יצרניות הרכב פותחות הזדמנויות השקעה מגוונות בסקטור הניידות החשמלית

המלחמה הגלובלית במשבר האקלים והתמיכות הממשלתיות בתשתיות לכלי תחבורה חשמליים מעצימות באופן משמעותי את שוק הניידות החשמלית - הכולל מלבד הרכבים עצמם גם את כל התעשיות הנלוות • כל אלו קורצים למשקיעים להצטרף, רגע לפני שהמרוץ מגיע לעיצומו

מכונית חשמלית מדגם P7i סדאן של XPeng / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
מכונית חשמלית מדגם P7i סדאן של XPeng / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

הכותב הוא שותף בקרני פמילי אופיס

כשג'ים פארלי, מנכ"ל חברת פורד, נכנס לפגישה עם החבר'ה מרד בול, כשלראשו כובע של נהג מרוצים, הוא ידע בדיוק מה הוא עושה. חברת פורד ביקשה לשוב ולפתח מנועי מרוץ למרוצי פורמולה 1, אולם בשני העשורים שבהם נעדרה משם, חלו מספר התפתחויות. 

● מניית פרטנר צנחה ב-43% מתחילת השנה, והיא לא היחידה: למה מגזר הטלקום מדמם? | בדיקת גלובס
הקרב על שוק ההלוואות להייטק מתחמם: בלקרוק רוכשת את הקרן הישראלית-בריטית קראוס 

חוקי פורמולה 1 החדשים מחייבים, החל משנת 2026, שימוש במנועי מרוץ היברידיים, הכוללים רכיב מנוע חשמלי חדשני - MGU-K (חזק כמעט פי שלושה מהכוח החשמלי ברכבים ההיברידיים הנוכחיים).

פארלי הבין שיש כאן הזדמנות לרתום את הכוח של פורד בפיתוח מנועים, וביקש ליצור שיתוף-פעולה עם רד בול מנועים.

לצורך זה, היה עליו לרתום את כריסטיאן הורנר, מנהל קבוצת הפורמולה 1 רד בול, אלוף עולם לשעבר במרוצים ואחד האנשים המחוזרים ביותר על ידי יצרניות הרכב. למזלו של פארלי, ההצגה עם הכובע עבדה. הורנר: "כשג'ים נכנס בכובע של נהג המרוצים סרג'יו פרז הרגשתי שזה מתחיל טוב".

פורד  היא רק אחת מיצרניות הרכב הגדולות הרבות המאיצות כעת לתחום הרכב החשמלי. מרצדס סגרה עסקה אשתקד עם Stellantis ו-Total ליצירת מיזם משותף לפיתוח סוללות תאים לרכבים חשמליים. פולקסוואגן הקצתה 180 מיליארד אירו לטובת מעבר לרכבים חשמליים ופריצה לשווקים נוספים, וטסלה הודיעה בשבוע שעבר על פתיחת עמדות הטעינה שלה לרכבים חשמליים של מותגים מתחרים - במהלך אשר עתיד להשפיע דרמטית על תנופת רכבים אלה, כיוון שטסלה מפעילה יותר מ-19 אלף עמדות טעינה מהירות.

סקטור רב־תחומי עם מגוון הזדמנויות

חלון ההזדמנויות שנפתח לרווחה בפני המשקיעים בסקטור הניידות החשמלית מבוסס על מספר אלמנטים.

אלה כוללים את המלחמה במשבר האקלים והתחייבויות הממשלות השונות לצמצום הפליטות; הטכנולוגיה המתקדמת המאפשרת פיתוחים מהירים של פתרונות לרכבים חשמליים, כגון: סוללות תאים, עמדות טעינה מהירות, ועוד; וכן הירתמותן של ממשלות לפיתוח תשתיות ייעודיות לרכבים חשמליים ולהוספת עמדות טעינה, מהלך שעתיד להקטין ולהוזיל את הסוללות ולהמריץ את השוק עוד יותר.

שוק הניידות החשמלית כולל מכוניות פרטיות, אופניים, קטנועים, אוטובוסים, משאיות ואפילו סמי-טריילרים המונעים לפחות חלקית בחשמל, סוללות טעינה לרכב, תחנות (עמדות) טעינה, יצרני OEM (ציוד מקורי לרכבים חשמליים) ומערכות לניהול אנרגיה (EMS).

גודל השוק העולמי צפוי לגדול מכ-164 מיליארד דולר בשנת 2022 לכ-1,229 מיליארד דולר עד 2032 בשיעור צמיחה שנתי של 22.3%.

 

המכירות העולמיות של רכבים חשמליים (EV) צפויות להגיע ל-10.7 מיליון כלי רכב עד 2025 ול-28.2 מיליון עד 2030, על פי BloombergNEF.

