גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה אפשר ללמוד מהצלחת הרול אפס, ואיפה אפשר למצוא אותם ב-1.99 שקלים ליחידה

שיגעון הרול אפס התחיל בטיקטוק והגיע לחנויות, לאיביי ולוולט ● המחירים זינקו במהירות, אבל קמעונאיות המזון הישראליות נותרו עד כה מחוץ לטרנד ● לגלובס נודע כי כעת מצטרפות למכירות שתי רשתות ראשונות: ויקטורי ו-Be של שופרסל

''כריך'' רול אפס של הגולשת אשלי / צילום: צילום מסך מתוך חשבון הטיקטוק של ashyizzle
''כריך'' רול אפס של הגולשת אשלי / צילום: צילום מסך מתוך חשבון הטיקטוק של ashyizzle

באחד ממיליארדי סרטוני הטיקטוק שבהם גולשים תיעדו עצמם אוכלים את הממתק הקראנצ'י והצבעוני רול אפס, נראתה בחורה בשם אשלי עורמת 50 דפי רול אפס זה על זה ונוגסת בקובייה הענקית - כשקולות הפצפוצים גרמו לה לציין שהיא מודאגת בקשר לשיניים שלה. לאחר מכן היא תהתה בקול מה היא עושה. התשובה פשוטה: כמו רבים אחרים בעולם ובארץ, חייה הפכו למרדף אחרי הטרנד התורן. 

בהשקת קרפור מצאנו אבטיח ב-3.90 שקלים. בסניפים הקטנים המצב אחר 
● יבואן נייקי פורש עם 200 מיליון שקל בכיס 

שנה אחרי שנכנס לחיינו טירוף הקראנץ' פיסטוק, ששינה את מפת השיווק של טרנדים, ניתן לומר בהכנעה שככל הנראה אלה הם חיינו: הילדים והצעירים שנחשפים ללהיטי הרשתות החברתיות, ובראשן הטיקטוק, מתמסרים לחיפוש נואש ונלהב אחר המוצר שכבש את פסגת ההאשטגים, והמבוגרים מזדחלים אחריהם בייאוש ושולפים את הארנק.

איך קרה שממתק שקיים מאז שנות ה־80 הפך לטרנד החזק של ימינו? מה משותף בינו לבין הקראנץ' פיסטוק? מי המרוויחים הגדולים, והאם יש סיכוי שהטרנד הבא יהיה בכלל מלפפון חמוץ?

הסאונד המיוחל

"רול אפס קופסה אחרונה!", זעקה המודעה במרקט פלייס של פייסבוק, שהציעה לרכוש אותה תמורת 150 שקל. מודעה אחרת דורשת מחיר של 180 שקל לקופסה. במקרים אחרים דובר על שלוש יחידות ב־50 או יחידה בודדת ב־15 שקל. גם בחנויות המחירים עולים, ובמקרים מסוימים הם הגיעו ל־50 שקל לחבילה. חוק המזון אוסר מצב שבו ליצרן יש נגיעה למחיר הסופי שנקבע לצרכן, כך שכשקיוסק מוכר בסכום כזה, ברור מי עושה את הרווח הגדול.

גם אייל רביד, בעלי רשת ויקטורי, זיהה את הפוטנציאל והודיע הבוקר (א') כי מהיום יימכרו בסניפי הרשת עשר יחידות רול אפס במחיר של 19.90 שקל, 1.99 שקלים ליחידה.

אבל הרול אפס לא נמכרים רק בחנויות: הטירוף הוא גם באתרי אונליין כמו איביי. מכירות הממתק היו זניחות עד חודש מרץ, אך במהלך אפריל ובימים הראשונים של מאי נרשם זינוק אסטרונומי - למעשה, בין מרץ לאפריל מדובר בעלייה של כ־10,000%. במאי המגמה ממשיכה אפילו בקצב מהיר יותר.

הנתון המעניין עוד יותר הוא שהרכישות מישראל באפריל ובמאי מהוות 37% מכלל הרכישות באיביי של רול אפס. בהתאם לביקוש, במאי נרשמה עלייה של 30% במחיר רכישה ממוצע בישראל של רול אפס.

הסטארט־אפ Humanz, שפיתח מערכת המחברת בין משפיענים, יוצרי תוכן וחברות באמצעות דאטה מבוסס בינה מלאכותית, בדק בשבועות האחרונים את נתוני ההאשטגים הקשורים לטירוף העכשווי. בטיקטוק, ההאשטאג #rollup נצפה למעלה מ־4.6 מיליארד פעמים בעולם, ובישראל נרשמו בכ־138 מיליון צפיות סביב הנושא.

"ההוק שתופס את המוח מזכיר את טירוף הקראנץ' פיסטוק שהכרנו בעבר", אומר ליאב חן, מנכ"ל ובעלי יומנז. "ברשת החברתית יש נישה שנקראת ASMR, שלמעשה מייצרת נחשקות לאודיו מסוים, קראנצ'י במקרה הזה.

"בני דור ה־Z מאוד אוהבים את הנישה ואת הסאונד הספציפי הזה, ולכן הטיקטוק היה תשתית הפצה מושלמת. ההורים כנראה לא נדרשים לשתף פעולה מלבד לקנות את המוצר, כדי להכין את האפקט ולהגיע לסאונד המיוחל גם בבית".

החוויה החושית

המנגנון מאחורי השיגעון נובע בין היתר מכך ששינו את צורת הצריכה של המוצר, מסבירה לאה ריינר מלמד, סמנכ"לית השיווק של גלידות נסטלה, שהייתה אחראית על טירוף הקראנץ' פיסטוק. "הטרנד התחיל מבלוגרית בטיקטוק שהעלתה סרטון שהראה צורת שימוש אחרת. היא יצרה למעשה הפרעה ברשת, וזה מה שסובב את כל הגלגל.

