, בעל שני המנועים בהספק משולב של 489 כ"ס וסוללה של 100 קילוואט עם טווח של עד כ־500 ק"מ.

דגם Voyah Free של Dongfeng Motor / צילום: יח''צ

ב.מ.וו IX3
470 אלף עולה ה־IX3. הרכב מוצע עם מנוע בודד של 286 כ"ס וסוללה של 80 קילוואט עם טווח של עד 456 ק"מ. הרכב בעל תא נוסעים מרווח ומפואר עם פיקוד דיגיטלי מתקדם.

ב.מ.וו IX3 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Evan Vucci

ינסה לבלום את רפיח? ביידן ונתניהו צפויים לקיים שיחת טלפון

בחמאס מאיימים: "כל פעולה צבאית ברפיח לא תהיה פיקניק לצה"ל" • חיזבאללה שיגר כטב"ם נפץ לעבר מטולה, לאחר שחיל האוויר ביצע תקיפה מסיבית של כוח רדואן • הותר לפרסום: סמל מיכאל רוזל נהרג במטח הפצמ"רים אתמול מרפיח לכרם שלום • דיווח: שורת מדינות מגלות פתיחות להקמת כוח שמירת שלום ערבי • עדכונים שוטפים

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים