מה קבעה ועדת ערר מחוזית בעניין הסכסוך בין השופט בדימוס אהרן ברק ושכניו?

השופט בדימוס ורעייתו מתגוררים בדירת גן ברחוב דובנוב בתל אביב, בבניין בעל מספר קומות • ההחלטה בערר התקבלה בעקבות סכסוך שדווח לפני מספר חודשים בגלובס, לאחר שבני הזוג ערערו על בקשת שכניהם להיתר לבניית מרפסות מעל שטח הגינה הפרטית שלהם

השופט בדימוס אהרן ברק / צילום: איל יצהר
השופט בדימוס אהרן ברק / צילום: איל יצהר

ועדת ערר מחוזית לתכנון ובנייה במחוז תל אביב דחתה, חלקית, את הערר שהגיש נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרן ברק נגד בקשה להיתר שהגישו השכנים לבניית מרפסות, וקבעה כי ניתן לבנות מרפסות תלויות ללא עמודים, מבלי להפריע לשטח הפרטי של משפחת ברק.

חדשות רעות לרוכשי הדירות: מדד תשומות הבנייה חוזר לעלות
מכרז חוזר בהרצליה בחצי מחיר וכמעט 200 דירות בנתניה: השבוע בנדל"ן
החוקר שבחן אלפי פרויקטי ענק מסביר למה 99% מהם נכשלים, ומה הקשר ללגו

השופט בדימוס ורעייתו מתגוררים בדירת גן ברחוב דובנוב בתל אביב, בבניין בעל מספר קומות. שטח דירתם הוא 96 מ"ר, בנוסף לגינה בת כ-170 מ"ר הצמודה לה. מעליה ישנן דירות בעלות מרפסות סגורות.

ההחלטה בערר התקבלה בעקבות סכסוך שדווח לפני מספר חודשים בגלובס, לאחר שבני הזוג, השופט בדימוס אהרן ברק ורעייתו אלישבע, ערערו על בקשה להיתר שהגישו השכנים לבניית מרפסות מעל שטח הגינה הפרטית שלהם,. במסגרת הערעור טענו בני הזוג ברק כי "הבקשה להיתר מהווה סטייה מהוראות תוכנית תא/3829/ א, מכיוון שיש בבקשה חריגה משטחי הבנייה". עוד נטען כי הבקשה אינה מלווה בהסכמות הנדרשות לפי הוראות חוק המקרקעין.

לפני כשנה הוגשה לעיריית תל אביב בקשה לקבלת היתר עבור 7 דירות הקיימות בחזית האחורית של הבניין, להוספת מרפסות שמש בשטח 7 מ"ר כל אחת - מעל לגינה שבבעלות השופט בדימוס.

ברק טען בערעורו כי הבקשה חורגת מההיתר שהוקצה לבניין, וכי ההיתר אינו משלים מעל 75% מכלל החתימות הנדרשות לשם קבלתו. בנוסף הודגשו בעיות בריאותיות בשל גילם המבוגר של ברק ורעייתו.

כאמור, בקשת דחיית הבקשה להיתר מטעמו של השופט בדימוס ברק נדחתה בוועדה המקומית לתכנון ובנייה, ולאחרונה הוגשה מטעמו בקשת ערעור על ההחלטה לוועדה המחוזית.

הבקשה לשינויים הוגשה בהתאם להוראות תקנות הרישוי

עתה, במסגרת הדיון שנערך בוועדת ערר מחוזית לתכנון ובנייה תל אביב, נקבע כי ההיתר אינו סוטה מהתוכניות החלות, וכי הבקשה לשינויים הוגשה, כלשון ההחלטה, "בהתאם להוראות תקנות הרישוי, ומתקיים בה שיעור ההסכמות הקבוע", וזאת בניגוד לטענת ברק כי מניין החתימות אינו הולם את דרישות החוק.

יחד עם זאת, הוועדה המחוזית קבעה כי "לא ניתן להגיש בקשה להיתר על מקרקעין של הזולת, ובקשה להיתר יכולה להיות מוגשת רק על-ידי מי שיש לו זכות במקרקעין".

עוד ציינו בוועדה המחוזית כי "משהבקשה להיתר הוגשה ללא הסכמתם של העוררים, הרי שהיא לא יכולה לחול על שטח החצר הצמודה לדירת העוררים, קרי משפחת ברק". 

במסגרת ההחלטה קבעה הוועדה: "בכל הקשור לשינויים המוצעים ביחס לשטח המשותף של הבית המשותף, נחה דעתנו שהבקשה הוגשה בהתאם להוראות תקנות הרישוי. ללא הסכמת העוררים לא ניתן להגיש או לקבל בקשה להיתר הכוללת שינויים בשטח הפרטי של העוררים".

מגישי הבקשה הודיעו במהלך הדיון כי כי אין להם כוונה לפגוע בקורות הפרגולה הקיימת, וכן לא להציב עמודים בתחום החצר. בתוך כך, עולה כי ניתן היתר למרפסות ללא עמודים, כך שהן יהיו תלויות.

בני הזוג ברק יוצגו בידי עו"ד יוסף גרנות. המשיבים יוצגו בידי עו"ד פז יצחקי-וינברגר.