גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקו האדום של הרכבת הקלה יוצא לדרך, וזה הרגע לבדוק: האם מדובר בהצלחה או כישלון?

לאחר דחיות ועיכובים רבים, הרכבת הקלה צפויה להתחיל לפעול בחודש הבא ● הקמת הקו האדום הייתה רצופה במחדלים - החל בחוסר תיאום בין זרועות המדינה, עבור בתכנון מיושן וכלה בריבים על סמכויות שהביאו הנהלה שלמה בנת"ע להתפטר ● אך בכל זאת, הוא צפוי לשפר את חייהם של עשרות אלפים מתושבי גוש דן ומייצג פוטנציאל אדיר לשינוי

נסיעת מבחן של הקו האדום / צילום: Shutterstock
נסיעת מבחן של הקו האדום / צילום: Shutterstock

הרכבת הקלה צפויה להפתח בחודש הבא, לאחר שאישור עקרוני בטיחותי התקבל ביום חמישי האחרון מטעם חברת הבקרה הגרמנית שנשכרה לשם כך, וזה הזמן לעמוד על ההצלחות ועל הכשלונות של פרויקט התשתית הכי יקר שהוקם אי פעם בישראל - אשר יפתח לשימוש הציבור בזמן הקרוב.

מתי הרכבת תתחיל לפעול? כל מה שכדאי לדעת על הקו האדום | שאלות ותשובות
המכשול החדש שעומד בפני פרויקט התשתיות הגדול ביותר בארץ
אותה חריגה, פי 10 קנס: המוקש של רכבי הליסינג החשמליים

כבר בשנת 1997, הוקמה חברת נת"ע שאחראית על בניית הקו כדי להקים רשת של רכבות קלות בגוש דן, כאשר התכנית אושרה בממשלה בשנת 2000. בשנת 2007, התפרסם מכרז ההקמה בשיתוף המגזר הפרטי, אבל לאחר שהקבוצה הזוכה לא הצליחה להגיע לידי סגירה פיננסית, המדינה הלאימה את הפרויקט ומסרה אותו לביצועה של חברת נת"ע בשנת 2010.

החברה לא הייתה ערוכה, אבל כמיטב המסורת הישראלית בפרויקטי תשתית, אף אחד לא התעניין בכך. לפני ההלאמה, היו גורמים גם בתוך הממשלה שהזהירו מכאוס בניהול הפרויקט, אבל לא היה מי שיקשיב ומבקר המדינה הסביר שאיש לא בדק מה החלופות, איך העברה כזו תשפיע על הפרויקט והאם החברה בכלל ערוכה לכך. ואכן, בסופו של דבר העבודות התחילו רק בשנת 2015 ונמשכו מאז.

בשנת 2019, התחוללה בחברה מהומה, כאשר בעקבות דרישותיו של הדירקטוריון לקבל עוד ועוד סמכויות על חשבון הנהלת החברה, המנכ"ל יהודה בר און וחמישה סמנכ"לים התפטרו והודיעו שהם לא מוכנים לעבוד עם היו"ר, רמי בלינקוב. רק חודשים לאחר מכן, מונתה הנהלה חדשה ובינתיים הפרויקט נותר לניהולם של דרגי הביניים בחברה.

ההנהלה החדשה הודיעה על דחיה של 13 חודשים עד לנובמבר 2022. כשפרסמנו בגלובס שהקו יפתח רק באמצע השנה הנוכחית, בשל העובדה שאין מספיק זמן לבדיקות ושהתקנת מערכות האיתות לא הושלמו, התעקשו בנת"ע שהקו יפעל בזמן למרות עמדתם של "מומחים מטעם". למעשה, עד לסוף חודש נובמבר, איש לא חשב לעדכן את הציבור בדחיות שהלכו ותפחו: רבעון ראשון של השנה, ולאחר מכן חודש מרץ, אז פסח, לאחר מכן יום העצמאות, עד שהגענו לזמן הזה.

