אינטו מגיעה לבורסה: מה מסתתר בדוחות הכספיים שלה

פלטפורמת ההשקעות בנדל"ן אינטו נהנית ממשקיעים בולטים כמו גיל אונגר והשקעות עבר של מיליארדי דולרים • אבל המיזוג שלה לחברה ציבורית, לפי שווי של 90 מיליון שקל, חושף תמונה הרבה פחות נוצצת של עיכוב במימוש נכסים והון העצמי מאופס

ראובן אבלגון, יו''ר אינטו / צילום: איל יצהר
ראובן אבלגון, יו''ר אינטו / צילום: איל יצהר

שבועות ספורים לאחר קריסתה המהדהדת של קרן הגשמה, שעסקה בגיוסי הון ממשקיעים פרטיים לטובת השקעות בנדל"ן בחו"ל, חברה שפועלת בתחום דומה עושה את דרכה לבורסה בתל אביב - אינטו השקעות.

המשקיעים הישראלים איבדו אמון באג"ח ממשלתיות ומוכרים אותן בהפסד 
העובדים פוטרו, המפעל בירוחם נסגר וכעת הוא נמכר ברווח של 35 מיליון שקל 
השמאי הממשלתי הראשי: "כשהמחירים משתנים בקצב מהיר כל כך, השמאים צריכים להיות זהירים מאוד" 

אינטו הוקמה באמצע העשור הקודם על ידי ערן רוט ושותפו לשעבר ומנכ"ל בנק הפועלים כיום, דב קוטלר (קוטלר אינו מעורב בחברה כבר 4 שנים) החברה הובילה עד היום עסקאות רכישת נכסים, בעיקר בארה"ב, בסכום של כמעט 3 מיליארד דולר, אך מציגה בשנים האחרונות הפסדים מפעילותה.

אינטו צפויה להתמזג לתוך חברה ציבורית בשם נלה דיגיטל , בעלת פעילות דלה של "הפעלת חנויות פופ־אפ פיזיות ואונליין", הנסחרת בשווי זניח של פחות מ־15 מיליון שקל. מניית נלה סיפקה למשקיעיה אכזבה מרה, לאחר שצנחה בכ־70% בשלוש השנים האחרונות. שבין המחזיקים בה כיום נמנים יעקב לקסר, ארי סטימצקי, קרן הגידור ארביטראז' ואי.בי.אי ניהול תיקים.

במסגרת המיזוג למשקיעי אינטו, הכוללים שמות מוכרים נוספים בשוק ההון, כמו ראובן אבלגון וגיל אונגר, יוקצו כ־73% ממניות החברה הממוזגת. שווייה של אינטו הוערך לצורך המיזוג ב־90 מיליון שקל, לאחר שגייסה בתקופה האחרונה הון לפי שווי של 68 מיליון שקל לפני הכסף.

אינטו השקעות 

פעילות: פלטפורמות דיגיטליות להשקעה במיזמי נדל"ן
היסטוריה: הוקמה ב־2015 על ידי ערן רוט ודב קוטלר
נתונים: החברה מעסיקה 35 עובדים ומוזגה לפי שווי של 90 מיליון שקל

לאחר ההקצאה יחזיק ערן רוט, מנהל החדשנות של אינטו, ב־26% ממניות החברה הממוזגת. רוט יחשב כבעל דבוקת השליטה בחברה. דב קוטלר, יחזיק דרך נאמנות ב־5.7% מהון המניות של החברה הממוזגת בעוד גיל אונגר, מי שהיה בעברו ממקימי איקאה בישראל וניהל מספר חברות גדולות במשק, יחזיק ב־4.3% מהמניות.

אינטו השלימה בחודשים האחרונים גיוס הון פרטי של כ־8 מיליון שקל כאשר סכום הגיוס, שנועד לאפס את הגירעון בהון העצמי של החברה, יצטרף לקופתה של נלה, לטובת המשך פיתוח עסקיה של אינטו.

ממסמכי המיזוג עולה כי איש שוק ההון הוותיק ראובן אבלגון (72), שהשתתף בגיוס ההון האחרון של אינטו, ישמש כיו"ר החברה הממוזגת ב־50% משרה עבור דמי ייעוץ של 567 אלף שקל בשנה. למנכ"ל החברה, איל בן דוד, צפוי שכר בעלות שנתית של 1.56 מיליון שקל. בספטמבר האחרון מכר אבלגון את השליטה במפעל חייו - חברת החיתום רוסאריו קפיטל, ששימשה כבנקאי ההשקעות של המיזוג הנוכחי.

איך נראות ההשקעות באינטו?

אינטו הוקמה בשנת 2015, תקופה שהתאפיינה בריבית אפסית ש"הטריפה" את ציבור המשקיעים שחיפשו השקעות אלטרנטיביות עם תשואה אטרקטיבית. החברה מציגה עצמה כפועלת בתחום "הטכנולוגיה הפיננסית (פינטק) ובכלל זה הפעלת פלטפורמת השקעות חדשנית ודיגיטלית", המאפשרת ביצוע השקעות אלטרנטיביות בעיקר בתחום הנדל"ן. החברה משמשת כיזמית של שותפויות המגייסות כספים לצורך השקעה באופן עקיף בנכסי נדל"ן בארה"ב.

רוט ששימש כמנכ"ל אינטו בין השנים 2015־2020 סיפר בראיון לגלובס בשנת 2017 כי "למשקיע קטן אין נגישות לרווח יזמי, והאנשים רוצים להשקיע בנדל"ן את הכסף הפנוי שלהם. בטח בעולם של ריבית אפס".

