שוק ההון | בלעדי

מניות סטארט־אפים ישראלים מוצעות בהנחות ענק ומספקות הצצה לעומק המשבר בהייטק

שורת עסקאות סקנדרי של מניות סטארט־אפים שהגיעו לידי גלובס חושפת הנחות דרמטיות, המגיעות ליותר מ־70% ביחס למחירן בעת סבב הגיוס • הסיבה: אי־הוודאות בשווקים מובילה רבים למכור את מניותיהם • "רק מחצית מחדי הקרן בארץ עדיין מחזיקים בשווי שהוצמד להן ב־2021", מעריך גורם בענף

המשבר בהייטק / איור: גיל ג'יבלי
המשבר בהייטק / איור: גיל ג'יבלי

אחת לשנה או לשנתיים שוויו של סטארט־אפ פרטי נקבע מחדש, בדרך כלל לאחר שהוא מגייס כסף, זאת בשונה מחברה ציבורית הנסחרת בבורסה, ששוויה משתנה לפי מחזורי המסחר. גם בתקופות שבהן חברת הסטארט־אפ הפרטית מתקשה לגייס ומשבר כלכלי לפתע פורץ - שוויה כלפי חוץ איננו משתנה. כך, חברות שהפכו לחדי קרן לפני שנה או שנתיים עדיין נתפסות כלפי חוץ ככאלה, פשוט מפני שהעדיפו שלא לצאת לגייס כסף ולקבל שווי חדש - נמוך יותר בדרך כלל.

יו"ר שהתפטר בנסיבות תמוהות ומנכ"ל שלישי שעוזב: מה עוד ישתבש בבי-קיור 
המיליארדר שכבר השקיע 140 מיליארד דולר ב־AI מנסה שוב את מזלו 

אלא שמתחת לפני השטח רוחש שוק אחר המגלה את שווין של מניות בחברות האלה ומאפשר הצצה על מצבן. זהו השוק השניוני (סקנדרי) בו מכירת מניות הסטארט־אפים הפרטיים מתבצעת על ידי המחזיקים בהן (עובדים, יזמים או משקיעים) ולא על ידי החברה עצמה, בדרך כלל במטרה להשיג יותר כסף נזיל או פשוט מפני שקיבלו הצעה אטרקטיבית.

 

שורה של עסקאות מכירת מניות בסטארט־אפים וחברות הייטק פרטיות שהגיעו לידי גלובס חושפת את עומק המשבר בהייטק ואת השינויים שאירעו במחירי מניות בכמה חדי קרן בולטים, ביניהם ישראלים.

ירידה של עד 70% במחיר המניה

בעסקאות סקנדרי רבות, מניות של סטארט־אפים בוצעו בפערים משמעותיים בין מחיר המניה בשווי השוק שלה - כלומר במועד סבב הגיוס - לבין המחיר במועד העסקה. במקרים אחרים, גם כאשר טרם בוצעה העסקה, מבקשים המוכרים מחירים נמוכים יותר.

למנהלים בהייטק יש סיבה טובה לחסום מכירה של מניות בשוק הסקנדרי

השוק הסקנדרי הפך למקום מפלטם של עובדים, משקיעים ויזמים שרוצים כסף מזומן נזיל.

ובתקופה הזו - מהם יש רבים, והקונים הם מעטים. אחרי הכול, אין מי שלא רוצה להרוויח כסף: העובדים מתקשים להאמין ששווי החברה בה הם עובדים ירקיע שחקים; היזמים קנו דירה באזור יוקרתי מתוך ידיעה שימשיכו למכור מניות גם בהמשך - הערכה שהתבדתה בסופו של דבר; ואילו המשקיעים שרויים במבוכה לאחר שהבטיחו למשקיעים שלהם תשואות - ועכשיו הם מתבקשים להחזיר לפחות חלק מהן במזומן.