בבדיקת הנתונים היבשה שערך מבקר המדינה, עלה שהעלות של הקו שאומדנה התנפח ביותר מ-70 אחוזים, עד לסכום של כמעט 19 מיליארד שקל, הוא סביר ביחס למערכות דומות שהוקמו בעולם. מבחינת לוחות הזמנים - השאלה היא איך סופרים. אם נספור מתחילת ביצוע העבודות, הרי שמדובר בלוחות זמנים די סבירים למערכת מסובכת כמו זו שבחרו להקים בישראל, שחלקה עילי וחלקה תת־קרקעי; אולם, מהרגע שהוחלט על הקמת הקו ועד להפעלתו חלפו יותר מ-20 שנה.

גם מבחינה תחבורתית התמונה מורכבת: הקו יקל על חייהם של עשרות אלפי בני אדם שגרים וחיים בגוש דן, אבל הוא לא יהיה גיים צ'יינג'ר תחבורתי והוא לא יחלץ אותנו מהפקקים. רוצים עוד מורכבות? עסקים רבים לאורך התוואי נסגרו, אבל מניסיון העבר, העסקים שהצליחו לשרוד ירוויחו ובענק מגידול בהכנסות שלהם.

הקמת הקו הייתה רצופה במחדלים, אך יש אור בקצה המנהרה

השאלה האם הקו האדום הוא הצלחה או כישלון היא מורכבת וכך גם התשובה עליה:

הקמת הקו מייצגת רבים מהחולאים בישראל והייתה רצופה בכשלונות, בטעויות ובמחדלים: הרשויות המקומיות עשקו את נת"ע וסחטו אותה בתמורה להיתרים, פשוט כי הן יכולות (וגם כי אחרת נת"ע הייתה דורסת אותן); היה חוסר תיאום בין זרועות שונים של אותה המדינה: חברת חשמל לא מתואמת עם נת"ע, שלא מתואמת עם חברות התקשורת, מה שיצר ברדק אחד שלם; התכנון ישן ולא רלוונטי כי הביצוע מגיע יותר מ-20 שנה אחריו; אופן קבלת ההחלטות בסוגיית ההלאמה היה נגוע במגלומניה ובאגו שאנחנו משלמים עליהם ביוקר; ריבים על סמכויות הביאו הנהלה שלמה להתפטר ובוודאי שגרמו לחלק מהעיכובים; ההסתרה, השקרים וחוסר השקיפות לציבור גרמה לחוסר אמון לא רק בחברה המבצעת ובקו האדום, אלא גם בפרויקטים תחבורתיים אחרים שמבוצעים כיום בגוש דן והם קריטיים לתחבורה ולכלכלה.

זו רק רשימה חלקית, ולחשוב שכך התנהל הפרויקט היקר ביותר בתולדות המדינה מעלה תהיות ביחס ליכולותיה ודאגה עמוקה באשר לאופן קבלת ההחלטות.

הפעלת הקו לעומת זאת, מייצגת תקווה ופוטנציאל אדיר לשינוי: הוא ישפר את חייהם של עשרות אלפים מהתושבים ומהעובדים בגוש דן. למרות הנסיעה האיטית שתהיה בו בהתחלה והתקלות שילוו את פתיחתו, הוא יאפשר פיתוח אורבני והשקעה בתשתיות אופניים ובתחבורה הציבורית ויתן, באיחור של עשרות שנים אחרי העולם המערבי, אור בקצה המנהרה.

מאות בני האדם שיצאו ויכנסו לתחנות יעברו בבתי העסק המקומיים ויחזקו את הכלכלה המקומית. הם יוכלו להתנייד בחופשיות, בלי תלות חונקת ברכב פרטי, ואולי חלקם יוותרו על הרכב השני של המשפחה. החיים בגוש דן כבר בלתי אפשריים מבחינה תחבורתית והפקקים רק במטרופולין הזה עולים למשק כ-10 מיליארד שקל מדי שנה. יתכן שפתיחת הקו האדום הוא תחילתו של שינוי, כאשר אחריו, לקראת סוף העשור, יפתחו גם הקווים הירוק והסגול, ועל פי ההבטחות המטרו יחל לפעול בהדרגה משנת 2034. אלא שאנחנו זוכרים מה עלה בגורלן של הבטחות.

עוד כתבות

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

הותר לפרסום: שני חיילים נהרגו מפגיעת כטב"ם במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

סרבני תשלומים: ועד הבית לא חייב להציג קבלות על השיפוץ, אולם הדייר חייב לשלם

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20