נאשם שני בפרשת ההונאה בפרנק: הישראלי אוליבייה עמר

התביעה הפדרלית בעבירות של מרמה בניירות ערך והונאה בנקאית מאשימה את אוליבייה עמר, ישראלי-קנדי המתגורר בארה״ב במעורבות בפרשת הסטארט-אפ פרנק אשר נסגר בתחילת השנה לאחר שהתגלו בו מעשי הונאה • לחברה רקע ישראלי עשיר, והיא נמכרה בעבר לבנק ג׳יי. פי. מורגן בתמורה ל- 175 מיליון דולר

הונאה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי
הונאה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

אוליבייה עמר, ישראלי-קנדי המתגורר בארה״ב והקים בעבר מספר חברות בישראל, הואשם אתמול (רביעי) על ידי התביעה הפדרלית במחוז מנהטן בעבירות של מרמה בניירות הערך והונאה בנקאית בפרשת הסטארט-אפ פרנק - פורטל הסטודנטים שנמכר לבנק ג'יי. פי. מורגן בתמורה ל- 175 מיליון דולר ונסגר בתחילת השנה לאחר שהתגלו בו מעשי הונאה.

תיבת פנדורה נפתחה השבוע בהייטק. הסיפור של עילית רז הוא רק קצה התופעה 

לטענת ג'יי. פי. מורגן, שגובתה על ידי החקירה של התובע הכללי ממחוז דרום מנהטן בניו יורק, המנכ״לית צ'ארלי ג'אביס ניפחה את מספר המשתמשים הפעילים ברשומות החברה כך שהמכירה לבנק הענק התבצעה בפועל סביב מצגי שווא. עמר, ככל הנראה, שיתף פעולה עם חלק ממעשיה.

לחברת פרנק (Frank, 'כנות' באנגלית) רקע ישראלי עשיר: ג'אביס גייסה את ההון הראשוני של החברה מקרן אלף, והשותף מייקל אייזנברג שימש תקופה כדירקטור בחברה. החברה החזיקה משרדים בתל אביב ב-2016, אך מאוחר יותר סגרה אותם והתברר כי אחד העובדים הישראלים בה הגיש נגדה תביעה בבית הדין לענייני עבודה על כך שנושל מן האופציות להן היה זכאי.

עמר שימש כמנהל במשרד בתל אביב ולאחר מכן עבר לניו יורק על מנת לנהל את היבטי הצמיחה של החברה.

מוקדם יותר השנה ג'אביס נעצרה בהוראת רשות ניירות הערך בארה״ב, הועמדה למשפט וכפרה באשמה בדבר ניפוח מספרי המשתמשים ויצירת מצגי שווא בפני הבנק. כעת מיוחסות לאוליבייה עמר עבירות דומות: הונאה המבוססת על מצגי שווא דיגיטליים (Wire fraud), הונאה בנקאית, הונאה בניירות ערך ובשותפות לקנוניה לביצוע הונאות פיננסיות.

ההונאה התגלתה במקרה

בבדיקה קצרה ברשתות החברתיות, מתברר כי גם אוליבייה עמר (49), ששימש כסמנכ״ל השיווק בפרנק, הוא בעל רקע ישראלי עשיר: הוא מעיד על עצמו כמי שגדל בישראל ולמד בבית ספר תיכון בהרצליה ולאחר מכן עבר לקוויבק בקנדה, שם למד באוניברסיטת בישופס. בתחילת העשור הראשון של האלף חזר לישראל, התגורר בנס-ציונה, והיה מעורב במספר חברות סטארט-אפ בתחום השיווק הדיגיטלי וקידום אתרים. במסגרת החברות בהן עבד, העיד על עצמו כמי שביצע פרויקטים שיווקיים עבור אל על, מיקרוסופט ו-AIG, כמו גם עבור רשת המלונות וההימורים האמריקאית הרא'ס, בעלת המותג סיזארס.

לאחר מכן עבד מספר חודשים בחברת גט כמנהל שיווק בפעילות בלונדון, ובשנת 2012 הקים וניהל את הסטארט-אפ MyPermissions במשך מספר שנים עד שהוחלף בידי מנכ״ל שנשכר לצורך כך מחוץ לחברה. על פי רשם החברות, עמר איננו מחזיק במניות החברה, המכונה בשמה האמיתי אונליין פרמישיינס טכנולוגיות בע״מ. בעלי המניות המרכזיים בה הם קרן לול, אחת המשקיעות הראשונות בחברה, ושלושת המייסדים האחרים בחברה.

לפי טענת התובע הכללי בניו יורק, המנכ״לית ג'אביס ניפחה את מספר המשתמשים בחברה על מנת לשכנע את ג'יי. פי. מורגן לחתום על עסקת המכירה. ההונאה התגלתה לגמרי במקרה כאשר עובד בבנק גילה כי מספר המשתמשים זהה למספר המקסימלי של הרשומות שניתן להכניס בגליון נתונים אחד של תוכנת ״אקסל״.

על פי כתבי האישום, ג'אביס ניהלה מגעים עם לפחות שני בנקים וטענה בפניהם שפרנק החזיקה במסד של 4.25 מיליון משתמשים, כאשר בפועל היו לה רק 300 אלף. לשם כך שכרה גם מדען נתונים אשר סייע ביצירת נתוני משתמשים מזוייפים. בתביעה שהגיש בחודש ינואר ג'יי. פי. מורגן, נטען כי אוליבייה עמר קנה כתובות דוא״ל של סטודנטים מחברת המידע השיווקי ASL בתמורה ל-105 אלף דולר, וכי לטענת הבנק הוא מחזיק בתכתובות המעידות על הרכישה.

ג'אביס קיבלה יותר מ-21 מיליון דולר מהמכירה והיתה אמורה להנות מ-20 מיליון דולר נוספים באמצעות בונוסים. מלבד העבירות הפיננסיות שהצטברו לג'אביס ועמר במשרד התובע הכללי, ממתינות לשניים גם תביעה אזרחית מבנק ג'יי. פי. מורגן.