יופי של אקזיט: אורן הולצמן מכר מניות איל מקיאג' בנאסד"ק במעל 200 מיליון דולר

חברת האיפור הכושלת לשעבר השלימה הנפקה לפי שווי של 2 מיליארד דולר • רוב כספי הגיוס זרמו לכיסיהם של המנכ"ל אורן הולצמן ולקרן של חברת מוצרי היוקרה לואי ויטון • איל מקיאג', שמגדירה עצמה כפלטפורמה טכנולוגית-צרכנית בשוק הביוטי העולמי, היא כיום חברה צומחת ורווחית

אורן הולצמן / צילום: יח''צ
אורן הולצמן / צילום: יח''צ

אודיטי טק, החברה-האם של איל מקיאג' הישראלית, מתחילה להיסחר בנאסד"ק בשווי של כ-2 מיליארד דולר. החברה - שרק לפני כעשור הייתה חברה כושלת מתחום האיפור עם חובות גדולים לנושים שלה - מגדירה את עצמה כיום כפלטפורמה טכנולוגית-צרכנית שנועדה לשנות את שוק הביוטי העולמי, היא צומחת ורווחית, ונראה כי הביקושים למניה החדשה בנאסד"ק היו גבוהים.

בעוד שבתחילה תכננה אודיטי להנפיק במחיר של 27-30 דולר למניה, היא העלתה את הטווח המבוקש בהמשך ל-32-34 דולר, ולבסוף התמחור נקבע על 35 דולר. בסך-הכול נמכרו בהנפקה מניות בהיקף של כ-423 מיליון דולר. 

הסיפור המדהים של איל מקיאג': מרשת כושלת לענקית ביוטי בדרך לנאסד"ק
כך הפך רואה חשבון אנונימי בן 29 את איל מקיאג' לאימפריה

בעלי השליטה בחברה הם המנכ"ל אורן הולצמן, שנכנס להשקעה בחברה לפני עשור, וקרן L Catterton של חברת מוצרי היוקריה לואי ויטון, שהשקיעה באודיטי ב-2017 סכום של 95 מיליון דולר ורכשה אז 38.5% מהמניות.

Oddity

פעילות: חברת טכנולוגיה בתחום הביוטי.
היסטוריה: הוקמה ב־2013, וב־2018 השיקה את פעילותה המקוונת. המותג איל מקיאג' שמחזיקה החברה החל לפעול בישראל ב־1996 כרשת חנויות ומכללת איפור. ב־2013, לאחר שנקלעה לחובות, נרכשה בידי אורן הולצמן תמורת 12 מיליון שקל.
בעלי מניות בולטים: אורן הולצמן וקרן L Catterton של לואי ויטון.
נתונים: בסיכום שנת 2022 רשמה הכנסות של כ־325 מיליון דולר ורווח נקי של כ־22 מיליון דולר.

הולצמן, שהיה רואה חשבון צעיר בן 29, חיפש הזדמנויות השקעה, וחבר הפנה את תשומת-ליבו לחברת איל מקיאג', שחובותיה הסתכמו אז ב-40 מיליון שקל. הוא החליט ללכת על זה, וביום הרכישה היה עליו לשלם 10 מיליון שקל (מתוך 12 מיליון בסך-הכול) - סכום שחלקו המשמעותי מומן בהלוואות, וחלקו מומן על-ידי שיעבוד הדירה שלו.

יחד עם אחותו, שירן הולצמן-אראל המכהנת בתפקיד מנהלת המוצר הראשית, הם בנו תוכנית אסטרטגית לחברה. עם הקרן הושקה פעילות האונליין של החברה, והאתר שלה מותג כאתר קניות שפונה לקהל בינלאומי ומאפשר ללקוחות להתאים איפור על בסיס מודלים של למידת מכונה. 

להגדיר מחדש את התעשייה 

בתשקיף שלה מציינת החברה כי היא ממוצבת היטב לנצח בשוק, כשלדבריה הפלטפורמה הטכנולוגית-צרכנית שלה בנויה להגדיר מחדש את התעשייה: מעבר מאוף-ליין, מכירות סיטונאיות, מודל אאוטסורסינג, מוצר אחד שמתאים לכולם והתמקדות בהתייעלות - לדיגיטל, מכירות ישירות, מודל ורטיקלי, מותאם אישית ומבוסס על דאטה.

