בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בוול סטריט; מניות ההייטק הובילו את הנאסד"ק לעלייה

מדד הנאסד"ק רשם עלייה של כ-1% ואילו הדאו ג'ונס ננעל ביציבות • באירופה ננעל המסחר בירידות של עד 0.9% במדדי המניות המרכזיים • ירידות חדות במחירי הנפט • הבנק המרכזי בבריטניה העלה את הריבית ב-0.5% כאשר התחזיות עמדו על 0.25% בלבד

בורסות וול סטריט / צילום: Shutterstock
בורסות וול סטריט / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:00

יום המסחר בבורסות של ארה"ב ננעל במגמה מעורבת. מדד הנאסד"ק רשם עלייה של כ-1% בהובלת מניות ההייטק הגדולות ואילו הדאו ג'ונס ננעל ביציבות. מדד ה-S&P 500 רשם עלייה של כ-0.4%.

עליות בולטות רשמו בין השאר אמזון , טסלה , אפל , אלפאבית, מיקרוסופט  ופאלו אלטו. 

מנגד, ירידות רשמו בואינג , אורקל , אינטל, פייבר, סולאראדג'  ופלנטיר.

21:33

מדד הנאסד"ק רושם עלייה של כ-0.6% ואילו הדאו ג'ונס רושם ירידה קלה. מדד ה-S&P 500 רושם עלייה של כ-0.2%.

בשוק הסחורות, מחירי החוזים על הנפט הגולמי צונחים ביותר מ-4%. מחירה של חבית נפט מסוג WTI עומד על 69.5 דולר, ומחיר הנפט ברנט נסחר סביב 74 דולר.  

גם הזהב מאבד גובה ורושם ירידה של 1% לרמה של 1,925 דולר לאונקיה. 

בשוק הקריפטו ניכרת התייצבות לאחר עליות חדות בימים האחרונים. הביטקוין נסחר ברמה של 30.1 אלף דולר והאת'ריום סביב 1,890 דולר.

20:05

נמשכת המגמה המעורבת בניו יורק. מדד הנאסד"ק רושם עלייה של כ-0.3% ואילו הדאו ג'ונס רושם ירידה קלה.

אמזון  קופצת בכ-3%, בין השאר בעקבות המלצה חיובית למניה על ידי כלכלני ג'יי.פי.מורגן.

אלקואה  צונחת בכ-4% על רקע המלצה שלילית של כלכלני מורגן סטנלי.

בקרב המניות הישראליות בולטות בירידות פייבר , צים , סולאראדג' , אורמת ופרוטליקס.

18:44

מגמה מעורבת בוול סטריט. מדד הנאסד"ק רושם עלייה של כ-0.6% ואילו הדאו ג'ונס רושם ירידה קלה. מדד ה-S&P 500 רושם עלייה של כ-0.2%.

באירופה ננעל המסחר בירידות של עד 0.9% במדדי המניות המרכזיים.

בשוק הסחורות, מחירי החוזים על הנפט הגולמי צונחים ביותר מ-3%. מחירה של חבית נפט מסוג WTI עומד על 69.8 דולר, ומחיר הנפט ברנט נסחר סביב 74.4 דולר.  

17:15

מגמה מעורבת בוול סטריט כעת. מדד הנאסד"ק עבר לעלייה קלה והדאו ג'ונס מטפס ב-0.1%. מדד ה-S&P 500 רושם מנגד ירידה קלה.

עליות בולטות רושמות בין השאר אמזון , מיקרוסופט , פאלו אלטו נטוורקס , טאבולה וקלטורה.

מניית אינטל  ממשיכה בירידה, לאחר שצנחה אתמול בכ-6%. חברת אינטל ערכה השבוע יום משקיעים והציגה את תכנית הפעילות שלה בתחום ייצור השבבים בשנים הקרובות. בכוונת החברה להפריד את פעילות ייצור השבבים, ובכך להעמיד אותה כמגזר נפרד. במהלך הזה היא תוכל למדוד באופן איכותי ומהימן את ביצועיה בתחום, בלי ערבוב עלויות מול תכנון. לדברי שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה בבית ההשקעות פסגות, "הדבר גם אמור לשפר את יכולת החברה לפעול כ- Foundry ולייצר לאחרים, ללא מתן קדימות לפעילות הפנימית". 

