דוח חדש חושף: כך נפגעו חברות ההייטק הישראליות הרבה יותר מהזרות

דוח ההון האנושי השנתי שמוציאות רשות החדשנות ומכון המחקר SNPI מגלה כי בעוד שחברות ההייטק המקומיות התחילו את השנה שעברה עם צמיחה גבוהה והצטמקו במצבת העובדים שלהן ככל שהתקדמה השנה עד לנתון שלילי בסופו - החברות הרב-לאומיות הפועלות בארץ שמרו על צמיחה מתונה לאורך כל השנה

הצמיחה בחברות הביג טק ירדה לממוצע בתעשייה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי
הצמיחה בחברות הביג טק ירדה לממוצע בתעשייה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

פיטורי הענק במטא וגוגל נצרבו בתודעה כאירועים גדולים המקיפים אלפי עובדים שהועסקו בחברות שעד כה נחשבו לחסינות מכל זעזוע. האופן שבו פיטורים אלה נערכו - דוא״ל שהתקבל בשעות הלילה ובישר על פיטורים פתאומיים או ניתוק מיידי ממערכות החברה ללא התראה מראש - הראו כמה אכזריים יכולים פיטורים במדינה כמו ארה״ב שלא מספקת כמעט הגנות כלפי העובדים המפוטרים. ויחד עם זאת, ולמרות הצרות, העבודה בחברות רב-לאומיות נחשבת ליציבה יותר, גם במשבר הכלכלי הנוכחי - כך מגלה דוח ההון האנושי השנתי שמוציאות רשות החדשנות ומכון המחקר SNPI .

הסיפור מאחורי האקזיט הענק של חברת הלוטו מרמת החייל | ראיון
גוגל משדרגת את יכולות ה־AI שלה ומספקת למתחרה הגדולה סיבה לדאגה

לפי הדוח, שתקף עד לסוף השנה שעברה, ואיננו מתייחס לרבעון הראשון של השנה הנוכחית, בשנת 2022 הראו חברות רב-לאומיות הפעילות בישראל התנהגות שונה בכל הקשור לעובדיהן, בהשוואה לחברות הישראליות.

בעוד שחברות ההייטק המקומיות התחילו את השנה שעברה עם צמיחה גבוהה והצטמקו במצבת העובדים שלהן ככל שהתקדמה השנה עד לנתון שלילי בסופו, שמרו החברות הרב-לאומיות על צמיחה מתונה לאורך כל השנה.

בסיכומה של שנת 2022, צמחו החברות הרב-לאומיות בישראל בכ-5% בהשוואה לשנה שלפניה. שיעורי הגידול הרבעוניים שלהן התייצבו על 1%-3% במצבת כח האדם. מאידך, החברות הישראליות - כולל חברות הצמיחה, חדי הקרן והחברות הנסחרות בוול סטריט - חוו את הירידה המשמעותית ביותר בשיעורי הצמיחה השנתיים. שיעור הצמיחה הרבעוני שלהן צנח מ- 4% ברבעון הראשון לנתון שלילי של 0.7% ברבעון הרביעי. שיעור הפיטורים בחברות הרב-לאומיות עמד על 2% מכלל העובדים לעומת קרוב ל- 5% בחברות המקומיות באופן ממוצע.

החברות הקטנות נפגעו יותר

כצפוי, הנפגעות המרכזיות מהמגמה הן החברות הקטנות, או הסטארט-אפים הצעירים - 70% מהחברות שהעסיקו עד 10 עובדים שמרו על יציבות או צמצמו את מספר העובדים שלהן, אלא שעבור חברות כגון אלה יציבות פירושו אי צמיחה או דעיכה.

״החברות הרב-לאומיות מגלות יציבות גדולה יותר - גם כאשר פרצה הקורונה, הירידה במצבת כוח-האדם הייתה יציבה יותר מאשר בקרב החברות הישראליות, והפוך - גם הצמיחה בתקופות השפע יותר מתונה״, מסביר אורי גבאי, מנכ״ל חברת המחקר SNPI . ״החדשות שקשורות בגוגל או בחברות ענק אחרות מותירות רושם תקשורתי גדול יותר אבל המאסה הגדולה של הפיטורים נותרת מתחת לרדאר ולא מגיעה לתקשורת - חברה שפיטרה 5 עובדים מתוך 20 ברוב המקרים לא תגיע לידיעת הציבור, אבל רוב הפיטורים בהייטק מורכבים מחברות כאלה״.

הדוח של רשות החדשנות ו-SNPI עושה שימוש במגוון כלים כדי לנטר את גודלן של החברות באמצעות מדגם ובשילוב עם בדיקות על דיווחי החברות לביטוח הלאומי על מספר העובדים שלהן, תוך הצלבות עם נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה וחברת הייעוץ למנהלי משאבי אנוש צבירן.

עוד הציג הדוח נתוני ירידה בביקוש לעובדים: מספר המשרות הפתוחות בהייטק בסוף 2022 עמד על כ- 17 אלף, כמחצית מהנתון של אפריל אותה שנה - 32.9 אלף; עלייה של 70% בפיטורים במחצית השנייה של 2022 ביחס לתקופה המקבילה ב- 2021, ועל קיטון צפוי בשיעור העזיבה מרצון של עובדים לעומת השנה שלפניה שהייתה שנת שפע ובה ניצבו בפני העובדים ברירות רבות. בעוד ששיעור העזיבה מרצון במחצית השנייה של 2021 עמד על 10.1% - כלומר כל עובד עשירי עזב את החברה בה הועסק באותה התקופה, הצטמצם השיעור ל- 4.4% בלבד במחצית השנייה של 2022.