חלקה הקטן של ההנפקה בוול סטריט היה גיוס הון לחברה עצמה - הונפקו קרוב ל-1.8 מיליון מניות חדשות שיזרימו לקופת אודיטי סכום של 61.4 מיליון דולר. לפני ההנפקה היו בקופת החברה 110 מיליון דולר. בד-בבד, בעלי השליטה בחברה מכרו חלק מהמניות שלהם.

לפי התכנון המקורי, הצעת המכר הייתה אמורה להסתכם בכ-307 מיליון דולר, כאשר חלקו של הולצמן היה מסתכם ב-179 מיליון דולר, וחלקה של L Catterton ב-128 מיליון דולר. אולם לבסוף נמכרו יותר מניות, המסתכמות יחד ל-362 מיליון דולר, כך שניתן להניח כי הולצמן מכר מניות תמורת כ-211 מיליון דולר, והקרן מכרה בכ-151 מיליון דולר. לאחר המכירה, הולצמן מחזיק במניות אודיטי ששוויין בהנפקה עומד על יותר מ-680 מיליון דולר, ו-L Catterton מחזיקה במניות בשווי של יותר מ-485 מיליון דולר.

עיקרי הליך ההנפקה של אודיטי

סכום הגיוס בהנפקה - 61.4 מיליון דולר

מבוצעת לפי שווי של 2 מיליארד דולר לאודיטי, ובמחיר מניה של 35 דולר, גבוה מהטווח המבוקש שהיה 32-34 דולר

בעלי השליטה אורן הולצמן וקרן L Catterton מוכרים בה מניות ב־362 מיליון דולר

(המכירה עשויה לגדול בהמשך ב־63.6 מיליון דולר, אם החתמים יממשו אופציה לרכישת מניות נוספות)

עסקה קודמת של מכירת מניות על-ידי הולצמן ו-L Catterton בוצעה בתחילת שנת 2022, כשבעסקת סקנדרי הם מכרו 9% מהמניות בתמורה ל-130 מיליון דולר ולפי שווי חברה של 1.5 מיליארד דולר.

היקף המכירה של הולצמן והקרן כעת עוד עשוי לגדול בהמשך, משום שהמוכרים נתנו אופציה לחתמי ההנפקה לרכוש עוד כ-1.8 מיליון מניות במחיר ההנפקה תוך 30 יום.

את ההנפקה ליוו החתמים גולדמן זאקס, מורגן סטנלי ו-Allen & Company, ולצידם בנק אוף אמריקה, ברקליס , Truist Securities, JMP Securities ו-KeyBanc Capital Market.

לפי התשקיף של אודיטי, שלוש קרנות הביעו עניין ברכישת מניות בסכום של עד 100 מיליון דולר - Baillie Gifford, פרנקלין טמפלטון ו-BDT&MSD.

"משחק שונה לחלוטין" 

אודיטי החלה כאמור את דרכה עם המותג איל מקיאג', וב-2022 השיקה את המותג הנוסף שלה, SpoiledChild, שפונה לתעשיית ה-wellness. "אנחנו חברת טכנולוגיה שמעוניינת להמציא מחדש כל אספקט של תעשייה ענקית", נכתב בתשקיף. "צוות הטכנולוגיה שלנו הוא הגדול ביותר בחברה, 40% ממצבת כוח-האדם".

לפי אודיטי, היא משקיעה רבות בדאטה, למידת מכונה ו-computer vision, וכך לדבריה החדשנות הטכנולוגיה שלה, בשילוב עם מוצרים פיזיים מובילים ומותגים מוכרים, יכולים לייצר חוויית משתמש מוצלחת אונליין.

