השקת קרפור: הממונה אישרה לאלקטרה, כאל וביט להקים מועדון לקוחות משותף

עם זאת, הממונה על התחרות לא התירה לחברות שיתוף-פעולה במתן אשראי • עפ"י התנאים, הממונה תוכל בכל עת לבטל את הפטור • המיזם צפוי לסייע לאלקטרה להשיק את רשת קרפור ולבסס אותה

צביקה שווימר, מנכ''ל אלטקטרה צריכה / צילום: איל יצהר
צביקה שווימר, מנכ''ל אלטקטרה צריכה / צילום: איל יצהר

הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, אישרה היום (א') מיזם משותף בין החברות אלקטרה קמעונאות, בנק הפועלים וכאל להקמה וניהול של מועדון לקוחות מבוסס כרטיס אשראי חוץ-בנקאי. הפטור שנתנה הממונה מותנה בתנאים, לרבות תנאי המאפשר לממונה בכל עת להודיע לצדדים כי החלטתה בטלה, וכי חל איסור על הצדדים להמשיך בהסדר. 

ריכוזיות ומלחמה באירופה: למה החלב בישראל יקר ומתייקר? | ניתוח 
מס הסוכר בוטל. אז למה חברות המשקאות מעלות מחירים? | בדיקת גלובס

המיזם המשותף מאחד בין מועדון הלקוחות "ביט כארד" (מועדון כרטיסי אשראי חוץ-בנקאי של בנק הפועלים וכאל) עם מועדון הלקוחות של אלקטרה, ומסדיר ניהול משותף של המועדון. 

המיזם צפוי לסייע לאלקטרה להשיק את רשת קרפור ולבסס אותה, ובכך לסייע לתחרות בתחום קמעונאות המזון ולאפשר להציע הטבות והנחות משמעותיות לחברי המועדון, מה שעשוי לעודד תחרות מצד רשתות קמעונאיות נוספות וגם בתחום כרטיסי האשראי.

העסקה בין הצדדים אושרה בשני חלקים משלימים: אושר מיזוג להעברת מועדון הלקוחות "ביט כארד" לידי אלקטרה, ובנוסף ניתן פטור בתנאים מאישור הסדר כובל לשיתוף-הפעולה המשולש בין הצדדים בעניין ניהול המועדון המשותף.

רשות התחרות ערכה בחינה מעמיקה של ההסדר והשפעותיו התחרותיות האפשריות בשני היבטים עיקריים. הראשון - תחרות ברצפות מכירה לשיווק מוצרים פיננסיים, ובפרט האפשרות ש"תנועת גולשים" מהסוג שאלקטרה יכולה לייצר תהיה תשומה חשובה לגורמים שיבקשו בעתיד לשווק מוצרים פיננסים ולהתחרות בבנקים באמצעות הממשקים התכופים שמועדוני צרכנים מקיימים עם לקוחות. השני - התחרות בתחום שירותי תשלום ובפרט החשש לפגיעה בתמריצים של בנק הפועלים להתחרות בתחום.

בדיקת הממונה העלתה כי נכון לעכשיו ההסדר אינו מעלה חשש לפגיעה של ממש בתחרות בהיבטים האלה, אך נוכח הדינמיות של התחום ואורך תקופת ההסדר בין הצדדים (12 שנים), נדרש להבטיח שההסדר לא יפגע בתחרות בעתיד. משכך, הפטור הותנה בתנאים לפיהם יהיה אסור לצדדים להמשיך בהסדר מהמועד שבו ההסדר כבר לא יהיה נחוץ לצורך השגת התועלות שבו או מהמועד שבו יעלה חשש לפגיעה של ממש בתחרות או בציבור. בנוסף, התנאים מעניקים לממונה על התחרות את האפשרות להודיע לצדדים כי ההסדר אסור מהמועד שתקבע הממונה.