לשכת רו"ח | בלעדי

דרמה בכנס לשכת רואי החשבון: ראשי הפירמות הגדולות לא ישתתפו בעקבות ביטול הגעתה של מנהלת רשות החברות הממשלתיות

לגלובס נודע כי יו"ר לשכת רואי החשבון הודיע למנהלת רשות החברות הממשלתיות, מיכל רוזנבוים, כי הוא מבטל את השתתפותה בכנס הלשכה אליו הוזמנה • ברקע: הקרב בין השר אמסלם לבין רוזנבוים שאף עלה שלב לקראת הדחה • חמשת מנהלי הפירמות הגדולות ביטלו בתגובה את השתתפותם

מיכל רוזנבוים וחן שרייבר / צילומים: כדיה לוי, ראובן קפוצ'ינסקי
מיכל רוזנבוים וחן שרייבר / צילומים: כדיה לוי, ראובן קפוצ'ינסקי

דרמה בכנס לשכת רואי החשבון באילת: נשיא לשכת רואי החשבון, חן שרייבר, הודיע למנהלת רשות החברות, מיכל רוזנבוים, על ביטול השתתפותה בכנס ברגע האחרון, בהודעת וואטסאפ. ההערכות הן כי הביטול נעשה על רקע המחלוקת בין רוזנבוים לשר הממונה על משרדה, דודי אמסלם.

בתגובה לכך ביטלו חמשת ראשי פירמות ראיית החשבון הגדולות בארץ את השתתפותם בכנס, כמחאה על הכנסת שיקולים פוליטיים ללשכה המקצועית.

אמסלם לנציבות שירות המדינה: להדיח את מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים 
סמוטריץ' בוועדת הכספים: "בשיח עם שני גופים בינלאומיים לכניסה למערכת הבנקאית בישראל" 
מפת העימותים בין שרי הממשלה לרגולטורים ובכירים במשק 

"לא נהיה כלי במשחק הפוליטי"

כנס לשכת רואי החשבון השנתי נערך השבוע באילת בימים ראשון עד רביעי. רוזנבוים הייתה אמורה להגיע לראיון "אחד על אחד" על במת הכנס ביום רביעי, אך בשישי האחרון הודיע שרייבר לרוזנבוים כי בעצה אחת עם רו"ח עופר מנירב, נשיא של כבוד בלשכה, הוחלט שהדבר הנכון ללשכת רואי החשבון הוא ביטול השתתפותה.

שרייבר לא סיפק לרוזנבוים סיבה לביטול, אך ההערכות הן כאמור, כי הרקע לביטול ההשתתפות הינו הסכסוך המתוקשר של רוזנבוים עם השר הממונה אמסלם והרצון של שרייבר לשמור על יחסים טובים עם אמסלם והדרג הפוליטי. היחסים בין רוזנבוים לבין השר אמסלם, הגיעו לאחרונה לנקודת רתיחה על רקע כוונתו של השר לשנות מהיסוד את שיטת המינויים לדירקטוריונים בחברות הממשלתיות, הדחת יו"ר דואר ישראל, ומינוי יושבי־ראש לחברת החשמל ולנמל אשדוד.

ביטול השתתפותה של רוזנבוים בכנס הגיע לאוזניהם של ראשי הפירמות הגדולות בארץ שהגיבו בתדהמה למה שנתפס בעיניהם כהכנסת שיקולים פוליטיים ללשכה המקצועית.

חמשת ראשי הפירמות הגדולות - רו"ח שרון שולמן, יו"ר ומנכ"ל EY, רו"ח דורון סדן, שותף מנהל ב-PWC, רו"ח אילן בירנפלד, יו"ר ומנהל עסקים ראשי ב־Deloitte, רו"ח דורון דבי, שותף ב־KPMG ורו"ח שחר זיו, שותף מנהל ב־BDO - היו אמורים להשתתף ביום רביעי אחר הצהריים במושב שמכנס אותם על במה אחת לדיון על מצבו ועתידו של המקצוע, אך לאחר שנודע להם על ביטול השתתפותה של רוזנבוים בכנס החליטו יחד כי הם לא יתנו לכך יד ולא ישתתפו בכנס אם רוזנבוים לא תשתתף.

