הבורסה והחשכ"ל ערכו ניסוי בהנפקת אג"ח תחת טכנולוגיית בלוקצ'יין. האם השלב הבא הוא הנפקת שקל דיגיטלי?

הבורסה לניירות ערך בת"א, יחד עם החשב הכללי במשרד האוצר, ערכה הנפקת אג"ח ממשלתיות דיגיטליות על גבי תשתית מבוססת בלוקצ'יין • הכלי החדש אמור לקצר משמעותית את הליכי הגיוס ולהוזיל את עלויות גיוס הכספים ע"י המדינה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

הבורסה לניירות ערך, בשיתוף אגף החשב הכללי במשרד האוצר ושלוש חברות טכנולוגיות מובילות בתחום (פיירבלוקס , VMWARE, ו-blockfold), ביצעו בשבוע שעבר הנפקה ראשונה, שהוגדרה מראש כפיילוט, של אג"ח דיגיטליות של ממשלת ישראל, באמצעות מערכת מבוססת בלוקצ'יין.

"ידענו שהחברה לפני נקודה קריטית": לילך אשר-טופילסקי על השקעת פימי בקמהדע
ההימורים נגד ה-S&P 500 מתרבים למרות החיבה למניות ההייטק הגדולות

הכלי החדש אמור, להערכת אותם גופים, לקצר משמעותית את הליכי הגיוס ולהוזיל את עלויות גיוס הכספים על ידי המדינה. לדברי החשב הכללי יהלי רוטנברג, "מדובר בניסוי ראשון מסוגו בעולם, שיאפשר העברת כספים באופן מיידי בזמן אמת, במקום הדרך הנוכחית והאיטית".

לצורך הניסוי, הוקמה פלטפורמה ייעודית דרכה התאפשר ל-12 בנקים, בינלאומיים ומקומיים, להחזיק יתרות של איגרות חוב דיגיטליות ושל מטבעות דיגיטליים ייעודיים, אשר הבורסה הנפיקה רק לצורך הניסוי. במקביל, האוצר הנפיק אג"ח וביצע מכרז באמצעות מערכת בלומברג, כך שהבנקים יכלו להציע עליהן סכום נתון.

החידוש בגיוס הניסיוני נבע מכך שתוצאות המכרז סולקו על ידי המערכת החדשה, שאפשרה לראשונה סליקה מיידית של איגרות החוב הדיגיטליות כנגד מטבעות דיגיטליים. במילים אחרות: במקום לחכות להעברת הכספים במשך מספר ימים ולהעברת האיגרת לצד השני, הנפקת האיגרת בבלוקצ'יין אפשרה להעביר אותה לידי הבנק הזוכה באופן מיידי על גבי ה"שרשרת" ולהעביר מהצד השני את הטוקנים הדיגיטליים לידי המדינה.

רוטנברג מציין כי "הטכנולוגיה מתפתחת תמיד, ומחייבת אותנו להיכנס לעובי הקורה ולהבין כיצד נוכל באמצעותה להשתפר ולהתייעל". עידן עפרת, סמנכ"ל מוצר ומייסד שותף בפיירבלוקס, הדגיש כי "אנו נמצאים ב-30 מדינות שונות ורואים ריצה לעבר שימוש בנכסים דיגיטליים בתחומים הפיננסים השונים".

גיל כהן, יהלי רוטנברג ואיתי בן זאב / צילום: ליאת מנדל
 גיל כהן, יהלי רוטנברג ואיתי בן זאב / צילום: ליאת מנדל

בדרך להשקת מטבע דיגיטלי בישראל?

האם הפיילוט המוצלח מקרב השקה של מטבע דיגיטלי בישראל, שיאפשר העברות מהירות ותשלומים מרחוק, תוך שליחה ישירה של המטבע מארנק לארנק? מדינות רבות בעולם עורכות כיום ניסויים במטבע כזה ולומדות את היתרונות של המערכת והדילמות שלה. אין עדיין מדינות מפותחות שהנפיקו מטבע כזה אם כי באיי הבהאמה כבר עשו זאת ולמטבע קוראים דולר חול (SAND DOLLAR).

בנק ישראל שומר על איפוק בכל הנוגע להנפקת מטבע דיגיטלי, אשר יכול לחולל מהפכה בהעברת הכספים בישראל. לפי הפרסום האחרון של בנק ישראל בנושא, אחד הגורמים שיתמכו בהחלטת הבנק להנפיק מטבע כזה הוא "התפתחויות טכנולוגיות במערך התשלומים". בבנק מסבירים שייתכן שבעתיד יתברר שלהנפקה של שקל דיגיטלי תהיה הצדקה משמעותית, כיון שהוא יוכל לשמש כפלטפורמה יעילה ובטוחה לשימושים טכנולוגים מתקדמים.

איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה אמר כי "ניסויים אלו הכרחיים כדי להביא את הארגון להיות מוכן וערוך לטכנולוגיה העתידית, כמו גם לרענן ולחדש את המחשבה הארגונית. המידע והמוצרים בשוק ההון יהיו שונים לחלוטין בעוד כמה שנים, ולכן מחובתנו לא רק להיות חלק מהמהפכה, אלא להוביל אותה".