מתוק למשקיעים, מר לצרכנים: מחירי הקקאו מזנקים ולא צפויים לרדת בקרוב

שוקולד מריר: תופעות אקלים, המלחמה באוקראינה וכללי סחר נוקשים באיחוד האירופי צפויים לדאוג לכך שהייצור והיצוא של פולי הקקאו יצומצמו עוד

פולי קקאו ממטעי חוף השנהב / צילום: Reuters, Luc Gnago
פולי קקאו ממטעי חוף השנהב / צילום: Reuters, Luc Gnago

התכוננו לכך ששוקולד יהיה הרבה יותר יקר.

מחירי הקקאו, המרכיב המרכזי בממתק האהוב בעולם, נמצאים ברמות הגבוהות ביותר זה כמעט ארבעה עשורים. ביקוש חזק, מחסור עולמי בייצור ותחזיות למזג אוויר רע במערב אפריקה, אזור הגידול העיקרי בעולם - כל אלה מובילים לכך.

מלחמת השבבים: סין תגביל יצוא מתכות לשבבים לארה"ב 
סמים וקריפטו: הצצה למסלול המיליונים שמתדלקים את פעילות הטרור בג'נין 

חוזי הבנצ'מרק העתידיים על קקאו בלונדון עלו ביותר מ־32% השנה והפכו את הקקאו לאחת ההשקעות הטובות ביותר בעולם במחצית הראשונה של השנה, התייקרות שעקפה את העלייה של מדד נאסד"ק. המחירים נמצאים ברמה הגבוהה ביותר מאז לפחות 1985, השנה המוקדמת ביותר לגביה יש נתונים על מחירי הקקאו אצל חברת FactSet.

הזינוק בחוזים העתידיים על קקאו צפוי לייקר עוד יותר את השוקולד, שכבר תקופה ארוכה נחשב ל"מותרות בנות השגה". המחיר ליחידה של חטיף שוקולד בארה"ב עלה ביותר מ־20% מאז 2021, על־פי Circana, חברת מחקרי שוק משיקגו.

בעבר, חברות רב־לאומיות גדולות התמודדו עם מחירים גבוהים על־ידי הקטנת החטיפים או החלפת חמאת הקקאו, שמעניקה לשוקולד את מרקמו הקרמי העשיר, בשמן דקלים או רכיבים אחרים, ובמקרים רבים פשוט באמצעות העלאת מחירים.

"זה יפעיל לחץ על יצרני שוקולד מבחינת רווחיות", אמר פסקל בלטוסן, מנהל השפעה ופעילות ב־Tony’s Chocolonely, יצרן שוקולד שמתמחה במוצרים שעומדים בתקנים אתיים וסביבתיים מחמירים יחסית. באוקטובר החברה דווקא הורידה מחירים בבריטניה במטרה לעודד לקוחות לקנות מוצרי פרימיום. התוצאה היא סחיטה של שולי הרווח, "אבל רצינו לוודא שזה ברמה שאנשים מסוגלים לרכוש", הסביר בלטוסן.

הביקוש עולה על הייצור במאות אלפי טונות

אפילו כשהמחירים של סחורות אחרות כמו אנרגיה ומתכות ירדו בחודשים האחרונים, ישנן כמה סחורות חקלאיות שהתייקרו, וזה מוסיף ללחצים האינפלציוניים המורגשים בסופרמרקטים. גם סוכר שהוא רכיב מרכזי בשוקולד וגם קפה נסחרים קרוב לשיאיהם הרב־שנתיים.

עליית המחירים טלטלה את המסחר בפולי קקאו, וקונים חוזרים בהם מהזמנות ומעכבים רכישות לטווח ארוך, דיווח חוויאר לסטנאו, סוחר בכיר בחברת Quanton Commodities מלונדון.

"כולם ממש עצבניים, בייחוד הקונים", סיפר. רוב צרכני הקקאו הגדולים חותמים על חוזים חודשים או מעל לשנה מראש כדי להבטיח מחיר טוב עבור הכמויות העצומות שהם צריכים. "לנוכח המצב הזה במחירים, אנחנו שמרניים ברכישות", אמר.

ברמה עולמית, הביקוש לקקאו בעונה שנגמרת ב־30 בספטמבר יעבור את הייצור ב־142 אלף טונות, המקבילות לכ־161 מיליון טונות של טבלאות שוקולד. זה יותיר את המלאי לסוף העונה נמוך ב־8% לעומת 2022 ב־1.6 מיליון טונות, על־פי ארגון הקקאו הבינלאומי. חשש מתופעת מזג האוויר המכונה "אל ניניו", שלרוב מצמצמת את תפוקת הקקאו במערב אפריקה, תורם גם הוא למחירים מאמירים, הסבירו סוחרים ואנליסטים.

נוסף לכך, המלחמה באוקראינה הפכה את הדשן ליקר יותר, וגרמה למגדלים לצמצם את השימוש בו, מה שפוגע בתפוקת הקקאו. בין היתר דווח כי איכות הקקאו מחוף השנהב ירודה, והפולים משם קטנים יותר. היבול השנה היה 120 פולי קקאו לכל 100 גרם שנקטף, לעומת העדפת היצואנים ל־80 עד 100 פולים לכל 100 גרם, על־פי ארגון הקקאו הבינלאומי.

נכון ל־4 ביוני, משלוחי פולי קקאו מחוף השנהב, היצרנית מספר 1 בעולם, ירדו ב־4.8% לעומת שנה קודם לכן, אז הגיעו ל־2.1 מיליון טונות. במקביל, קקאו טחון, שמשמש כברומטר לביקוש לשוקולד, הגיע לרמות שיא מבחינת הנפחים באסיה ובאירופה אשתקד.

אירופה מתנגדת לסחורה שמקורה בבירוא יערות

חששות נוספים לגבי המלאי מאיימים להתממש. האיחוד האירופי העביר בשבוע שעבר את הכללים המחמירים ביותר בעולם נגד בירוא יערות (כריתת עצי יער לצורך פינוי שטחים לחקלאות ועוד), ולפיהם יש ליצרניות 18 חודשים להתכונן להוכיח את מקור הקקאו, ועוד שישה סוגי סחורות אחרים, המיובאים לגוש האירו הכלכלי.

האיחוד האירופי, שמייבא יותר מחצי מפולי הקקאו בעולם, אוסר דה־פקטו על יבוא הקקאו, בנוסף לבקר, סויה ושמן דקלים, שיוצרו או גודלו באמצעות שימוש בסחורות שגודלו על אדמה שעברה בירוא יערות מאז 31 בדצמבר 2020.

בעבר, מחירים גבוהים עודדו מגדלים בחוף השנהב ובגאנה, שיחד מפיקים כ־60% מפולי הקקאו בעולם, לבער יערות ולשתול עוד עצי קקאו. החקיקה באיחוד האירופי מקשה על פעולה כזו להרחבת הייצור במהירות.

אם כך, החברות עדיין צריכות למצוא דרכים להוכיח ציות לכללים החדשים, אמר אלכס אסנבו, מזכ"ל הגוף הנקרא יוזמת הקקאו של חוף השנהב וגאנה. "אין היום אף חברה שיכולה לומר בוודאות שאין אצלה קקאו שלא מגיע מאדמה שעברה בירוא יערות", הדגיש.