ראשי הפירמות הבהירו לראש הלשכה כי אין זה "הדבר הנכון עבור הלשכה" להכניס שיקולים פוליטיים לכנסים המקצועיים שהלשכה עורכת ולכן הם אינם תומכים בהחלטתו לבטל את השתתפותה של רוזנבוים בכנס. גורמים בסביבת ראשי הפירמות אמרו ל"גלובס", כי הם הופתעו מעמדתו של שרייבר וזעמו על כך שהוא מתיימר לדבר בשם רואי החשבון כשהודיע שטובת "הלשכה" היא שרוזנבוים לא תגיע לכנס.

מששרייבר הודיע לראשי הפירמות כי הוא אינו יכול כבר לחדש את ההזמנה של רוזנבוים לכנס, הודיעו לו חמשת המנהלים הבכירים כי הם מחרימים את הכנס ולא יגיעו לפאנל המתוכנן.

לדברי אחד המנהלים הבכירים, "ראשי הפירמות לא יתנו יד לדירדור הלשכה ולפעולות ממניעים פוליטיים. הלשכה לא יכולה להיות כלי במשחק הפוליטי. היה ברור לנו שצריך להעביר מסר של תמיכה במנהל התקין, ולא בשיקולים זרים".

ברקע הדברים מתנהל בימים אלה דיון על המשך קיומה ונחיצותה של הוועדה המייעצת למינוי רואי חשבון בחברות הממשלתיות, האחראית על מינוי רואי חשבון מבקרים לחברות הממשלתיות וכן על קביעת גובה שכרם.

בוועדה חברים שלושה נציגי ציבור, שני רואי חשבון מתוך רשימה של ארבעה רואי חשבון לפחות שהציעה לשכת רואי חשבון ואושרה בידי יושב ראש מועצת רואי חשבון, יושב ראש מועצת רואי חשבון או עובד משרד המשפטים שיקבע שר המשפטים ויו"ר דירקטוריון של חברה ממשלתית, על פי הצעת הרשות. בתקופת כהונתו של שר האוצר אביגדור ליברמן קידם ליברמן תזכיר חוק במטרה לבטל את הוועדה הזו, לאור העובדה שאין לה סמכויות מינוי אלא רק סמכויות לייעץ לרשות החברות על מינויים אופציונליים. ואולם מאז שרשות החברות עברה לפיקוחו של אמסלם ירד מהפרק הרעיון לבטל את הוועדה והשר אף רוצה למנות את חברי הוועדה מחדש.

ללשכת רואי החשבון יש כוח משמעותי בוועדה, שכן כאמור הלשכה ממליצה על שניים מתוך הנציגים היושבים בה ואלה ממליצים על רואי החשבון שיבקרו את החברות הממשלתיות.

גורמים ברשות החברות טוענים כי אמסלם משתמש בהקמת הוועדה מחדש כדי לשלוט בחברות הממשלתיות, בניגוד לעמדתה של רוזנבוים כי צריך לשמור על אי תלות בין הדרג הפוליטי לחברות הממשלתיות.

מלשכת רואי החשבון נמסר: אין תגובה.

אמסלם לנציבות: להדיח את רוזנבוים

בתוך כך, השר אמסלם שלח ביום שני מכתב לנציבות שירות המדינה ובו התלונן כי הוא לא מקבל סמכויות שהיו אמורות להגיע אליו. זאת משום ש"מנהלת רשות החברות בוחרת, על דעת עצמה, שלא להכיר בהעברת סמכות זו ולהתנהל באופן עצמאי מבלי להכיר בכך שתפקיד השר הינו להתוות את מדיניות המשרד ותפקיד הדרג המקצועי הינו ביצועי".

במכתב שטח רשימה ארוכה של טענות כלפי רוזנבוים. לדבריו "קיים משבר אמון חריף וחוסר אמון מוחלט מצד מנהלת הרשות, חוסר אמון שמשפיע על תפקוד הרשות, כשבמצב דברים זה, לצערי, הרשות לא יכולה להמשיך לתפקד במתווה הנוכחי". ולכן "יש לבחון את המשך כהונתה".

המכתב מצטרף לשרשרת התנגשויות בין השניים כשביום ראשון רוזנבוים שלחה מכתב המלין על התנהלות אמסלם, בו כתבה כי "הניסיון להלך עלי אימים לא יצליח".