16:34

ירידות קלות נרשמות בפתיחת המסחר בוול סטריט. מדד הנאסד"ק יורד בכ-0.2% והדאו ג'ונס נסוג בשיעור דומה.

מניית טסלה  יורדת בכ-2% בין השאר על רקע הורדת דירוג המלצה על ידי כלכלני מורגן סטנלי.

עוד בולטות בירידות בואינג , אנבידיה , AI  וניאו.

בשוק האג"ח, התשואה על אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים עולה ב-4 נקודות בסיס ונסחרת סביב 3.76%. התשואה לשנתיים עולה ב-4 נקודות בסיס ונסחרת סביב 4.74%.

15:31

מאקרו ארה"ב: התביעות הראשוניות לדמי אבטלה עמדו בשבוע שעבר על 264 אלף לעומת צפי לכ-260 אלף.

14:10

הבנק המרכזי בבריטניה העלה את הריבית ב-0.5% לרמה של 5.0% לאחר שאתמול פורסמו נתוני אינפלציה גבוהים מהתחזיות. הצפי המוקדם עמד על עלייה של 0.25% בלבד לרמה של 4.75%. הבורסה בבריטניה מגיבה בירידות שערים של כ-1%. 

האינפלציה לא דועכת: הלקחים המדאיגים של הכלכלה הבריטית 
עוד 3,000 ליש"ט בשנה: מעל מיליון בריטים בדרך לגלות שהריבית על המשכנתה קפצה 

גם בטורקיה, הבנק המרכזי העלה את הריבית את הריבית פי שניים מ-8.5% ל- 15% ידי נגידת הבנק המרכזי החדשה של טורקיה, חפיזה גאיה ארקאן. מדובר בהעלאת הריבית הראשונה במדינה מאז מרץ 2021.

מוקדם יותר, הבנק המרכזי בנורבגיה העלה את הריבית ב-50 נקודות בסיס  לרמה של 3.75%. גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי מסביר כי "העלאת הריבית בנורבגיה, לא תהיה נקודת הסוף של מחזור ההידוק של הבנק המרכזי. לא רק שהבנק העלה את הריבית בהיקף משמעותי של 50 נקודות בסיס, הוא גם פרסם הנחיות ניציות יותר במבט קדימה ובהצהרת המדיניות נכתב כי "סביר להניח שהריבית תועלה עוד יותר באוגוסט".

עוד מוסיף בפמן כי "התחזיות החדשות של הבנק המרכזי מצביעות על כך שהריבית תגיע לשיא של 4.2% ברביע הרביעי, לעומת שיא של 3.6% בתחזיות מרץ. מההצהרה עולה כי הדבר נובע מנתוני האינפלציה העדכניים, עליית השכר, החלשת המטבע ושיעורי ריבית גבוהים במדינות אחרות. קובעי המדיניות רגישים לנושא של שער החליפין ולכן נראה שהם רוצים להימנע מפערי ריבית מול מדינות אחרות".

13:14

בורסות אירופה נסחרות בירידות שערים בהובלת הבורסה בפריז שמאבדת מערכה כ-1.2%.

מוקדם יותר, הבנק המרכזי בשוויץ העלה את הריבית ב-0.25% לרמה של 1.75%. גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי מתייחס להחלטת הבנק: "העלאת הריבית של 25 נקודות בסיס שעליה הכריז ה-בנק המרכזי בשוויץ, מ-1.50% ל-1.75%, תאמה את ציפיות השוק. עם זאת, ההצהרה הנלווית והעדכון כלפי מעלה של תחזיות האינפלציה ל-2024 ו-2025 מצביעות על כך שתהיה לפחות עוד עלייה אחת נוספת בריבית במחזור הידוק זה".

