מועצת נאות חובב תסופח לבאר שבע: כמה זה שווה ומי יתחלקו בשלל?

שר הפנים משה ארבל קיבל את ההכרעה בתום הליך שנמשך שש שנים • הוועדה שבחנה את הנושא מעריכה: ההכנסות מהמפעלים יקפצו ב–60% בחמש שנים • המרוויחות: 11 רשויות מקומיות בנגב

נאות חובב בניין המועצה / צילום: יח''צ
נאות חובב בניין המועצה / צילום: יח''צ

לאחר כשש שנות בחינה, הגיעה ההכרעה: שר הפנים, משה ארבל, החליט כי המועצה התעשייתית נאות חובב תסופח לעיר באר שבע, ותחדל להתקיים למעשה. זאת לאחר בחינת עבודתה של הוועדה הגיאוגרפית דרום, שפעלה הלכה למעשה כשש שנים, והמליצה בסופו של דבר על הסיפוח - מהלך שלו התנגדה המועצה המקומית התעשייתית בכל תוקף.

האם קבלן צריך לשלם את דמי ועד הבית על דירות שעדיין לא מכר?
בניכוי העלייה המטאורית במחירי השכירות, האינפלציה מתקרבת ליעד של בנק ישראל | ניתוח
"לא ממהרים לקנות דירות": איך מתמודדות חברות השיווק עם הקיפאון בשוק המגורים? 

מועצת נאות חובב אחראית כיום על כ-40 מפעלים בתחומה, בשטח של כ-80 אלף דונם. היא הוקמה בשנת 1989, כ-12 ק"מ דרומית לבאר שבע. 30% מהכנסות המועצה מחולקים בשיעורים שונים בין 11 רשויות - באר שבע, ירוחם, רמת הנגב, מרחבים, חורה, לקיה, אל קסום, שגב שלום, תל שבע, נווה מדבר וערערה בנגב.

נכון להיום נאות חובב "מייצרת" כ-36 מיליון שקל הכנסות בשנה, ובהתאם לכך, על פי צו העיריות לחלוקת ההכנסות בה, היא מקבלת 70% מההכנסות לידיה. 11 הרשויות מקבלות כאמור 30% מההכנסות. חלקה של עיריית באר שבע, לדוגמה, מתוך נתח זה הוא 2.15%, ואילו ערערה שבנגב מקבלת מתוכו 3.93% מההכנסות. חלקה של המועצה האזורית רמת הנגב הוא 0.81%.

חלוקת ההכנסות תשתנה

התמונה הזו צפויה להשתנות לחלוטין בהתאם לעלייה בהיקפי ההכנסות מאזור התעשייה, וכאן, כנראה, נמצא הכסף הגדול: על פי מתווה החלוקה בין הרשויות, חלקה של נאות חובב בהכנסות צפוי לקטון בהדרגה, כך שבסופו של תהליך, כאשר היקף ההכנסות יעבור את רף ה-48 מיליון שקל בשנה, 11 הרשויות יזכו ל-80% מההכנסות, ואזור התעשייה בנאות חובב ל-20% מהן בלבד.

תוכנית זו, לפי החלטת השר, תישאר ללא שינוי גם לאחר הסיפוח, למעט שינוי קל בה לטובת המועצה האזורית רמת הנגב, שבתחומיה נמצאת כיום המועצה התעשייתית. במסגרת הסיפוח נכללת גם העברת שטח ללא שיפוט ושטחים מהמועצה האזורית רמת הנגב, בהיקף של 3,800 דונם, לתחום השיפוט של עיריית באר שבע. כמעין "פיצוי" על כך, חלקה של המועצה האזורית רמת הנגב בהכנסות אמור לגדול ב-1.78%.

 

כעת מתווספת כאן הערכתה של הוועדה הגיאוגרפית, כי הכנסות אזור התעשייה בעקבות המהלך יעלו ב-60% בתוך חמש שנים, וזאת בעיקר בשל ה"מעבר" לפעילות תחת צו הארנונה של באר שבע.

עלייה של 60% בהכנסות משקפת, לפי מספרי 2019, הכנסות של 58 מיליון שקל כמעט. מבחינת עיריית באר שבע, שתקבל בסיטואציה כזו 10.07% מההכנסות, המשמעות היא 5,800,320 שקל בשנה ממפעלי נאות חובב בלבד, לעומת 815,968 שקל שקיבלה בשנת 2021, ו-914,601 שקל בשנת 2020. גם עבור יתר המועצות, כמובן, מדובר בעלייה משמעותית בהכנסות.

השר ארבל קיבל את ההחלטה לסיפוח נאות חובב לבאר שבע בעקבות המלצת מנכ"ל המשרד, רונן פרץ, בהסתמך על דוח הוועדה הגיאוגרפית ועל דיונים עם גורמים מקצועיים במטה המשרד ובמחוז דרום, כולל מפגשים עם נציגי המפעלים בנאות חובב.

"ההחלטה התקבלה מאחר שחלו שינויים בתנאים ובנסיבות שעמדו ביסוד הקמתה של המועצה, וכיום אין עוד צורך בקיומה כרשות נפרדת", נכתב בהודעת משרד הפנים.

שר הפנים, משה ארבל / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
 שר הפנים, משה ארבל / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"זוהי טעות היסטורית"

ביטול המועצה התעשייתית ושיוכה לעיריית באר שבע יתבצעו בשנת 2025, במטרה לאפשר את השלמת ההליכים הנדרשים, ובהם גיבוש הסדרים לחלוקת חובות, זכויות ונכסים בין הרשויות המקומיות, הקמת תאגיד עירוני ייעודי בתוך עיריית באר שבע לניהול פארק התעשייה, קליטת עובדי המועצה בפטור ממכרז, טיפול בחוקי עזר ועוד.

במועצה המקומית התעשייתית נאות חובב נרשמה, לאורך כל הדרך, התנגדות עזה לסיפוח המועצה לבאר שבע. בין היתר נטען, כי "איתנותו ותפקודו של הפארק תיפגע, בשל ניוד כספים לטיפול במצוקות העירייה", ובדיון בוועדה הגיאוגרפית באוגוסט 2021 אמר ראש מועצת נאות חובב דאז, גדי אלפסי, כי "צריך לדאוג לרווחתם של האזרחים בכל הנגב. לא רק של באר שבע". לפני כשנה, על רקע פרסום מסקנות הוועדה הגיאוגרפית, טענו במועצה כי מדובר בטעות היסטורית ובהחלטה "בלתי סבירה מבחינת ממשל תקין".

בהחלטת משרד הפנים נכתב מנגד כי עיריית באר שבע היא "בעלת היכולת המקצועית המוכחת לנהל ולקבל את האחריות על האזור, להפעיל ולפתח אותו".

שר הפנים משה ארבל אמר בעקבות ההכרזה כי "המהלך יסייע בחיזוק הנגב, בצמצום פערים ובשיפור איכות החיים של התושבים. לצד שמירה על איתנותן של הרשויות המקומיות הנהנות מחלוקת ההכנסות של נאות חובב, אנו מחזקים את העיר באר שבע, כמטרופולין המרכזי והמשמעותי של הנגב".

רונן פרץ, מנכ''ל משרד הפנים / צילום: אבי אוחיון-לע''מ
 רונן פרץ, מנכ''ל משרד הפנים / צילום: אבי אוחיון-לע''מ

מנכ"ל משרד הפנים, רונן פרץ, אמר: "משרד הפנים יוודא ויעשה את כל הנדרש כדי להבטיח את המשך פיתוחו של אזור התעשייה וכי המפעלים הפועלים במקום לא יפגעו במאומה".