בנקים בישראל | בדיקת גלובס

הסכמי השכר בבנקים: מי קיבלו תוספת גדולה למשכורת, והיכן חילקו 50 אלף שקל למנהלים המצטיינים?

עובדי מזרחי–טפחות חתמו על הסכם שכר חדש שכולל הטבות מפליגות, כגון תוספות שכר ומענק חתימה • בלאומי ובבינלאומי מעניקים בונוסים שנתיים גבוהים, בתנאי שהבנק יעמוד ביעדים • בדיסקונט העניקו עשרות אלפי שקלים למצטיינים ובונוס המותנה בתשואה להון • ובבנק הפועלים מתנהל מאבק על הסכם שכר • באיזה בנק הכי משתלם לעבוד? תחליטו אתם

לוין, ברבר-צדיק, קוטלר, לארי, פרידמן. צילומים: יח''צ, תמר מצפי, איל יצהר, גדי דגון / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
לוין, ברבר-צדיק, קוטלר, לארי, פרידמן. צילומים: יח''צ, תמר מצפי, איל יצהר, גדי דגון / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מדי רבעון, עם פרסום הדוחות הכספיים של הבנקים (שבכל רבעון לאחרונה שוברים שיאים, בעיקר בשל עליית הריבית וההכנסות שגדלו כתוצאה מכך), מציינים העומדים בראש כל אחד מהם את התרומה הגדולה של העובדים להצלחה, לצמיחה ולתוצאות המצוינות. עיון בהסכמי השכר הקיבוציים המתחדשים מאפשר לבחון עד כמה האמירות של בכירי הבנקים מתורגמות לתנאי ההעסקה של העובדים, כיצד הם מעודדים הצטיינות וכמה שווה מעבר לסניף בעיר אחרת. 

● הבנקים יוכרזו "קבוצת ריכוז"? הממונה על התחרות פתחה בהליך ונפגשה עם הנגיד 
איך הפכה דוקטורית מפרינסטון לנגידת הבנק המרכזי של ארדואן 

האחרון להגיע להסכם קיבוצי חדש בין ההנהלה לבין ועד העובדים הוא מזרחי טפחות, שהודיע ביום שני על הסכם שכר. קדמו לו לאומי שחתם על הסכם באמצע חודש מרץ האחרון, כשרק שנה קודם לכן עוד היו הצדדים בסכסוך עבודה, אחרי שוועד העובדים דרש לשלב עבודה היברידית בבנק לאחר תקופת הקורונה, ולבסוף הצליח בכך, לפחות עבור חלק מהעובדים. נציין כי באופן היסטורי ההסכם של עובדי הבנק הבינלאומי צמוד לזה של לאומי, ולאחר שבלאומי חתמו על הסכם חדש, גם בבינלאומי חידשו את ההסכם שלהם, תוך ביצוע ההתאמות הנדרשות.

לפניו היה זה דיסקונט שחתם על הסכם בסוף שנת 2021, הסכם שמערער על מוסד הקביעות ועיגן עבודה מהבית יום בשבוע, לעובדים שיכולים לעבוד מהבית. עד לחתימת ההסכם, עובד שנקלט בבנק נחשב לעובד ארעי במשך ארבע או חמש שנים, ללא יכולת להתאגד, עד הגיעו לצומת דרכים שבו היה או מפוטר או מקבל קביעות. ההסכם מבטל את הצומת הזה וקובע כי לאחר שנה של ארעיות (או שנתיים לעובדים במוקד הטלפוני של הבנק), העובדת או העובד הופכים להיות "יציבים" ויש להם אפשרות להתאגד. מן הצד השני, הם אינם מוגנים בקביעות.

היחיד מבין הבנקים הגדולים שנותר ללא הסכם חדש הוא בנק הפועלים. ההנהלה וועד העובדים נמצאים במאבק, לאחר שלטענת העובדים הנהלת הבנק מונעת את קידומו של הסכם שכר חדש, ובמקביל דורשת לעגן בהסכם פגיעה בזכויות ובביטחון התעסוקתי של העובדים. לפני כחודשיים הביאו העובדים לסגירה מוקדמת של 180 סניפים, כשגם מרכזי הייעוץ והמוקד הטלפוני נסגרו לחלק מאותו היום.

באשר למצבת העובדים במערכת הבנקאית כולה, זו נמצאת במגמה של קיטון זה מספר שנים. בעוד שבסוף 2020 היו בחמשת הבנקים הגדולים קצת יותר מ־37 אלף עובדים, עד סוף השנה שעברה נגרעו ממנה כ־1,000 איש. המגמה ניכרת בעיקר בשני הבנקים הגדולים - לאומי והפועלים, עם ירידה של כ־1,000 ושל כ־500 עובדים בהתאמה. במזרחי טפחות לעומת זאת נרשמה עלייה של כ־1,000 עובדים, אך זו קרתה בין היתר לאחר מיזוג בנק אגוד, שכלל קליטה של כ־400 עובדים.