הבנק המרכזי הפחית את תחזית האינפלציה לשנה זו, מ-2.6% ל-2.2%. זה משקף מחירי אנרגיה נמוכים יותר ופרנק שוויצרי חזק יותר. האינפלציה הראשית בשוויץ ירדה מ-3.4% בפברואר ל-2.2% במאי ושיעור הליבה ירד ל-1.9%. עם זאת, הבנק העלה במעט את תחזיות האינפלציה שלו לשנה הבאה (מ-2.0% ל-2.2%) וב-2025 (מ-2.0% ל-2.1%), מה שמצביע על כך שקובעי המדיניות עדיין מודאגים מ"השפעות סיבוב שני מתמשכות, מחירי חשמל, שכר דירה גבוהים יותר ולחץ אינפלציוני מתמשך יותר ממחוץ לשוויץ".

בפמן מציין ומסכם כי "יו"ר הבנק המרכזי, אמר לאחרונה שהריבית הניטרלית הינה סביב 2%, מה שמעיד על כך שגם לאחר ההעלאה הנוכחית, ייתכן שמדיניות ההעלאות תמשך, ככל הנראה לכיוון של כ-2.25%".

11:47

נמשכת המגמה השלילית באירופה. מדד הדאקס הגרמני יורד ב-0.9%, הפוטסי הבריטי משיל מערכו כ-0.9% ובורסת פריז צוללת בכ-1.2%.

בגזרת המאקרו, הבנק המרכזי בשוויץ העלה את הריבית ב-0.25% לרמה של 1.75% בהתאם לציפיות.

החוזים העתידיים נסחרים בירידות שערים קלות.

בשוק האג"ח, התשואה על אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים עולה ב-3 נקודות בסיס ונסחרת סביב 3.75%. התשואה לשנתיים עולה ב-4 נקודות בסיס ונסחרת סביב 0.8%.

בשוק הקריפטו, הביטקוין ממשיך במומנטם החיוב ומזנק בכ- 5% יחד עם האת'ריום שמזנק בשיעור דומה.

10:12

בורסות אירופה נסחרות בירידות שערים חדות. מדד הדאקס הגרמני יורד ב-1.1%, גם הבורסות בפריז ובריטניה יורדות בשיעור דומה.

בגזרת המאקרו, היום בשעה 14:00 (שעון ישראל) צפויה להתפרסם החלטת הריבית בבריטניה.

בשוק הפורקס העולמי, האירו נסחר מול הדולר והין ביציבות. מול הליט"ש, הדולר מתחזק בכ-0.2%.

08:19

הבוקר במסחר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת. מדד הניקיי יורד ב-0.4%, והקוספי עולה ב-0.3%. בסין לא מתקיים היום מסחר לרגל חג סירות הדרקון.

החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים הבוקר בירידות שערים.

אמש בוול סטריט, מדדי המניות נסחרו בירידות שערים ברקע לעדותו החצי שנתית של יו"ר הפד, ג'רום פאוול, שם הדגיש כי הוא צופה עוד העלאות ריבית השנה.

אינטל  ריכזה עניין אמש לאחר שמניית החברה צללה בכ-6%. זאת לאחר שענקית הטכנולוגיה דיווחה על כוונתה להפוך לחברה לייצור שבבים, במטרה להתחרות בחברת  TSMC - יצרנית שבבים מטאיוואן. במקביל, דיוויד זינסנר סמנכ"ל הכספים של אינטל, הוסיף כי אינטל עתידה לשנות את מבנה דיווח התוצאות הכספיות של החברה כאשר חברת שירותי הייצור שלה- IFS, תציג בנפרד את ביצועיה לרבעון, על מנת לייצר שליטה בעלויות ולקצץ כ- 10 מיליארד דולר בשלוש השנים הקרובות. 

שחר כרמי, אנליסט טכנולוגיה בפסגות, מתייחס להצהרת אינטל ומרחיב: " חברת Intel ערכה אתמול יום משקיעים ובו הציגה את תכנית הפעילות שלה בתחום הייצור בשנים הקרובות. בכוונתה להפריד את פעילות ייצור השבבים ולהציגה כמגזר נפרד. כך היא תוכל למדוד באופן איכותי ומהימן את ביצועי התחום, ללא ערבוב עלויות מול התכנון. הדבר גם אמור לשפר את יכולת החברה לפעול כ-Foundry ולייצר לאחרים, ללא מתן קדימות לפעילות הפנימית. החברה גם מעריכה שהדבר יביא לשיפור תפעולי ויסייע לה להשיג את היעד של הפחתת עלויות בהיקף 8-10 מיליארד$ עד 2025".