החברה צומחת בקצב מהיר: ב-2022 הכנסותיה הסתכמו בכ-325 מיליון דולר, צמיחה של 45%, לאחר צמיחה של פי שניים בהכנסות ב-2021. שיעור ה-EBITDA היה 12.2%, כלומר כ-39.5 מיליון דולר, והרווח הנקי היה 21.7 מיליון דולר (רווח נקי מתואם של 27.3 מיליון דולר); זאת בהשוואה לרווח נקי של 13.9 מיליון דולר (רווח נקי מתואם של 16.2 מיליון דולר) ב-2021. הרבעון הראשון של 2023 הסתיים עם הכנסות של 166 מיליון דולר ורווח נקי של 19.6 מיליון דולר

בראיון למגזין G של גלובס בשנה שעברה אמר הולצמן כי "עם כל הצניעות, אנחנו משחקים משחק שונה לחלוטין. השחקנים הגדולים בביוטי צריכים לעשות שיפט משמעותי כדי להיות חזקים באונליין. ויש גם את הפוקוס הניהולי: בחברות אוף-ליין 90% מהעסקים הם בחנויות, וכדי שהאונליין יתקדם, צריך לדאוג להזיז כל-כך הרבה מלאי, ולכן זה יהיה בליין האחרון. מה שאנחנו מספיקים בחודש, להם לוקח שנה".

הולצמן העריך אז כי מכירות הביוטי באונליין, שעמדו אז על 20%, יגדלו בשנים הבאות ליותר מ-50%, וציין כי אודיטי רווחית באונליין בזכות "כמות מטורפת של דאטה וטכנולוגיה, היכולת שלנו לאסוף מידע, לשאול את הלקוח שאלות ולהציע לו מוצרים שמתאימים לו. המטרה היא לייצר חוויה טובה יותר מחנות".

ההנפקה שתפתח את התיאבון? 

אחרי שנת 2021 שהייתה שנת שיא בהנפקות ראשוניות (IPOs) בוול סטריט עם כ-400 הנפקות בהובלת מגזר הטכנולוגיה, השינוי החד שחל בשווקים ב-2022 - על רקע האינפלציה, העלאות הריבית והחשש מפני מיתון בשווקים מרכזיים - נתן את אותותיו, ומספר החברות שהונפקו ירד למספר דו-ספרתי.

מתחילת 2023, על רקע המגמה החיובית בשוקי המניות, שוק ההנפקות חלש יחסית אך נמצא במגמת שיפור. מדי פעם ישנה הנפקה מוצלחת במיוחד, שבשוק מקווים שהיא זו שתפתח את התיאבון של המשקיעים לעוד הנפקות שמחכות לצאת אל הפועל; גם אודיטי נתפסת ככזאת.

לפי נתונים של חברת Renaissance Capital העוסקת בתחום, במחצית הראשונה של שנת 2023 בוצעו 52 הנפקות ראשוניות שגייסו סכום מצטבר של 9 מיליארד דולר. לשם השוואה, במחצית הראשונה ב-2022 בוצעו רק 39 הנפקות שבהן גייסו 4.2 מיליארד דולר בלבד, ואילו בתקופה זו בשנת 2021 היו לא פחות מ-219 הנפקות שבהן גויס סכום מצרפי של 79.9 מיליארד דולר.

אחת ההנפקות הבולטות של המחצית הראשונה השנה הייתה של רשת המסעדות הים-תיכוניות CAVA, שבחודש שעבר גייסה מעל 300 מיליון דולר, ומנייתה זינקה מאז ב-132%. ההנפקה הגדולה של התקופה הייתה Kenvue, חברה מתחום הצרכנות הרפואית שפוצלה מחברת ג'ונסון אנד ג'ונסון, ומנייתה עלתה מאז ההנפקה ב-13%.

נתוני Renaissance Capital מראים שבעוד שהנפקה ממוצעת ברבעון השני הניבה תשואה שלילית של 10.5%, דווקא ההנפקות של החברות הגדולות יותר (מעל 100 מיליון דולר) הניבו בממוצע תשואה חיובית של 25%. הדבר עשוי להצביע על כך שישנו ביקוש לחברות חדשות בשוק, כל עוד הן גדולות יחסית, יציבות וכמובן - בניגוד חד ל-2021 - גם רווחיות.