המשקיעים בפרט אמורים להיות אלה שמאמינים בחברות הפורטפוליו שלהם ולהחזיק במניות שרכשו כל הדרך עד להצלחה. עם זאת, רבים מהם מודים גם בשיחות סגורות כי ישמחו לממש חלק מהן. כמה מהם אפילו מגיעים לבורסות הסקנדרי, בהן מתגלה האמת לאמיתה: אחרי ההצהרות הגרנדיוזיות של היזמים ב־2021 ותחילת 2022 על שווי גבוה, צמיחה והצלחה, מגלים מוכרי המניות את מה שהם חושבים באמת על החברה בה הם עובדים.

אמנם, הסיבות למכירה הן לעיתים אישיות, אך ההנחה שבה מוצעות מניות הסטארט־אפים למכירה מעידה על האמון שלהם בחברות. אלא שכאן יש טוויסט בעלילה: למזלם של מנהלי הסטארט־אפים בישראל, החוק איננו מאפשר עסקת מניות סקנדרי ללא רשות מדירקטוריון החברה, דבר שמאפשר לרבים מהם לחסום עסקאות רבות.

מנכ"לים ויזמים משתמשים בזכות הווטו שלהם בעיקר כדי למנוע מצב שבו הם נותנים יד לעסקה שמורידה בפועל את שווי החברה. במצב אידיאלי ניתן היה לחשוב על שוק משוכלל יותר שבו מוכרים וקונים סוחרים מתוחכמים סוחרים במניות של חדי קרן, אלא שבתעשייה יש יותר מדי בעלי תפקידים שאינם מעוניינים בכך. כך, יאלצו העובדים והמשקיעים להתאזר בסבלנות ואת הכסף המזומן לחפש במקומות אחרים.

אסף גלעד

לדוגמה, מחיר מניה של חד הקרן גונג (Gong), חברת תוכנה ישראלית שמסייעת לחברות לנתח שיחות מכירה עם לקוחות באמצעות בינה מלאכותית, עמד על 33.56 דולר לאחר סבב הגיוס האחרון שלה ביוני 2021. היום המניה מוצעת בשוק הסקנדרי במחיר של 9 דולר, כלומר בהנחה של מעל 70%. עם זאת, יש לציין כי לא נסגרה עסקה בנושא והיא תהיה חייבת את אישור החברה.

עמית בן דב, מנכ''ל גונג / צילום: איל יצהר
 עמית בן דב, מנכ''ל גונג / צילום: איל יצהר

מחיר מניה אחרת, סניק (Snyk), חברת סייבר שמסייעת למתכנתים להגן על קוד התוכנה שלהם, עמד על 12.62 דולר לאחר סבב הגיוס האחרון שנערך בדצמבר 2022. בשוק הפרטי היא מוצעת במחיר של 7 דולר.

פיטר מקיי, מנכ''ל Snyk / צילום: יח''צ
 פיטר מקיי, מנכ''ל Snyk / צילום: יח''צ

גם חברת ראפיד (Rapyd), פלטפורמת תשלומים דיגיטלית המתחרה בסטרייפ ובפייפאל, גייסה את הסיבוב האחרון במחיר מניית בכורה של 73.41 דולר, לפי PitchBoook - אך מוצעת בשוק הסקנדרי המנייה שלה מוצעת למכירה ב־48 דולר. רק בחודש שעבר אמר אריק שטילמן, מנכ"ל ראפיד, כי "רוב המשקיעים בחברה שמרו על הערכת השווי שלנו ויש שניים שהורידו את השוויי ב־12%, אבל אנחנו לא מוטרדים מזה".

אולם, לא בכל החברות הסיפור דומה. בחברת האניבוק (HoneyBook), המספקת פלטפורמה לניהול עסקים קטנים, עלתה המניה הרגילה (ordinary), כלומר זו המוחזקת בידי היזמים והעובדים, מ־5.40 דולר בינואר 2022 ל־7.35 בדצמבר 2022 בעסקת הסקנדרי האחרונה שבוצעה. עם זאת, ביחס לסבב הגיוס שנערך בנובמבר 2021, אז עמדה המנייה על 9.67 דולר - מדובר בירידה, כך על פי PitchBook.