לאה ריינר מלמד, סמנכ''לית השיווק של גלידות נסטלה / צילום: רן יחזקאל

"התופעה התפוצצה גם במדינות אחרות, אבל המחסור העצום קרה בעיקר כאן. זה מה שקורה כשתחזית המכר משתנה, ופתאום עולה בעשרות או במאות אחוזים, כך שבלתי אפשרי לצפות ולהיערך לזה מהיום למחר.

"הקראנץ' פיסטוק, בניגוד לרול אפס, הוא יצור ישראלי שהתחיל בקבוצת פייסבוק בשם 'רעבים ברעבך', עבר לאינסטגרם אבל התפוצץ בעיקר בטיקטוק. אנחנו העלינו אך ורק פוסט אחד ממומן, כל אלפי פיסות התוכן שנוצרו היו אותנטיות לחלוטין. גולשים 'רגילים' הפכו למשפיענים לא פחות מהמסורתיים.

"זה מה שהפך את הקמפיין השיווקי ל־WOM (Word of Mouth), בשורה שמופצת לאנשים על־ידי אנשים. לא חברות וקמפיינים מסחריים, וגם לא בהכרח משפיענים מסורתיים, שהם כמובן מאיצי טרנדים. מדובר פשוט במסר ויראלי שמופץ על־ידי קהילות".

לדברי ריינר מלמד, הוויראליות קשורה לא רק לטעם או לצבעוניות של המוצר, אלא גם לחוויה הסנסורית - המרקם הקראנצ'י והסאונד שהוא מייצר. "ככל שהסרטון סנסורי יותר, יש יותר סיכוי שהוא יתפוס תאוצה. בכל הסרטונים של הרול אפס יש הקשה עליו עם הציפורניים, במטרה לשמוע את הקראנצ'יות ששומעים לאחר מכן גם באכילה.

"בסופו של דבר, אין הרבה אנשים שקנו קראנץ' פיסטוק רק בשביל לאכול. הם רצו להיות שייכים לסיפור, העבירו אותו הלאה לחברים. לאחרונה התחיל טרנד של מלפפון חמוץ ענק שמגיע בשקית, וגם הוא קראנצ'י וגדול. יש משהו בסרטונים סנסוריים שיוצר חשק וסקרנות, מעביר מסר מפתה או מרגש, וזה תופס תאוצה הרבה יותר מהר מאשר רק להראות טרנד.

"להערכתי, בגלל שיש קושי מסוים בתגובה מהירה ליבוא הרול אפס כרגע, הטרנד עלול לדעוך אם לא יהיה חידוש מלאים מוגבל אחת לכמה זמן. זה עניין של ביקוש והיצע, גם אם הוא מוגבל".

מנגנון ההשתייכות

את כל זה רואות חברות המזון וקמעונאיות המזון הישראליות, שנשארות מחוץ לחגיגה. ככל הנראה, בגלל חוסר היכולת לייצר מלאי בסדר גודל שיספיק לעשרות סניפים, ברשתות השיווק עדיין לא החלו למכור רול אפס, אבל כמה מהן מביעות עניין בכך. לגלובס נודע כי השבוע החלה רשת הפארם Be של שופרסל למכור חבילות של 10 תמורת 49.90 שקל.

גם באפליקציית וולט החלו למכור את הממתק תמורת 7.90 שקלים ליחידה, ובחברה מספרים כי מדובר באחד המוצרים המבוקשים ביותר בשבועות האחרונים.

"בשבועות האחרונים המלאי נחטף מהמדפים בחנויות, וזה יצר שוק פיראטי עירני, עם ישראלים ממולחים שרכשו חבילות של הממתק, וכעת מוכרים אותו במחירים מופקעים ברשתות החברתיות", אומר טל איתן, דוקטורנט במחלקה למדעי המידע באוניברסיטת בר־אילן שחוקר תופעות ודפוסים ברשת.

"למרות שתופעת הקראנץ' וקדחת הרולאפס נראות זהות, הן נובעות ממקורות שונים. בעוד שרעיון הקראנץ' החל כבדיחה של אדם יחיד ומונף על־ידי היצרנית, שיגעון הרול אפס הגיע אלינו מהמשתמשים ה'רגילים' ברשתות החברתיות.

"מחקרים מראים שברשתות האלה, ובפרט בקרב צעירים, ההשוואה החברתית גבוהה ביותר. היא קשורה לרצון העמוק להשתייך, להיות חלק ממשהו. זה מפעיל אצלנו מנגנונים מאוד עמוקים, גם חברתיים וגם פסיכולוגיים. ילדים ובני נוער נמצאים בתקופה של בניית הזהות החברתית שלהם, והרצון להיות חלק, להצטלם עם הממתק, להגיד 'גם אני השגתי', הוא מעין כרטיס כניסה למועדון שכמעט כולם חברים בו, חוץ ממי שלא השיג".

ואיך כל זה ייגמר? "לטרנדים כאלה יש כמות מוגבלת של דלק", מזכיר איתן. "הם יכולים להחזיק כמה שבועות, אפילו כמה חודשים, אבל בסופו של דבר כולם מנסים את המוצר, זה מבטל את ה־FOMO, ובזה אחר זה דועכים הגורמים המחזיקים את הטרנד ונעלמים. בנוסף, הגדלת היבוא של המוצר והגדלת התפוצה שלו בחנויות יהפכו להפוך אותו לנגיש מדי, ובכך יסיימו את הטרנד".

עוד כתבות

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות