רפורמה לפירוק המונופולים בתחום המזון עושה קאמבק

אחרי שהוסרה מהתקציב: הרפורמה לפירוק המונופולים חוזרת לשולחן הכנסת • לפי ההצעה, ספק מזון גדול יוכל להחזיק במותג גדול אחד בלבד ביבוא בלעדי, ויצטרך להתפרק מהיתר • בנוסף, שר הכלכלה ניר ברקת הציע לאמץ את תו התקן האירופי, דבר שעלול להשפיע על סימון מוצרי המזון הלא בריאים במדבקות אדומות

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

קאמבק לרפורמה לפירוק המונופולים בתחום המזון: אחרי שהוסרה על-ידי משרד האוצר מחוק ההסדרים בתחילת השנה, היום (ג') הגיש שר הכלכלה ניר ברקת מחדש, בהצעת חוק ממשלתית, את התוכנית שתכליתה להגביל את ספקי המזון והטואלטיקה ביכולתם לשווק באופן בלעדי מותגים גדולים.

נקבעו יעדי תכנון, מחיר המינימום במכרזים ירד דרמטית: ההחלטות שהתקבלו בקבינט הדיור
הנגיד במכתב חריף לנתניהו: הסר מהשולחן את הצעת החוק בנושא הריבית על העו"ש

תזכיר החוק שפורסם היום להערות הציבור דומה מאוד להצעה שנגנזה לפני כמה חודשים. אז הודיע שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על פיצול רפורמת הדגל של הממשלה בתחום יוקר המחיה מחוק ההסדרים, בטענה כי היא אינה מגובשת דיה ועלולה לפגוע ביצרנים קטנים, שמסתמכים על מערכי ההפצה של הספקים הגדולים. לאחר מכן ברקת ביקש להחזיר את הרפורמה לחוק ההסדרים שעבר בצד תקציב המדינה, אבל נבלם בין השאר על-ידי הייעוץ המשפטי לממשלה, במקביל ללחצים מצד חברות המזון.

כעת במשרד הכלכלה מסבירים כי השחקנים הקטנים בשוק המזון יוכלו להמשיך להיעזר בהפצה של הגדולים, אבל לא לסחור איתם ביחד מול הקמעונאי כחבילה.

ספק מזון גדול יוכל לייבא באופן בלעדי מותג אחד בלבד

לפי ההצעה, ספק מזון גדול (כמו דיפלומט ושסטוביץ) יוכל להחזיק במותג גדול אחד בלבד ביבוא בלעדי, ויצטרך להתפרק מהיתר. ספק שיוותר על מותג גדול יוכל לקבל אישור ליבוא כמה מותגים בינוניים בבלעדיות. אופציה אחרת היא שהיבואן יוכל להמשיך להביא את המותגים הקיימים, אבל לא בבלעדיות.

"במשך עשרות שנים חגגו קבוצה קטנה של מונופולים על הגב של אזרחי ישראל ומנעו תחרות בכל דרך אפשרית. המטרה שלהם הייתה להתעשר על חשבון הציבור הישראלי - שנאנק תחת הנטל הכלכלי. המצב הזה הוא בלתי נסבל. שוק בלי תחרות הוא שוק פגום שדורש תיקוני עומק", אמר ברקת בהצהרה לתקשורת סביב הגשת הצעת החוק.

בד-בבד, ברקת הרחיב בנוגע להצעה שהעלה בקבינט יוקר המחיה, לאמץ את התקינה האירופית ביבוא מוצרי מזון. לפי ההצעה, כל מוצר שמורשה לשיווק באירופה יותר לשיווק גם בארץ, בנוסף לתקן הישראלי. זאת, למעט רשימת חריגים מצומצמת שתגובש.

בתוך כך, עולה השאלה מה יעלה בגורל המדבקות האדומות שמסמנות כיום מוצרים לא בריאים. ברקת סבור כי יש לאמץ את התקן האירופי באופן מלא, לרבות סימוני המזון ביבשת, שאינם כוללים את המדבקות האדומות אלא סימונים אחרים בולטים פחות. המשמעות תהיה שהיבואנים לא יידרשו לסמן את המוצרים כפי שקבוע כיום בחוק של משרד הבריאות. גורמים אחרים בקבינט יוקר המחיה מתנגדים לאפשר לספקים לוותר על הסימון האדום.

ברקת מעריך כי פתיחת היבוא יכולה להביא לירידת מחירים של כ-20% במוצרים שייפתחו לתחרות מלאה מחו"ל. זאת, בנוסף להורדת העלות הנוספת של התקינה הישראלית הקיימת, שמייקרת לפי נתוני משרד הכלכלה את המוצרים ב-8%-12% נוספים, בהתאם לקטגוריה.