שוק האג"ח נסחר היום בעליות חדות. זו הסיבה

שבוע המסחר בבורסה בת"א נפתח במגמה שלילית כאשר מדדי המניות המרכזיים רשמו ירידות • מנגד, בשוק האג"ח נרשמו עליות חדות בעיקר באגרות החוב השקליות בטווחים הארוכים • מה עומד מאחורי המגמה בשוק האג"ח המקומי?

לוח עם נתוני שוק האג''ח / צילום: Shutterstock
לוח עם נתוני שוק האג''ח / צילום: Shutterstock

הבורסה התל אביבית פתחה את שבוע המסחר במגמה שלילית, כאשר המדדים המובילים נסחרו בירידות שערים. מדד ת"א 35 ירד ב-0.7%, ואחיו הגדול ת"א 125 ננעל בירידה של כ-0.6%.

ההובלה של אנליסט, הקאמבק של אלטושלר: חצי שנה חלומית לחוסכים בגמל ובפנסיה 
ההמלצות של מנכ"לית בית ההשקעות: "זה לא דומה לדברים אחרים שראינו" 

מנגד, בשוק האג"ח נרשמו עליות. הסיבה העיקרית לעליות בשוק האג"ח, בזמן שמדדי המניות רשמו ירידות, היא ככל הנראה מדד המחירים לצרכן לחודש יוני, שפורסם ביום שישי האחרון. המדד נותר ללא שינוי בחודש זה, מה שמעיד על התקררות בקצב האינפלציה. בין הסעיפים שהתייקרו בו היו מחירי המזון (0.6%+) והבריאות (0.4%+), בעוד שמחירי הירקות והפירות הטריים ירדו ב-4.6%-, ומחירי ההלבשה וההנעלה ירדו ב-3%-.

התוצאה היא הערכה של המשקיעים כי מדובר ברוח גבית לריסון בהעלאות הריבית בעתיד על ידי בנק ישראל. כזכור בהחלטתו האחרונה הותיר הנגיד פרופ' ירון את הריבית על השקל במקומה על 4.75%. אולם רגיעה בעליות המחירים תורמת להמשך מגמה זו.

לכן ככל הנראה נרשמה מגמה חיובית בשוק האג"ח. מדד תל-גוב כללי, שבו נסחרות אגרות החוב של ממשלת ישראל עלה בשיעור של 0.43%, עליה שנחשבת לחדה יחסית למדדי אג"ח. התשואה הגלומה במדד ירדה לכ-2.9%, לאחר שהתקרבה לרף 3.1% בשלהי ימי המחאה הסוערים של חודש מארס.

מדד התל-גוב השקלי הכולל את אגרות החוב הממשלתיות, עלה בשיעור חד עוד יותר של 0.7% כשהוא מגלם תשואה גלומה לפדיון של 3.93%, עמוק מתחת לקו 4% הסימבולי. בתחילת מארס התקרבה התשואה לפדיון במדד ל-4.4%.

מדדי התל-בונד, שכוללים את אגרות החוב הקונצרניות של התאגידים הגדולים בבורסה, נסחרו גם כן בעליות מתונות יותר מאשר האג"ח הממשלתי. מדד תל-בונד 20 רשם עלייה של 0.21% והתשואה לפדיון הגלומה בו עומדת על כ-2.6%.

גורם נוסף לביקושים בשוק האג"ח: הנפקה חדשה של מדדי תל בונד 

גורם נוסף שעשוי להשפיע בעקיפין על הביקושים בשוק האג"ח, מגיע דווקא מגזרת המדדים. בחוברת על מדדי הבורסה לחודש יולי שפורסמה לפני מספר ימים, תיארה הבורסה שתוף פעולה ראשוני מסוגו. הבורסה ובית ההשקעות ילין לפידות משיקים בבלעדיות 6 מדדים. ביניהם מדדי אג"ח בשם תל-בונד 100, ותל-בונד שקלי 100. יש לציין כי ככל הנראה השפעת המדדים החדשים, על שוק החוב היום שולית, שכן מוצרי המדדים שעוקבים אחריהם כבר זמינים למשקיעים בבורסה מזה כשבועיים, כך שהכנתם באמצעות רכישת אג"ח ככל הנראה הושלמה.

נזכיר כי כיום ישנם בין היתר שלושה מדדי אג"ח קונצרניות (תל-בונד) שזמינים לציבור, מדד תל-בונד 20, שבו 20 אגרות החוב בעלות השווי הגדול ביותר בבורסה. מדד תל-בונד 40, עם ארבעים אגרות החוב הבאות אחריהן, ומדד תל-בונד 60 שהוא חיבור של שני המדדים המדוברים. המדדים החדשים צפויים להציג פריסה רחבה יותר של אגרות חוב.

בנוסף יושקו גם מדדי ת"א בנקים ומדד ת"א 125, בפיזור רחב. כלומר המשקל של המניות בהם יהיה שונה מאשר במדדי הדגל והוא צפוי לתת דגש למניות הפחות גדולות על פני המרכזיות. על שני המדדים האחרונים יושקו מוצרי מדדים בהמשך השנה.