מאסק וצוקרברג תכננו ללכת מכות, ברשתות הופצו שמועות והטעיות

אילון מאסק ומארק צוקרברג תכננו ללכת מכות באירוע פומבי. עד כאן העובדות - ומכאן להטעיות • המשרוקית של גלובס

צילום מסך מאתר TMZ
צילום מסך מאתר TMZ

לפני שמציגים את אוסף הבדיקות שלנו השבוע צריך להדגיש שהרקע להן הוא דווקא אמיתי לגמרי. בין אילון מאסק למארק צוקרברג, שניים מהעשירים בעולם ובעלי רשתות חברתיות חשובות, התנהל לאחרונה קרב מילולי ברשתות שהיה אמור להסתיים בכך שהשניים יאבקו זה בזה בתוך כלוב. האפשרות ירדה לבסוף מהפרק, אבל עם קשר לכך או בלי, זמן קצר לאחר מכן העלתה חברת מטא של צוקרברג (בעלת פייסבוק ואינסטגרם) את הרשת החברתית החדשה שלה, ת'רדס, שמהווה תשובה לטוויטר של מאסק. עד כאן האירועים האמיתיים. מכאן לכמה הגזמות ובדיות שקשורות אליה, שזכו ללא מעט חשיפה.

כמו גלדיאטורים. כחלק מהדיווחים על הקרב, פורסם באתר הרכילות האמריקאי TMZ כי ממשלת איטליה עצמה פנתה לשני הניצים כדי שהעימות שלהם יערך בקולוסיאום. "צוקרברג, מאסק, ממשלת איטליה מציעה: תאבקו כמו גלדיאטורים אמיתיים בקולוסיאום!!!", נכתב בכותרת ידיעה באתר. הידיעה הזאת זכתה ללא מעט הדים ברשתות, ואנחנו שמנו לב שבישראל דווח על כך גם באתר של חדשות 13. מאסק, אגב, אכן צייץ שיש אפשרות שהקרב יערך באתר המפורסם ברומא, אבל כפי שהראו ב־Lead Stories, הסיפור הזה לא נכון. בארגון בדיקת העובדות פנו למשרד התרבות האיטלקי ושם הובהר שלא נעשתה פנייה כזו מטעם הממשלה. במשרד הסבירו כי אמנם יש אירועים שמתקיימים בקולוסיאום מפעם לפעם, אבל אלה נעשים למטרות צדקה. אם שני המיליארדרים ירצו להיאבק שם, הוסבר, הם יצטרכו להבטיח תרומה כספית לשימור התרבות האיטלקית. לסיום הציעו שם לשניים לקיים תחרות לא אלימה, או אולי "אתגר שייגמר בחיבוק". (אגב, ב־TMZ הוסיפו בהמשך את התגובה הרשמית לכתבה, אך טוענים שהם ממשיכים לעמוד מאחורי הסיפור).

העקיצה שלא הייתה. מה שבטוח הוא שקרבות מילוליים היו. מאסק למשל הגיב על השקת הרשת מתחרה ת'רדס בציוץ שבו כתב: "תחרות זה בסדר, לרמות - לא". ואיך הגיב צוקרברג? בציוץ ויראלי שותף צילום מסך של חשבון הטוויטר שלו שבו הוא מצייץ מחדש את התגובה של מאסק וכותב מעליה: "אם כבר מדברים על לרמות (Cheating, גם "לבגוד"), לך היה רומן עם אשתו של סרגיי ברין (מבעלי גוגל) בשנה שעברה". האם צוקרברג אכן ירד כל כך נמוך? כפי שהראו ב־Snopes, בזמן שהציוץ של מאסק אמיתי, התשובה של צוקרברג לא. בודקי העובדות לא הצליחו להתחקות אחר המקור לציוץ, אבל העובדה שצוקרברג צייץ החודש את הציוץ הראשון והיחידי שלו מאז 2012, שאינו הציוץ המדובר, די מסגירה את הזיוף. מאסק, אגב, הכחיש את הרומן המיוחס לו בשנה שעברה.

ומה לגבי בדיקת עובדות? הנה דבר רציני שחשוב לומר על ת'רדס. צוקרברג אמר שהוא רוצה שהתשובה שלו לטוויטר תהיה "יותר ידידותית" ו"פחות כועסת". רק שבזמן שמטא משתפת פעולה עם בודקי עובדות בפייסבוק ובאינסטגרם כדי להגביל את התפוצה של מידע מטעה, ולהוסיף הערות אזהרה כשהדבר דרוש, בת'רדס אין כרגע שימוש בפרקטיקות האלו. מבדיקה של האתר Media Matters, הדבר בהחלט מסייע למידע מטעה להשתולל ברשת החדשה.

תחקיר: אוריה בר־מאיר

לקריאה נוספת:

הבדיקה של Lead Stories: אין ראיות לכך שהממשלה האיטלקית פנתה למאסק וצוקרברג
הבדיקה של סנופס: האם צוקרברג האשים את מאסק בציוץ שהוא שכב עם אשתו של מייסד גוגל?
כתבה ב-Media Matters: מטא העלתה את ת'רדס ללא התוכנית שהיא מפעילה לבדיקת עובדות