כשזקוקים לכסף נזיל - מחיר המניה צונח

"המגמה בישראל דומה למגמה העולמית, בה גם ניתן לראות הנחות גדולות שנעות בין 25% ל־75%", אומר לגלובס מורן צ'מסי, מנהל שותף בקרן הסקנדרי אמפלפילד. אבל בעוד שתעשייה העולמית מתאוששת, השוק המקומי במצב יותר מדאיג, כך עולה מדוח של רשות החדשנות שהתפרסם השבוע. בין השאר, נרשמה ירידה בהיקף גיוסי ההון, במספר העובדים ובהתבססות על משקיעים זרים.

ברקע זה ובעקבות השווי המנופח שזכו לו חברות הייטק רבות ב־2021, "ההנחות בישראל אפילו גדולות יותר מאלו בחו"ל", אומר צ'מסי. "רבות מהחברות כאן ידעו לנצל את הגאות ב־2021 והשווי שקיבלו אז היה גבוה ביחס למקבילות במדינות אחרות. למעשה, שוק הסקנדרי מייצר תיקון לשווי של החברות שהוצמד להן ב־2021, ולהערכתי - רק מחצית מחדי הקרן שהוקמו בישראל עדיין מחזיקות בשווי שכזה היום".

צ'מסי, אשר בעצמו עוסק ברכישת ומכירת מניות מחברות, מסביר את הסיבות שמביאות את המוכרים לפתחו בימים אלה: "אנשים רוצים נזילות, הם לקחו התחייבויות כספיות מסוימות והם צריכים כסף עכשיו. בזמנים של משבר ושל אי־וודאות - כאשר לא ניתן לדעת האם החברה בה הם מחזיקים מניות תימכר עוד חצי שנה או עוד שלוש שנים - רבים מעדיפים לקבל ודאות כספית מסוימת".

לדבריו, המצב הכלכלי הנוכחי משפיע על שוק הסקנדרי. "היום יש רצון לקבל יותר מידע ספציפי על החברה", הוא אומר. "החברות צריכות להחליט אם הן יוצאות לעוד סבב גיוס או לא. כשיותר ויותר אנשים זקוקים לכסף נזיל, כפי שקורה עכשיו, מחיר המניות יורד". עוד מוסיף צ'מסי כי סטארט־אפים רבים לא מעוניינים לחכות לאקזיט ורוצים להרוויח כסף כאן ועכשיו, אז הם ממהרים לבצע עסקאות סקנדרי, גם במחיר נמוך.

"אני חושב שמתחילות להתגלות אמות מידה נכונות להערכות שווי. ב־2021 שם המשחק היה כמה כל חברה מגייסת ותוך כמה זמן היא מצליחה לעבור מסיבוב גיוס אחד לסיבוב לאחר. היום אני חושב שצריך להכות על חטא בתעשייה שלנו".

"ממשיכים להתמקד בצמיחה חזקה במכירות"

מחברת גונג נמסר בתגובה: "גונג לא ביצעה כל גיוס הון מאז סבב E ביוני 2021. כמו כן, מאז לא הציעה לעובדים תוכניות סקנדרי מטעמה, שהיו קובעים לגונג שווי שוק חדש. אנו מתמקדים בצמיחה במכירות, באמצעות מינוף הפלטפורמה שלנו, שעמה אנו זוכים בנתח גדול יותר, בשוק יעד גדול וצומח ובמשתמשים מרוצים - וזאת תוך שימור יעילות תפעולית גבוהה".

בשיחות שערך גלובס עם גורמים מקצועיים לגבי מניית אורקה סיקורטי נאמר כי, "יש להשוות את המנייה המוצעת בסקנדרי ומופיעה בכתבה, בשווי של 7 דולר, למחיר מניה רגילה (ordinary) מסבב הגיוס האחרון - שתומחרה באוק' 2021 לפי שווי של 9.8 דולר. הנתונים המופיעים מבוססים על עסקה אחת שעשה עובד יחיד באופן עצמאי ואינם משפיעים על שווי החברה".

מראפיד, יוטפו, סניק, פלייסר ונייבן לא התקבלה תגובה.