אולי דווקא בגלל שכלי רכב חשמליים עדיין מהווים רק כ-1% מצי המכוניות העולמי של מכוניות נוסעים, משקיעים מזהים פוטנציאל בחלון ההזדמנויות שנוצר כעת וממהרים להשקיע במניות של יצרניות הרכבים החשמליים ושל המוצרים הנלווים.

הערכות חוקרים הן, כי שוק סוללות ה-EV העולמי צפוי לגדול מ-25 מיליארד דולר ב-2022 ל-27 מיליארד דולר ב-2023.

שוק תחנות הטעינה העולמי לכלי רכב חשמליים ייצר הכנסה של כ-15 מיליארד דולר בשנת 2022, והוא צפוי לצבור הכנסה של כ-130 מיליארד דולר עד סוף שנת 2033.

שוק מערכות ה-EMS העולמי צפוי לגדול מהיקף של כ-32 מיליארד דולר בשנת 2023 לכ-82 מיליארד דולר עד שנת 2030.

מניות ותעודות סל שמומלץ לבחון

חברת טסלה  (TSLA) כמובן עדיין עומדת בראש ככל שמדובר ביצרניות הרכבים החשמליים. החברה הודיעה על כוונתה להשקיע מיליארדי דולרים כדי להגדיל את ייצור סוללות התאים שלה, כך שיתמכו בשוק ההולך וגדל של מערכות אחסון אנרגיה ברשת.

עם זאת, מומחים סבורים כי ככל שמערכות אחסון אנרגיה זולות יותר צוברות אחיזה, ייתכן שטסלה תפסיד מהשקעות הענק שלה בתחום האנרגיה ברשת. אי לכך, מומלץ לבחון כיצד תוכניות החברה מתיישרות עם פתרונות הטעינה המתקדמים המוזלים יותר. שווי שוק החברה נכון להיום: 639 מיליארד דולר.

(XPEV) Xpeng היא אחת מחברות הרכב החשמלי הגדולות בסין - יצרנית שבסיסה בגואנגג'ואו, שמציגה תמונה שורית לגבי סיכוייה העתידיים.

מכונית ה-P7i ספורט סדאן החדשה של XPeng, שהושקה במרץ, זכתה לביקוש חזק בחודשים האחרונים, ובהתבסס על תחזיות של שמונה אנליסטים בוול סטריט, יעד המחיר הממוצע החזוי ל-12 חודשים עבור מניית החברה עומד כעת על כ-10.1 דולרים, עם תחזית גבוהה של 12.5 דולר ותחזית נמוכה של 7.2 דולר. שווי השוק של החברה נכון להיום: 6.8 מיליארד דולר.

ג'נרל מוטורס  (GM) היא יצרנית הרכב העולמית החמישית בגודלה בעולם. החברה מסרה 39,096 רכבים חשמליים ב-2022, עלייה של 57% משנה לשנה. מניית GM מייצגת הצעה למניות EV בסיכון נמוך ובתגמול נמוך, ומתאימה בעיקר למשקיעים אשר מעדיפים סיכון מופחת.

עד כאן סקרנו כמה מניות, וכעת נעבור לקרנות סל.

Global X Autonomous & Electric Vehicles ETF - קרן סל המספקת גיוון בכל היבטי תעשיית ה-EV, בהטיה לכלי רכב אוטונומיים. ל-ETF הזו היו כמעט 1.3 מיליארד דולר של נכסים נטו בסוף 2021 ו-76 החזקות שונות. החזקות אלו כוללות חברות מובילות ומוכרות, כגון אנבידיה, אפל, טסלה וג'נרל מוטורס.

HANetf Electric Vehicle Charging Infrastructure UCITS ETF Acc - קרן סל זו עוקבת אחר מדד Solactive Vehicle Charging Infrastructure, אשר עוקב אחר חברות הפעילות בתחום תשתיות הטעינה לרכב חשמלי ברחבי העולם. הקרן משקיעה במניות עם התמקדות בניידות עתידית ובשמירה על הסביבה.

הדיבידנדים בקרן הם צוברים, כלומר מושקעים מחדש. הקרן משכפלת את ביצועי המדד הבסיסי על ידי קניית כל מרכיבי המדד (שכפול מלא). זוהי קרן סל קטנה מאוד, עם נכסים של 3 מיליון אירו בניהול, והיא ממוקמת באירלנד.

KraneShares Electric Vehicles & Future Mobility ETF - קרן סל העוקבת אחר מדד Bloomberg Electric Vehicles, שההחזקה הבכירה שלה היא CATL) Contemporary Amperex Technology) - יצרנית סוללות סינית מובילה שאינה נסחרת בבורסות בארה"ב.

אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא, ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ניירות ערך או מוצר פיננסי כלשהו.