עוד מוסיף כרמי כי: "תחום הייצור אמור להכניס לה כ-20 מיליארד $ בשנה הבאה (כולל מכירות פנימיות). כחלק מהפרדת התכנון מהייצור, יתכן כי חלק הולך וגדל מהשבבים של אינטל ייוצרו במיקור חוץ. כך למשל יהיה ה-Meteor Lake שאמור להיות מושק במחצית השניה של 2023, יכלול גם קומפוננטות המיוצרות ע"י TSMC".

בהמשך לדיווח של אינטל, חברות שבבים נוספות רשמו ירידות שערים כגון אנבידיה , קוואלקום , ואפל 

בהמשך לדיווח של אינטל, חברות שבבים נוספות רשמו ירידות שערים כגון אנבידיה , קוואלקום  ואפל .   

תשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב נסחרות הבוקר ביציבות לאחר שאמש רשמו תנודות חזקות. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים נסחרת סביב 3.72% והתשואה על אג"ל לשנתיים נסחרת סביב 4.72%.

בזירת המסחר בקריפטו, המטבעות החזקים ממשיכים במומנטום החיובי, כשברקע בקשת ענקית ההשקעות בלקרוק להנפיק תעודת סל מבוססת ביטקוין בארה"ב. הביטקוין מזנק בכ־5.5% ונסחר ב־30,345 דולר, בעוד האת'ריום עולה בכ־6% לשער של 1919 דולר.

בשוק הסחורות, אמש מחירי החוזים על הנפט הגולמי נסחרו בעליות שערים של כ-2%. הבוקר, מחירי הנפט נסחרים בירידות שערים של כ-0.5%. מחירה של חבית נפט מסוג WTI עומד על 72.3 דולרים, ומחיר הנפט ברנט נסחר סביב 77 דולרים. 

בשוק הפורקס העולמי, האירו נסחר ביציבות מול הדולר. מול הליט"ש, הדולר נחלש ב-0.1% ומול הין הדולר נסחר ביציבות.

בגזרת המאקרו, בצוהרי היום צפויה להתפרסם החלטת הריבית של הבנק המרכזי בבריטניה לאחר שאמש, פורסמו נתוני האינפלציה במדינה שעלו מעל המצופה. 

האינפלציה לא דועכת: הלקחים המדאיגים של הכלכלה הבריטית  

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מתייחס לנתוני האינפלציה בבריטניה ולהשלכות הנתונים על החלטת הריבית של הבנק המרכזי, שצפויה להתפרסם בצוהרי היום: " בתגובה לנתוני האינפלציה של חודש מאי, עלו הסיכויים לכך שהוועדה המוניטרית של הבנק המרכזי של אנגליה תעלה את הריבית ב-50 נ"ב ל-5.0% בפגישה מחר ולא ב-25 נ"ב כפי שהיה צפוי קודם לכן. האינפלציה לא ירדה בהתאם לציפיות ונותרה ללא שינוי ברמה של 8.7% ב-12 החודשים האחרונים". 

עוד מוסיף בפמן כי "החשש הגדול יותר נוגע לכך שאינפלציית הליבה עלתה שוב, והגיעה לשיא של 31 שנים של 7.1% ב-12 החודשים האחרונים. זה מבדל את בריטניה מכלכלות מתקדמות אחרות, כולל גוש האירו וארה"ב, שבהן אינפלציית הליבה החלה לרדת. נראה שהאינפלציה השפיעה על שוק העבודה וקביעת השכר במידה רבה יותר בבריטניה מאשר במקומות אחרים". 

בהמשך היום צפויה להתפרסם גם החלטת הריבית בשוויץ. במקביל, צפויים להתפרסם בארה"ב התביעות הראשוניות לדמי אבטלה.