הרשות להגנת הצרכן בהודעה חריגה: צו מינהלי נגד העלאת מחירים בחברות המשקאות

הרשות להגנת הצרכן דורשת מהחברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה-קולה), טמפו ויפאורה-תבורי לבטל את העלאת המחירים ולהשיב את המחיר לקדמותו באופן מיידי • "החלטת החברות להעלות את מחירי מוצריהן במקביל, כאשר שלושתן שולטות ברובו המכריע של שוק זה, פוגעת בחופש הבחירה של הצרכנים"

משקאות קלים בסופרמרקט בישראל / צילום: Shutterstock, defotoberg
משקאות קלים בסופרמרקט בישראל / צילום: Shutterstock, defotoberg

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה על כוונתה להוציא צו מינהלי להפסקת הפרה לשלושת חברות המשקאות הגדולות: החברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה-קולה), טמפו ויפאורה-תבורי, ודורשת מהן לבטל את העלאת המחירים עליהן הכריזו בחודשים האחרונים ולהשיב את המחיר לקדמותו באופן מיידי.

בתגובה לדיווח רושמת מניית קרור  ירידה של יותר מ-3% במהלך המסחר בבורסה. קרור, שבשליטת שלמה רודב ורוני גת, מחזיקה בכ-70% ממניות יפאורה המייצרת ומשווקת משקאות קלים. 

מס הסוכר בוטל. אז למה חברות המשקאות מעלות מחירים? 
עשרות מיליארדים לכבישים או לרכבת לאילת: האולטימטום של האוצר לרגב | בלעדי 

"החלטת החברות להעלות את מחירי מוצריהן במקביל, כאשר שלושתן שולטות ברובו המכריע של שוק זה, פוגעת בחופש הבחירה של הצרכנים, הנאלצים לרכוש את המוצרים על אף ההעלאה במחיר, דבר זה מהווה הפעלת השפעה בלתי הוגנת על הצרכן הישראלי", נמסר מהרשות.

במהלך חודשים מרץ-אפריל 2023, הודיעו שלוש החברות השולטות בקטגוריית המשקאות הקלים בישראל במקביל על העלאת מחירים של משקאות קלים ומוגזים שונים מתוצרתן. ברשות להגנת הצרכן טוענים כי מעשים אלה של החברות מהווים השפעה בלתי הוגנת על הצרכן הישראלי.

"ההחלטה פוגעת בחופש הבחירה של הצרכנים, בכך שהצרכנים נאלצים הלכה למעשה לרכוש את המוצרים על אף ההעלאה במחיר, דבר זה מהווה הפעלת השפעה בלתי הוגנת על הצרכן הישראלי", נכתב בהודעת הרשות.

בנוסף, הרשות להגנת הצרכן מציינת הפרה ייחודית לחברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה-קולה): "במהלך השנים החברה הפכה לגורם משמעותי ובעל כוח בתחום המשקאות הקלים, באמצעות מגוון פעולות, חלק אגרסיביות, שנקטה לקידום מוצריה בשוק, השפעתה הפרקטית והתודעתית של החברה על הצרכן, פוגעים ביכולת הבחירה של הצרכן ובחופש ההתקשרות שלו. בנסיבות אלה, העלאת מחיר המוצרים מהווה הפעלת השפעה בלתי הוגנת על הצרכן הישראלי".

עוד דורשת הרשות להטיל עיצום כספי בשיעור של פי שלושה מסכום העיצום הכספי בשל ההפרה או שיינקט הליך פלילי. החברות רשאית לטעון את טענותיה בכתב לעניין ביטול הכוונה להוציא צו מינהלי להפסקת הפרה, בתוך 7 ימי עסקים ממועד מסירת ההודעה.

"הרשות לא תאפשר לחברות לנצל את כוחן"

"הרשות לא תאפשר לחברות לנצל את כוחן ולהותיר את הצרכן ללא חופש בחירה החברות הללו שולטות בקטגוריית המשקאות הקלים באופן מוחלט ועל ידי העלאת המחירים במקביל למעשה סגרו לצרכן כמעט לחלוטין את כלל האפשרויות ופגעו בחופש הבחירה של הצרכנים", אמרה אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין.

"כתוצאה מכך לא נותרה לצרכן ברירה, והצרכנים נאלצו לרכוש את מוצרי החברות על אף ההעלאה במחיר. לתפיסת הרשות מדובר בהשפעה בלתי הוגנת על הצרכנים והחוק נותן לרשות כלים להתמודד עם הפרה זו וכך עשינו. הרשות ממשיכה לבדוק בכל העת את אופן פעילותן של החברות השונות ובפרט את העלאות המחירים ובוחנת האם ישנם מקרים נוספים המפרים את החוק ודרושים את התערבותה".

שר הכלכלה ניר ברקת מסר: "הצעד של הרשות להגנת הצרכן במשרד הכלכלה מצטרף לצעדים שלנו נגד המונופולים והקרטלים שהתרגלו שיש להם מדינה ושאפשר לעשוק את הציבור ללא בעיה. הימים האלה נגמרו. המדיניות שלי ברורה: לא ניתן לפגוע באזרחי ישראל, להעלות מחירים ללא הכרה ולעשוק את הציבור. משרד הכלכלה ישתמש בכל הכלים שעומדים לרשותנו כדי להילחם במונופולים ובקרטלים שעושקים את הציבור ומעלים מחירים ללא סיבה ומתייחסים לעם ישראל כאל פרה חולבת".

מהחברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה-קולה) נמסר בתגובה: "פניית הרשות להגנת הצרכן נראית על פניה מופרכת, חסרת כל בסיס עובדתי ומשפטי וחורגת במובהק מתחומי סמכותה ופעילותה של הרשות להגנת הצרכן".