קשרים בליכוד וקפיצה מעל בכירים ממנה: איך מונתה מ"מ יועמ"שית נתיבי ישראל?

עורכת הדין עינב אבוחצירא מונתה לתפקיד מ"מ היועצת המשפטית של חברת נתיבי ישראל, האחראית על למעלה מ-7 מיליארד שקל בשנה • מאז הקפאת מינויו של עו"ד אלעד ברדוגו לתפקיד, לא מונה ממלא מקום

כבישים. נתיבי ישראל מינתה את עינב אבוחצירא לתפקיד מ''מ היועמ''ש / צילום: שלומי יוסף
כבישים. נתיבי ישראל מינתה את עינב אבוחצירא לתפקיד מ''מ היועמ''ש / צילום: שלומי יוסף

עורכת דין בחברת נתיבי ישראל הוקפצה לתפקיד מ"מ היועץ המשפטי של החברה עד לפרסום מכרז חדש, לאחר שזה שבו זכה עו"ד אלעד ברדוגו - נפסל. ממלאת המקום עקפה בדרך מנהלי אגפים, סגני מנהלי אגפים ואת מנהליה ולמעשה הוקפצה מדרג שאינו בכיר - לתפקיד המשפטי הבכיר בחברה.

אתמול מונתה עורכת הדין עינב אבוחצירא לתפקיד מ"מ היועצת המשפטית של חברת נתיבי ישראל האחראית על למעלה מ-7 מיליארד שקל בשנה, ומשמשת זרוע הביצוע המרכזית של משרד התחבורה. החברה אמונה על תחזוקת הכבישים ועל סלילת כבישים חדשים בהתאם לתכנית החומש של משרד התחבורה הנאמדת בכ-26 מיליארד שקלים.

נתיבי ישראל עוסקת גם בהנחת מסילות רכבת לצידה של רכבת ישראל, ומסתמן כי תקח חלק גם בביצוע פרויקט המטרו בהתאם לדרישתה של שרת התחבורה מירי רגב שאיימה להוציא את הפרויקט מחברת נת"ע. תפקיד היועץ המשפטי בחברה הוא קריטי, שכן היא עוסקת בפרסום מכרזים ובפיקוח על ביצוע עבודות של קבלנים בתחום התשתיות.

החברה ללא ממלא מקום כבר 3 חודשים 

ממלאת המקום גברה על מנהלות האגפים בייעוץ המשפטי, שאף התחרו במכרז לתפקיד הקבוע. לעומתן, עורכת הדין שנבחרה נחשבת מוערכת אמנם, אך לא בכירה ותהליך המינוי, כך טוענים גורמים בענף - תמוה, וגם לנוכח פעילות משפחתה בליכוד באשדוד. היא התחילה לעבוד בחברת נתיבי ישראל לפני שנתיים בלבד, ועברה את תנאי הסף במכרז לתפקיד הקבוע, וקודם לכן שימשה היועצת המשפטית של המועצה המקומית חבל מודיעין בראשות שמעון סוסן.

בשלושת החודשים האחרונים, לא מונה ממלא מקום לתפקיד היועץ המשפטי בחברה לאחר שהיועמ"ש הקודם סיים את תפקידו. במסגרת המכרז שפורסם זכה באופן שהוא לכל הפחות מעורר שאלות עו"ד אלעד ברדוגו, שהצהיר על עצמו כפוקד לליכוד והוא גם אחיינו של העסקן ואיש התקשורת יעקב ברדוגו.

רשות החברות פסלה את ההליך המכרזי בכפוף לשימוע והעירה לחברת נתיבי ישראל על כך שלא מונה ממלא מקום. החברה נשלטת על ידי יו"ר הדירקטוריון שבחר את ברדוגו, יגאל עמדי, אף הוא איש ליכוד שמונה בידי רגב בקדנציה הקודמת שלה במשרד התחבורה ותועד לצידה באירוע פריימריז. גורמים בענף תוהים הכיצד ממלאת המקום שנבחרה הוקפצה מעל בכירים ממנה, ותוהים האם קשריה של משפחתה בליכוד סייעו לכך.

נבחר בהצבעה בדירקטוריון, ונפסל ע"י רשות החברות

קודם לכן כאמור נפסל ההליך המכרזי שבו זכה המועמד שייעדה החברה לתפקיד עו"ד אלעד ברדוגו. במכתב הפסילה כתבה מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים כי "בהליך האיתור של היועץ המשפטי הפנימי לחברת נתיבי ישראל, נפלו פגמים משמעותיים חמורים ובהם שינויים בפרשנות תנאי סף וקריטריונים הקשיחים לאחר פתיחת תיבת ההצעות באופן שהיטיב עם המועמד המומלץ, ניקוד שונה למועמדים בעלי מאפיינים דומים, החלטות שנקבעו שלא בישיבה סדורה בין חברי הוועדה, החלטות שנקבעו מראש והוכתבו לחברי הוועדה, הבאת שלושה מועמדים לדירקטוריון שלא בהתאם לסדר עדיפות הוועדה, היעדר התייחסות לביטוי הולם לייצוגן של נשים, התנהלות על פי נוהל איתור שלא אושר ובו שינויים מהנוהל המאושר אשר השפיעו על תוצאות ההליך, היעדר ייעוץ משפטי הנושא באחריות משפטית כוללת להליך ועוד".

דירקטוריון חברת נתיבי ישראל בחר בעו"ד ברדוגו בתחילת חודש פברואר ברוב של 5 חברים מול 4 מתנגדים. אחת מהן היא חברת הדירקטוריון לינדה בן שושן שהתפטרה מהדירקטוריון במחאה על המינוי.

השדרה הניהולית של נתיבי ישראל חייבת להיות מקצועית, ותפקיד היועץ המשפטי משמש כאחד משומרי הסף החיוניים שלה. ופה מדובר ברגישות כפולה, שכן חברה זו חוותה טלטלה בשנת 2016 עת התפוצצה בה פרשיית שחיתות חמורה, והמנכ"ל שלה נשלח לשנתיים מאסר במסגרת הסכם טיעון.

מחברת נתיבי ישראל ומרשות החברות לא נמסרה תגובה לידיעה