גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסיבה לכך ששתי אפליקציות תחבורה עזבו את ישראל

אפליקציית התחבורה הגדולה בעולם, אובר, הודיעה לאחרונה כי תפסיק את שירותיה בישראל ● להחלטה קדמו שרשרת של יוזמות לפתיחת שוק המוניות לתחרות, שנבלמו בחסות הלובי של איגוד המוניות ● המרוויחות הגדולות מהעזיבה יהיו גט ויאנגו

מונית של חברת אובר / צילום: Shutterstock
מונית של חברת אובר / צילום: Shutterstock

שמונה שנים אחרי שנכנסה לישראל בסערה, אפליקציית התחבורה הגדולה בעולם, אובר, נוטשת את הארץ. ביום חמישי האחרון הודיעה החברה כי תפסיק את השירות ביום שישי הקרוב, והותירה אלפי נהגי מוניות שרואים בה מקור הכנסה נוסף מופתעים, ותיירים רבים מאוכזבים. מאחורי ההחלטה ניצבות שורה של רפורמות שכשלו וניסיונות סרק שמדגימים מה קורה כשרוצים לפתוח את ענף המוניות לתחרות.

אינטל תקים מפעל חדש בגרמניה. מה גובה המענק שתקבל מהממשלה?
הנגיד אמיר ירון מתחיל לדאוג למורשת שלו | פרשנות
השגריר הראשון של אזרבייג'ן בישראל: "יחסינו עם איראן בשפל של כל הזמנים" | ראיון

השירות המרכזי לא הצליח להגיע לארץ

אובר הגיעה לארץ בשנת 2014 עם הבטחות גדולות לשנות את השוק. אבל הציפייה לשירות כמו בחו"ל, שיאפשר לכל נהג להסיע נוסעים בתשלום, התנגשה במהירות בלובי החזק של איגוד נהגי המוניות. שר התחבורה דאז, ישראל כ"ץ והאיגוד, החלו במסע לחצים נגד החברה האמריקאית ופעילות הליבה שלה - אובר איקס, שפותחת את התחום גם לנהגים ללא רישיון מונית. המאבק הצליח. בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע בשנת 2017 כי אין ביכולה של אובר לספק ביטוח לנוסעים, או לשלם שכר הוגן למפעילים, מה שהוביל בסופו של דבר לדחיקת הפעילות של אובר איקס בארץ.

אובר ניסתה לשמור על דריסת רגל בשוק הישראלי גם ללא פעילות הליבה שלה, ובמקום להיאבק בנהגי המוניות, החלה שיתוף-פעולה עימם והפכה לאפליקציה להזמנת מוניות מורשות. אבל אז הגיעה הקורונה והחברה, שמנוע ההכנסות העיקרי שלה היה תיירים, נאלצה להקפיא את פעילותה בארץ. אפילו המנכ"ל בארץ לשעבר, יוני גרייפמן, זה שאמר עם כניסת החברה לישראל כי הם "כאן כדי להישאר" עזב לאינטל, ואובר נשלחה שוב לחפש את דרכה.

 

הקאמבק והתחרות שהתפספסה

בשנה שעברה, אובר ניסתה לעשות קאמבק בארץ בתור אפליקציית מוניות חדשנית ומינתה למנכ"לית את גוני נוי, שהגיעה לארץ במיוחד כדי למלא את התפקיד. אבל במקום להתחרות על המשבצת של גט טקסי ויאנגו, העדיפה אובר לקדם ביחד עם יאנגו שירותים חדשים כמו מוניות משותפות או תעדיף קבוע שמשתנה לפי שעות ביקוש - אבל גם המוצרים האלה נתקלו בחומה בצורה.

 

שרי התחבורה נכנעו, והיוזמות של אובר נפלו

הנסיגה המחודשת של אובר מישראל היא לא בשורה רעה רק עבור תיירים, אלא עבור כלל משתמשי אפליקציות המוניות. אובר הציעה צעדים רבים שנועדו להקל על המשתמשים להזמין מוניות או לאפשר להם שירות זול יותר - אך רובן ככולן נבלמו על ידי שרי התחבורה האחרונים: ישראל כ"ץ, מירב מיכאלי ומירי רגב. האמת היא, שכולם גם יחד העדיפו להימנע מעימות עם לובי נהגי המוניות החזק והמשמעותי.

כך נגנזה, למשל, יוזמת המוניות השיתופיות שקידמה אובר בשנת 2020. באותה תקופה קידמה שרת התחבורה דאז מירי רגב את רפורמת המוניות השיתופיות שנועדה לפצל את המחיר במונה לעד ארבעה נוסעים שונים. לכאורה, כולם מרוויחים מהרפורמה - הנוסעים יזכו להנחה, והנהג יוכל להגדיל את ההכנסות בנסיעה אחת. אבל רגב התעקשה שאת המחיר יחשב המונה, ולא האפליקציה, מה שהוביל את אובר לצאת מהתמונה.