כאמור הרעיון מאחורי הפלטפורמה של אינטו הוא של גיוסי הון מידי משקיעים פרטיים לצורך השקעה בפרויקטים יזמיים של נדל"ן. מהדיווח הנוכחי לבורסה עולה תמונה וכי מתוך 119 השקעות שהובילה מאז היווסדה הושלמה מכירת 60 מהן כאשר התשואה השנתית הממוצעת למשקיע עמדה על 11.17% (תשואה נטו לפני מס, לאחר שנוכו העמלות השונות לאינטו עצמה). ותקופת ההשקעה הממוצעת על 29 חודשים.

עוד היא מעדכנת כי התשואה השנתית הגבוהה ביותר עמדה על 24.7% וש־6 פרויקטים הסתיימו בהפסד חלקי או מלא של הקרן, כאשר שיעור ההפסד הממצע באותם פרויקטים עמד על 2.44% בשנה. כמו כן, 17 השקעות נמצאות בעיכוב של מעל לחצי שנה כיום.

נכון לחודש מאי האחרון קהילת המשקיעים שלה כוללת 213 אלף משקיעים רשומים, מתוכם 8,000 משקיעים פעילים בפלטפורמה. לדבריה מאז הקמתה גייסה 380 מיליון דולר, לטובת 120 השקעות שונות. בסיכומו של דבר רכשה באופן מצטבר בשנות פעילותה נכסים בהיקף של 2.78 מיליארד דולר.

הדוחות חושפים נתונים כספיים פחות נוצצים

אלא שהמספרים בדוחות הכספיים, שנחשפיים כחלק מתוכנית המיזוג, הרבה פחות נוצצים. החל מהחציון השני של שנת 2022, נכתב, "בשל שינויים בסביבה הכלכלית העולמית, בין היתר עליית הריבית, החלה האטה בשוק הנדל"ן בארה"ב וכתוצאה מכך עיכוב במימוש נכסי תאגידי הנכס על פי המועד הקבוע בתוכנית העסקית המקורית". כך נוצר גם עיכוב במימוש הכנסות מדמי הצלחה להן זכאית אינטו.

הדוחות הכספיים שנחשפו כחלק מתוכנית המיזוג, מלמדים על חברה שסיכמה את השנים האחרונות בהפסד, עם גירעון בהון העצמי. הכנסות אינטו ממתן שירותים בשנת 2022 הסתכמו ב־8.5 מיליון דולר, והיו דומות לשנה שקדמה לה. אך בשורה התחתונה נרשם הפסד של 251 אלף דולר בסיכום השנה שעברה, שהצטרף להפסד של מיליון דולר בשנה שקדמה לה. כמו כן, היה לחברה נכון לסוף הרבעון הראשון של 2023 גירעון של 2.5 מיליון דולר בהון העצמי.

ברבעון הראשון נשחקו ההכנסות של אינטו ב־35% והסכתמו ב־1.25 מיליון דולר. ההנהלה צמצמה את ההוצאות התפעוליות, כך שההפסד בתום הרבעון הסתכם ב־226 אלף דולר.

קובי לקסר מנכ"ל נלה מסר על רקע הסכם המיזוג שהוצג למשקיעים כי בחברה "רואים באינטו מקור לצמיחה ולהשאת ערך עבור כל בעלי המניות שלנו. אינטו פועלת באמצעות הטכנולוגיה שפיתחה ובאמצעות הלקוחות הרבים שפועלים דרכה בתחום ההשקעות האלטרנטיביות, כמנוע צמיחה הן ליזמים שעובדים איתה והן למשקיעים".

יו"ר אינטו, ראובן אבלגון, הוסיף "אנו רואים בחיבור עם נלה, ובהפיכת אינטו לחברה ציבורית, שלב נוסף טבעי ומשמעותי בהתפתחות החברה. באמצעות שוק ההון נוכל להמשיך ולהתרחב בצורה משמעותית ולהציע ללקוחות שלנו מגוון נוסף של מוצרים".

התקווה: גורל שונה מזה של קרן הגשמה

המשקיעים באינטו צריכים לקוות כי התפתחות עסקיה בעתיד תהיה שונה בתכלית מזו של קרן הגשמה, שהוקמה על ידי חנן שמש, ומייסד קופיקס אבי כץ. לפני חודש וחצי פנתה הקרן לבית המשפט בבקשה לעיכוב הליכים וניסיון לגבש הסדר חוב. בשנים האחרונות ספגה הגשמה 40 תביעות ממאות משקיעים הנוגעות לפרויקטים שיזמה בארה"ב ובלונדון בסכום של 317 מיליון שקל. לפי הקרן, מרביתן בשלבים מקדמיים. התובעים טענו כי לא די שמשקיעי הקרן לא קיבלו את התשואה המצופה, אלא הם גם איבדו את כספי הקרן שהשקיעו על סמך מצגי שווא שנמסרו להם.

באינטו טוענים כי מדובר בפעילות שונה לחלוטין, שכן החברה פונה בעיקר למשקיעים זרים לעומת הגשמה שפנתה לישראלים וכי אינטו פועלת כרשת חברתית ואילו הגשמה לא.

***גילוי מלא: יודגש כי דב קוטלר מנכ״ל בנק הפועלים אינו מעורב בחברה כבר 4 שנים מיום שמונה לתפקיד מנכ״ל בנק הפועלים.