השבוע בנדל"ן: מספר העסקאות באפריל צפוי להיות נמוך מאוד

סקירה של מחיר הדירות בחודשים מרץ־אפריל אינה צפויה להראות ירידה משמעותית למרות מספר העסקאות הנמוך • ומתחם קרקע חקלאית ענק מדרום לכביש 431 יוכרז כפארק נופש מטרופוליני

מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי
מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

סקירת הלמ"ס וסקירת הכלכלנית הראשית שיתפרסמו בהמשך השבוע צפויות לספר על עומק הבור שבו נמצא הענף.

יום שני 12.6

1. שימור הקרקעות החקלאיות ליד נס ציונה

אחד הטרנדים ברכישת קרקעות חקלאיות לפני שנים אחדות היה מתחם ענק שמדרום לכביש 431, בקטע שבין ראשון לציון לנס ציונה. סוחרי קרקעות הבטיחו הרים וגבעות לרוכשים, ואכן האחרונים יקבלו גבעות - אבל לשימור, שכן האזור יוכרז רשמית כפארק נופש מטרופוליני.

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז עומדת לדון בתוכנית אזור נופש מטרופוליני "האירוס", שישתרע על שטח של 5,400 דונם בין ראשון לציון לנס ציונה, בסביבת מחלף ראשונים, ומשני עברי צירי התחבורה 412 ו־431.

"במסגרת תוכנית אזור נופש מטרופוליני האירוס זוהו הערכים (נופיים, סביבתיים ואחרים) בתחומה ונקבעו הייעודים והשימושים שיאפשרו ליצור 'מקום' של אתנחתא עבור תושבי האזור תוך ייעוד מרבית השטחים לצורך שטחים פתוחים. התוכנית משמרת את החקלאות הפעילה בשטחים אלו, ומאפשרת פעילות ספורטיבית במרחב הפתוח (במקומות שיימצאו מתאימים לכך), מסמנת את השטחים הערכיים בתחומה ואת השטחים המיועדים לפיתוח וקובעת הוראות להכנת תכניות מפורטות מכוחה.

"עוד דבר שיישמר בשטחי התוכנית הגדולה הזו הם השימושים החקלאיים בנעשים כיום במתחם".

"הקרקע אינה זמינה לבנייה": האותיות הקטנות מאחורי הפרסומות לרכישת קרקע חקלאית
כך נוצר פער של מיליארד שקל בין הערכות שמאיות על קרקע בהוד השרון

2. מכרז מחיר מטרה בבית דגן

המצב בשפל ושיווקי הקרקע מקרטעים, אך עדיין יש מכרזים מעניינים למחיר מטרה. אחד מהם, לא גדול, ייסגר ביום שני, והוא כולל קרקע ל־79 דירות, שמהן 63 יימכרו במסגרת התוכנית. על פי התוכנית, יוקמו במקום שני מבנים, האחד בן 8 קומות והשני בן 14 קומות, בקרקעות ששימשו בעבר כקרקעות החקלאיות של בית דגן.

לפי חישוב תיאורטי, מחיר דירת 100 מ"ר עם מרפסת, חניה ומחסן, שתימכר במסגרת התוכנית, יגיע לסביבות 1.35 מיליון שקל. בין 2018 ל־2019 נמכרו במקום דירות במסגרת "מחיר למשתכן" במחירים שנמוכים בכ־300 אלף שקל, אבל הימים השתנו, ו"מחיר למשתכן" כבר לא פעילה.

"נצטרך להביא עוד מאות מיליונים": תוכנית משרד הבינוי והשיכון למאבק בכישלון המכרזים
300 שקל לקרקע לדירה? המכרזים שנסגרו בשפל כמעט חסר תקדים | בדיקת גלובס
זכיתם בהגרלה? תתכוננו לשלם עוד מאות אלפי שקלים על הדירה | בדיקת גלובס

יום חמישי 15.6 

3. העלאות הריבית משפיעות על הביקוש

בימים רביעי־חמישי הקרובים אנו צפויים לשתי סקירות חשובות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), ואולי אחת שתקדים אותן של הכלכלנית הראשית באוצר. הסקירה של הלמ"ס תהיה על הדירות החדשות שנמכרו בחודש אפריל האחרון, ואילו סקירת הכלכלנית הראשית תכלול את כלל שוק הנדל"ן באפריל.

לגבי שתי הסקירות הללו אנחנו מעריכים כי התוצאות יהיו נמוכות עד להבהיל, כלומר מספר העסקאות שבוצעו באפריל צפוי להיות נמוך מאוד. סיבה ראשונה לכך היא הירידה של השוק עקב העלאות הריבית התכופות; הסיבה השנייה - חודש אפריל היה חודש חגים כמעט במלואו, ומספר ימי העבודה בו היה קטן.

הסקירה השנייה תעסוק בהשתנות מחירי הדירות בחודשים מרץ־אפריל. בחודשים האחרונים מדד מחירי הדירות שאף לאפס. ההערכות שלנו שאולי תירשם ירידה כלשהי, אך גם היא לא תזעזע את השוק, ולא תחרוג מחלקי אחוז לא רבים.

שלמו 2% ממחיר הדירה: המבצעים בשוק הנדל"ן עולים מדרגה, וגם הסיכון | ניתוח
שתי עסקאות ענק ביומיים: איך נראה ה"נורמלי החדש" בשוק הנדל"ן? | ניתוח