לצורך ההשוואה בין תנאי ההעסקה והשכר של הבנקים, גלובס מביא את עיקרי ההסכמים.

 

מזרחי טפחות: תוספת 1,000 שקל לכל עובד, ההנהלה שומרת על הכוח

כאמור מזרחי טפחות הוא האחרון שחידש את הסכם השכר, שבמסגרתו ייהנו כל עובדי הבנק מתוספת שכר אחידה של 1,000 שקל רטרואקטיבית החל מינואר 2022 (ההסכם הקודם פג כשנה לפני החידוש). כמו כן מהעלאת שכר של 3% בשנים 2023 ו־2024, ושל 2% בשנים 2025 ו־2026. עובדי הסניפים יקבלו תוספת ייחודית של 200 שקל לשכרם, וכן יבוצעו התאמות שכר מסוימות בתפקידים ספציפיים.

עוד סוכם, כי בסיסי ההפרשה לקרן ההשתלמות ולקרן הפנסיה יהיו זהים. בנוסף, כפי שנעשה בהסכמים קודמים - מענק חתימה בגובה שתי משכורות 13 יינתן לכל העובדים שהחלו את עבודתם בבנק עד ל־31 בדצמבר 2021. מי שהצטרפו לבנק בין ה־1 בינואר 2022 ועד ל־31 בדצמבר באותה שנה ייהנו ממענק חתימה של משכורת 13 אחת.

עם זאת, הנהלת הבנק שומרת בידיה החלטות רבות שאצל הבנקים האחרים נכנסו להסכם השכר הקיבוצי. מדובר לדוגמה בגובה הבונוס השנתי (מזרחי טפחות מחלק בכל שנה בונוס, אך גובהו לא נקבע מראש), כשגם מענק בגין המעבר הקרוב של המטה ללוד לא נקבע בשכר וההנהלה תוכל לתגמל עובדים על פי ראות עיניה. במקביל, ההסכם החדש מבטיח שקט תעשייתי עד סוף 2026, וכן את הארכת תקופת הניסיון לחלק מהעובדים החדשים עד ל־5 שנים, והגדלת היקף העובדים המועסקים בחוזים אישיים במטה הבנק. עוד נקבעה מסגרת של עד 70 עובדים שניתן יהיה לסיים את עבודתם בבנק בגין אי־התאמה, והוסכם על הפעלת תוכנית פרישה מרצון שתהיה בתוקף עד סוף שנת 2027.

נזכיר כי בינואר השנה קיבלו יותר מ־6,000 עובדי מזרחי טפחות 10,000 שקל מענק מיוחד לרגל חגיגות 100 שנה להיווסדו של הבנק.

לאומי: הכי נדיב בבונוס השנתי, אך הכפיף את התגמול לביצועים

הסכם השכר בלאומי, שהגיע כאמור לאחר מאבק ארוך ומתוקשר בין הוועד להנהלה, עיגן שינוי משמעותי במנגנון קביעת עליית השכר והבונוס השנתי. לראשונה במערכת הבנקאית שתי ההטבות הללו הוכפפו לעמידה ביעדים, במקרה של לאומי - השגת תשואה גבוהה על ההון.

על פניו התשואה שנקבעה לתשלום מענק מלא בגין 2023 עומדת על 17%, כלומר תשואה זהה לזו שהציג הבנק בשנת 2022. אולם בלאומי החליטו כי בשנתיים הראשונות מחתימת ההסכם העובדים יקבלו את הסכום גם אם לא יעמדו ביעדי התשואה. נזכיר כי לאומי ביצע הפחתת שווי על השקעתו בבנק ואלי נשיונל האמריקאי (לאומי USA מוזג לתוך ואלי), כך שהתשואה על ההון ברבעון הראשון השנה עמדה על 9.5% בלבד.

על פי ההסכם ל־2022, שהסתיימה ברווח של 7.7 מיליארד שקל, יקבלו העובדים בונוס ממוצע בגובה שלוש משכורות, שיחולק באופן דיפרנציאלי בהתאם לתרומת העובד. עוד נקבע בונוס של 10,000 שקל לכל עובד בגין מענק חתימה ולרגל חגיגות 120 שנה לבנק. עובדים עם ילדים בגילי 5 עד 8 יזכו לתוספת של 300 שקל לשכר, ותקציב הרווחה יגדל בסך של 500 שקל לכל עובד.

מעבר להישג שבהכפפת עליית השכר והבונוס לתוצאות, הנהלת לאומי רשמה הישג נוסף בהסכם השכר החדש, כשקיבלה גמישות תעסוקתית: העובדים ייאלצו להמתין 10 שנים עד לקביעות, במקום ארבע כפי שהיה עד כה.

עוד הוסכם על הגדלה של מכסת העובדים שהבנק רשאי להעסיק תחת ההסכם הטכנולוגי, וזו עומדת כעת על 950 (לעומת כמה מאות שכבר מועסקים כך כיום), במטרה לאפשר לבנק לבצע קפיצת מדרגה נוספת בטרנספורמציה הדיגיטלית, בהתאם לאסטרטגיה שנקבעה בבנק.

