מעשה באחוזה משפחתית: האם אפשר להתחרט על קרקע שניתנה במתנה?

אב רצה להעניק קרקע לבתו, אולם עתר לבית המשפט בבקשה לבטל את המתנה • באילו נסיבות אכן תתבטל מתנה ומתי לא

קרקע במתנה / אילוסטרציה: Shutterstock
קרקע במתנה / אילוסטרציה: Shutterstock

הכותבים הם השותפים המייסדים במשרד עורכי הדין הופמן & פרידנברג המתמחה בענייני משפחה וירושה

אב שרצה לממש את חלומו להפוך את המגרש הצמוד לבית מגוריו לאחוזה משפחתית שבה יתגוררו כל ילדיו ונכדיו, העניק במתנה את הזכויות לילדיו ובני זוגם. סכסוך גירושים מורכב שפרץ בין אחת הבנות לבין בעלה גרם לאב להתחרט על הענקת הזכויות, והוא עתר לבית המשפט לענייני משפחה בחיפה כדי לבטל את המתנה. פסק הדין שניתן לאחרונה על־ידי השופטת הילה גורביץ עובדיה קיבל את עמדת האב והורה על ביטול המתנה.

פסק הדין חושף אירוע משפחתי נפוץ של הענקת זכויות במקרקעין, שנעשית לעתים קרובות בחוסר תשומת־לב ומתוך חוסר היכרות עם המצב המשפטי בישראל.

מכרו דירה ואחרי פחות משבוע התחרטו. מה קבע בית המשפט? | 3 פסקי דין בשבוע
שבעה יורשים קיבלו דירת גן בגבעתיים. בכמה הם מכרו אותה? | עסקאות השבוע
תל אביב מובילה את הירידה במחירי הדירות? חכו עם ההספדים | פרשנות

עובדות המקרה: בשנת 2018 העביר האב במתנה לכל שלושת ילדיו ובני זוגם את מלוא הזכויות במגרש הצמוד לבית מגוריו. כל מסמכי העסקה נחתמו כיאות, וכל המסים וההיטלים שולמו, אולם הרישום החוקי לא הושלם מחמת עניינים בירוקרטיים.

לאחר שלוש שנים פרץ סכסוך גירושים בין הבת לבין בעלה, ובעקבות זאת פנה האב לבית המשפט וביקש לבטל את הסכם המתנה. תביעת האב התבססה גם על טענה של התנהגות מחפירה מצד חתנו לשעבר, וגם על הטענה כי העברת המגרש במתנה נעשתה מתוך רצון שכל הילדים ומשפחותיהם יתגוררו בסמוך אליו במעין "אחוזה משפחתית", וממילא לא הייתה שום כוונה להעניק את הזכויות לחתנו אם לא יתגורר שם ביחד עם אשתו - בתו של התובע.

ההחלטה: כיוון שהרישום החוקי של הזכויות לא הושלם, בית המשפט סיווג את עסקת המקרקעין כהתחייבות לתת מתנה, והורה על קבלת התביעה כך שהתחייבות האב כלפי חתנו לשעבר להעביר לו את זכויות במגרש בטלה.

למנוע עיוות דין

לנוכח העובדה שהנתבע (החתן לשעבר) הוציא מכיסו כ־150 אלף שקל לתשלום מסים והיטלים שנדרשו אגב קבלת המתנה, ואף שהוא לא תבע את הסכומים הללו, בית המשפט הכפיף את ביטול עסקת המתנה לתשלום מחצית הסכום, כדי למנוע עיוות דין וכדי לכסות את הנזק הכספי שנגרם לנתבע.

המשמעות: העברת זכויות במקרקעין בין בני משפחה מחייבת התייעצות מקדימה וירידה עמוקה לפרטים ולהשלכות - נתונים שלעתים רבות משנים לחלוטין את המחשבה הראשונית לטובת מנגנון משפטי שדואג להבטיח גם התרחשויות עתידיות.

פסק הדין ממחיש את החובה לפעול כדי להשלים את הרישום החוקי של עסקאות, כפי שנדרש בחוק המקרקעין.

אי־השלמת רישום העברת הזכויות במקרה הנוכחי גרם לסיווגה של העסקה כהתחייבות לתת מתנה - מה שפתח את הדלת לביטול ההענקה על פי האפשרות המוגדרת בחוק המתנה: "התנהגות מחפירה של מקבל המתנה כלפי הנותן או כלפי בן משפחתו".

בשונה מבתי משפט אחרים, בית המשפט לענייני משפחה רגיש מאוד לנסיבות האישיות במערכת המשפחתית, וכאשר התוצאה מוצדקת - בית המשפט לא יהסס להתערב כדי לעשות צדק. במקרה זה הדבר נעשה באמצעות ביטול המתנה והוצאת החתן מן הנכס שמיועד לשמש כ"אחוזה המשפחתית", תוך קביעת תשלום שימנע ממנו הפסד כספי.

תמ"ש (חיפה) 65308-06-21