עוד קודם לכן, בתקופת כהונתו של ישראל כ"ץ, קודמה כביכול היוזמה על ידי משרד התחבורה - אך גם אז ויכוח בין השר לאובר הוביל לביטול התוכנית. כך, למרות ההכרזות של רגב וכ"ץ, אפליקציות המוניות, כולל המתחרות יאנגו וגט מעולם לא השיקו שירות למוניות שיתופיות, וכעת נראה שהתוכנית להוזלת הנסיעה במונית נגנזה.

שירות המחיר הקבוע שסתם את הגולל

אובר גם נכשלה, יחד עם יאנגו, בקידום התמחור הדינמי - הצגת מחיר קבוע מראש באפליקציה, שמתמחר את שעות העומס והשפל על שירות המוניות. אבל גם אז עמד משרד התחבורה בדרכה ודרש שגם בהזמנה דרך אפליקציות המוניות יופעל מונה ולנוסעים יוצע המחיר הזול מבין השניים.

אבל האקסודוס של אובר מישראל מעיד יותר מכל על כישלון רפורמת התעריפים שנהגתה במשרד התחבורה ב-2020. זו ייקרה את תעריפי המוניות בתוך הערים על מנת לעודד יותר נוסעים לעבור לאוטובוסים, אך במקביל הוזילה את תעריפי המונה לנסיעה בין-עירונית, ובפועל הפכה אותה ללא כדאית עבור נהגי מונית עם עליית מחירי הדלק, הביטוח והתחזוקה על הרכב שבידיהם. הרפורמה הובילה לכך שנהגי המונית אינם מסכימים לנסיעות בין-עירוניות לרוב, אלא אם כן מסכים הנוסע למחיר קבוע מראש, בדרך כלל בשיעור גבוה יותר ממחיר הנסיעה לו היה מתבצע בעזרת מונה.  

כך, יצרה הוזלת תעריפי הנסיעה הבין-עירוניים שוק שחור של מונית שאיננו נאכף על ידי משרד התחבורה, המחזיק רק בשמונה מפקחים בנושא. אלה נדרשים לפקח על 22 מוניות ו-35 אלף נהגים. כישלון מכרז המוניות בנתב״ג, אליו אמורה היתה לגשת אובר, הוא תוצאה ישירה של הרפורמה. המכרז חייב את אפליקציות התחבורה לאכוף נסיעה במונית שלא באמצעות מחיר קבוע מראש - דבר שאובר, גט או יאנגו  לא היו מוכנות לו.  

בשנה וחצי האחרונים, הפיגה אובר את הלחץ בשדה: תיירים שמכירים את האפליקציה שמחו לדעת שיחכה להם נהג כאשר הם יוצאים ממסוע המזוודות. כעת, אומרים בכירים בענף המוניות שעד שמשרד התחבורה לא יורה לחברות המונה, מוניטקס וקופונית,  לשנות את הנוסחה לטובתם של הנהגים - או לחלופין להגביר את האכיפה נגד קביעת המחיר מראש בשוק הנסיעות הבין-עירוני - נהגי המונית ימשיכו להפקיע מחירים עבור החוזרים לארץ או הנוסעים לשדה.

עזיבת אובר תותיר יותר כוח בידיהן של האפליקציות הקיימות: בראשן גט שנהנית על פי ההערכה מכ-50% משוק נהגי המוניות ויאנגו, שמחזיקה על פי ההערכה בכרבע עד שליש מהשוק. עליית המחירים - לפחות בשוק הנסיעות הבין-עירוני - מובטחת.  

עוד כתבות

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA : "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

בורסות אירופה נפתחו בעליות קלות; החוזים על וול סטריט ירוקים

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

תקיפה ישראלית בדמשק / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

ישראל תקפה בדמשק, צה"ל חיסל מחבלים שנכנסו למבנים צבאיים של חיזבאללה בלבנון

קיבוץ בארי הודיע כי החטוף דרור אור נרצח ב-7 באוקטובר, גופתו מוחזקת בעזה ● מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון ● לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - האופוזיציה בסוריה מדווחת על פיצוצים חזקים באזור דמשק ● משרד הסחר הטורקי: "עוצרים את היצוא והיבוא לישראל וממנה בצל החרפת הטרגדיה ההומניטרית" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק טענו: שיגרנו אתמול שני טיל שיוט לעבר ישראל