מה שנעדר באופן ממפורש מההסכם החדש הוא מכסה מוגדרת של עובדים שניתן לפטר כחלק מהתייעלות שמבצע הבנק. בהסכם יש מנגנון להיפרדות מעובדים שמתייתרים בשל ההתפתחות הטכנולוגית, אך לא מדובר על מהלך ספציפי בשנה כזו או אחרת, אלא בהסכמות שיאפשרו גמישות להנהלה לבצע תוכניות בהתאם לצרכים בבוא העת, בשיתוף פעולה עם הוועד.

דיסקונט: 50 אלף לכל מנהל מצטיין, 17.5 אלף לעוברים לראשל"צ

הסכם השכר של דיסקונט שנחתם בסוף 2021 הוא קצר טווח יחסית ויסתיים בסוף 2024, כך שכבר בעוד מספר חודשים בבנק יצטרכו להתחיל בשיחות חדשות.

בינתיים, דיסקונט הוא הנדיב ביותר בהעלאות השכר, לפחות מבחינת הממוצע שניתן לעובדים "הרגילים". לפי ההסכם, הם ייהנו מתוספת שכר שקלית דיפרנציאלית ממוצעת של 1,350 שקל ברוטו לחודש, במדרגות קבועות. מנהלים מן המניין יקבלו בגין 2022 תוספת שכר ממוצעת של 3% לשנה עד לעלות של 10 מיליון שקל בשנה, כשטווח התוספת למנהלים ינוע בין 0.5%-10%. בגין 2023-2024 תינתן לעובדים תוספת שכר בפעימה אחת בינואר 2024 עבור השנתיים המדוברות. לעובדים ללא קביעות (מעמד יציב) תוספת השכר הממוצעת תהיה עד 8% במצטבר לתקופת ההסכם.

בדומה ללאומי ובשונה ממזרחי טפחות, הבונוס השנתי בדיסקונט מעוגן בהסכם והוא יחולק באופן דיפרנציאלי תוך התניה בהשגת תשואה להון של 8% לפחות, כשכל עובד יקבל בין רבע משכורת ועד 2.5 משכורות. המענק יכול להיות כספי חד פעמי או באמצעות הקצאת מניות שוות ערך בהסכמת הוועד.

דיסקונט היה נדיב כלפי עובדיו הקבועים במענקי חתימה, והם קיבלו מענק חד פעמי בגין השינויים בחוקת העבודה. בדרג הפקידותי עמד המענק על 35 אלף שקל לעובד, ובדרג הניהולי ניתן מענק דיפרנציאלי תלוי תשואה שנתית על ההון של 10% ומעלה, ובעלות כוללת של עד 8 מיליון שקל לכלל העובדים בדרג ניהולי בכל אחת מהשנים 2022-2024. בנוסף, לעובדי הסניפים ניתן בונוס חד פעמי בעלות כוללת של 10 מיליון שקל.

דיסקונט היה נדיב גם כלפי העובדים שיסכימו לעבור לקמפוס החדש שנבנה בראשון לציון. העובדים הקבועים בדרג הפקידותי יזכו במענק הסכמה חד פעמי של 17,500 שקל ברוטו, והמנהלים במענק של 25 אלף ברוטו.

בנוסף, בשנת 2022 העניק הבנק 50 אלף שקל לכל אחד מ־100 המנהלים המצטיינים שלו, ובשנה הבאה יחולק סכום דומה ל־100 המצטיינים בגין 2023-2024. לצד זאת, ניתנה תוספת שכר ממוצעת של 5% ל־100 המנהלים המצטיינים.

הלחץ על הבנקים גובר: האם יוכרזו קבוצת ריכוז?

התנאים המשודרגים של עובדי הבנקים מגיעים על רקע הביקורת הציבורית, הפוליטית והתקשורתית כלפיהם סביב עליית הריבית. זאת לאחר שהבנקים רשמו גידול מהיר וחד בהכנסות מריבית בעקבות מהלכי בנק ישראל, שהביאו להכבדה על הלווים, אך מנגד גלגלו באופן חלקי בלבד את העלאת הריבית לפיקדונות הציבור.

אחרי שהנגיד ערך שיחת נזיפה לראשי הבנקים ודרש מהם להציג צעדים מידיים לטובת הלקוחות, הודיעה הממונה על התחרות, מיכל כהן, כי פתחה בהליך בחינה האם להכריז על הבנקים הגדולים "קבוצת ריכוז". בהודעה שהוציאה הרשות נכתב כי "בדיקות הרשות מצביעות לכאורה על תחרות מוגבלת בין בנקים אלו, שחלקם בניהול חשבונות עו"ש ללקוחות קמעונאיים הוא קרוב ל־100%, בפרט בתחום קבלת הפיקדונות מלקוחות במגזר הקמעונאי (משקי בית ועסקים זעירים וקטנים)". הממונה אף נפגשה עם נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, והציגה בפניו את כוונותיה.