בנק ישראל: ירידה חדה בהיקף לקיחת המשכנתאות במחצית הראשונה של השנה

עפ"י נתוני בנק ישראל, הציבור הקטין בצורה חדה את לקיחת המשכנתאות במחצית הראשונה של השנה הנוכחית • כך לדוגמה, בחודש יוני השנה היקף לקיחת המשכנתאות ירד ב-45% לעומת היקף המשכנתאות שנלקחו בחודש יוני אשתקד

המחצית הראשונה של 2023 מהווה ירידה חדה בנתונים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
המחצית הראשונה של 2023 מהווה ירידה חדה בנתונים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הציבור ממשיך להקטין את מעורבותו בשוק הנדל"ן, וכפועל יוצא מקטין בצורה חדה את המשכנתאות שהוא לוקח. מנתוני בנק ישראל עולה, כי המחצית הראשונה של 2023 היתה החלשה ביותר מבחינת היקף משכנתאות שנלקחו בארבע השנים האחרונות.

שוק המט"ח רגוע היום אך האם זה השקט שלפני הסערה? הכלכלנים מעריכים
בדלויט מנסים להסביר איך פספסו היעלמות של 250 מיליון שקל

על פי הנתונים, בחודש יוני הציבור לקח משכנתאות בהיקף של 6.535 מיליארד שקל, ירידה של 45% לעומת היקף המשכנתאות שנלקחו בחודש יוני בשנה שעברה; ואולם בחינה של המחצית הראשונה של השנה מעלה, כי בתקופה זו נלקחו משכנתאות בהיקף של כ-36.5 מיליארד שקל, שהוא נמוך ב-47% ממה שנלקח במחצית הראשונה של 2022 ב-29% מהיקף המשכנתאות שנלקחו בתקופה זו ב-2021, וב-1% מהמשכנתאות שנלקחו בששת החודשים הראשונים של 2020, שבהם חל סגר הקורונה הגדול. לעומת זאת ההיקף גדול בכ-14% מהמשכנתאות שנלקחו במחצית הראשונה של 2019.

הנתונים הראשונים לחודש יוני מורים על המשך ההאטה

הנתונים נערמים והולכים: ב-2022 היתה שנת שיא בכל הזמנים של פעילות בנדל"ן למגורים ואילו שנת 2023 היא שנת נפילה בענף הנדל"ן למגורים. לפני ימים ספורים פרסם האוצר את הכנסות המדינה ממסים, שירדו במחצית הראשונה של השנה הנוכחית ב-56% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה; אגף הכלכלן הראשי באוצר פרסם אתמול (ב') את סקירת חודש מאי בנדל"ן למגורים, שמשקפת ירידה של 41% ברכישת הדירות בחודש זה לעומת מאי 2022. עוד צויין, כי הנתונים הראשונים לחודש יוני מורים על המשך ההאטה.

ואכן, מדיווח בנק ישראל שמקדים בכחודש את הדיווחים מהמקורות האחרים (הכלכלן הראשי והלמ"ס) מאשר, שחודש יוני השנה הוא חודש חלש יחסית לחודשי יוני בשנתיים האחרונות. ושהמחצית הראשונה של השנה מהווה ירידה חדה בנתונים.

מי ממשיך לרכוש דירות בתקופה הזו של חוסר יציבות פוליטית ואי ודאות כלכלית? בנק ישראל עתיד לפרסם נתונים מפולחים יותר בעוד כשבועיים, ואולם מהחודשים האחרונים עולה, ששני מגזרים בולטים במיוחד בימים אלה: הראשונים הם רוכשי דירות מסובסדות במסגרת "מחיר למשתכן" ותוכניות הסבסוד האחרות והשניים הם אנשים אמידים שרוכשים דירות במחירים גבוהים יחסית (שלושה מיליון שקל ומעלה). המגזר הראשון מן הסתם לא יכול לעמוד בפני ההנחות שהם מקבלים על הדירות; והמגזר השני יכול לעמוד בפני ההחזרים שעולים עקב העלאת הריביות מהתקופה האחרונה.